Statsbudsjettet: – Lenge siden vi har blitt så skuffet

Publisert 11.10.22

I Agder og Rogaland, mener regionsjef, Reidar Retterholt, at det var sjeldent mye dårlig nytt i statsbudsjettet for 2023. 

FARLIG STREKNING: – RV13  fikk ingen penger over statsbudsjettet til rassikring av Rødsliane i Suldal, sier regionsjef Reidar Retterholt. FARLIG STREKNING: – RV13 fikk ingen penger over statsbudsjettet til rassikring av Rødsliane i Suldal, sier regionsjef Reidar Retterholt.

Region 4 Agder/Rogaland: 

– Det er lenge siden vi har blitt så skuffet. Spesielt skuffet er vi over at det ikke er satt av penger til ny Røldalstunnel på E134, sier Retterholt.  

Har en jobb å gjøre 

Han peker videre på at det er et paradoks at man har både ordfører og fylkesordførere representert fra Karmøy til Seljord, uten å ha klart å få noen satsning på denne viktige vegstrekningen.  

– Det er utrolig at så mange ordførere og fylkesordførere ikke har fått på plass en tunnel som er prioritert fra dem alle. Nå har disse ordførerne en stor jobb å gjøre fram til statsbudsjettet skal godkjennes før jul, sier Retterholt. 

Farlig strekning 

Samtidig betegner han RV13, som den farligste veien i Rogaland.  

– Denne strekningen fikk ingen penger over statsbudsjettet til rassikting av Rødsliane i Suldal, sier Retterholt.   

Lett oppsummert for regionen, kan dere se punktvis under her: 

  • Regjeringen foreslår å bevilge 6,1 milliarder kroner til Nye Veier i 2023 som betyr at det ikke forslås kutt i den årlige bevilgningen deres. Selskapet vil i 2022 fortsette utbyggingen av E39 Kristiansand–Lyngdal. Reguleringsplanen for resterende del av strekningen fra Mandalselva til Herdal i Lyngdal kommune ble vedtatt i juni 2022. 
  • Det prioriteres midler til flere utbedrings- og trafikksikkerhetstiltak på RV9 på delstrekningene Rotemo–Lunden og Byklestøylene–Hoslemo i Valle kommune. 
  • Transportkorridor vest utbedres med 2,5 km av dagens vei fra to til fire kjørefelt og sykkelvei/fortau fra Sør-Tjora til Kontinentalvegen på riksvei 509, med en arm ned mot havn og næringsområder i Risavika 
  • E39 Rogfast fortsetter. 
  • Det er utbedringer på Rv41 fra E18 mot Kjevik. 

Ingen reelle avgiftskutt 

Videre skal det brukes 1.175 milliarder på Nord-Jæren til kollektiv, sykkel og gange inkludert noen tiltak til reduksjon av rushtidsavgiften.  

– Jeg merker meg også at det heller ikke blir noen reduksjon i dieselavgifter. Kun for mineralolje, biodiesel og bensin foreslås avgiften noe redusert. Samtidig er det satt av 40 millioner kroner til oppfølging av handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren, avslutter Retterholt.