Dette mener NLFs fylkesleder for Hordaland, Per Atle Ådland, er det mest skremmende etter å ha hørt fremleggelsen av statsbudsjettet for 2023.
Region 5, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal
– På generell basis er statsbudsjettet for 2023 en stor skuffelse. Selvsagt er vi svært skuffet over at det ikke gjøre noe med E16 Vestlandet med rassikring, men samtidig er den fraværende forståelsen av logistikk, fra regjeringens side, det mest skremmende, mener Ådland.
Han mener at transportsektoren har forståelse for at det er usikre tider og at det skal spares, men synes samtidig det er vanskelig å forholde seg til noen av prioriteringene som går foran trafikksikkerheten til både yrkessjåfører og bilister.
– At det skal spares er greit, men når vi samtidig ser at det er gitt mangfoldig milliarder til skipstunnel, blir det helt feil bruk av penger, mener Ådland.
Han innrømmer at han både blir frustrert og provosert over at regjeringen understreker viktigheten av å spare penger samtidig som de nedprioriterer å sikre veiene og bruker enorme summer på noe fylkeslederen mener er sløsing.
– Nå er jeg bare veldig skuffet over den lave investeringsviljen regjeringen viser når det kommer til å satses på vei og infrastruktur i dette landet, sier Ådland.
Han frykter i tillegg at det vil ta lang tid før det skjer noe med denne rasfarlige strekningen, der både innbyggere og yrkessjåfører kjører med livet som innsats daglig.
– Når først et prosjekt blir utsatt, er min erfaring at det utsettes i lang tid. Dette er skremmende utvikling og vi er tydeligvis inn ei et taktskifte, avslutter Ådland.
Beveger vi oss Møre og Romsdal, er reaksjonene på statsbudsjett i denne delen av landet at de er veldig fornøyde. Her jubles det over at et gigantisk prestisjeprosjekt er stanset.
– Vi er veldig fornøyde med at Møreaksen på E39 med lang undersjøisktunnel ikke kom med i budsjettet. Dette satte en stopper for det gigantiske prestisjeprosjektet som få i fylket ønsker, og som har vært en av våre store saker, sier NLFs fylkesleder for Møre og Romsdal, Finn Andre Fredvig-Erichsen.
Han legger likevel til at det selvsagt burde vært satt av mer penger til fylkesveier, siden regionen statistisk sett er det område med høyest fare for å havne i en trafikkulykke.
Videre er Erichsen fornøyd med at Romsdalen E136 kom med på budsjettet, selv om det ble overført til nye veier som har flere store prosjekt i samme potten på 6,1 milliard.
– Det vi derimot ikke er så fornøyde med, er at det står at det kun vil innbefatte Veblungsnes som bare er en av flere flaskehalser på E136. Vi stiller i møte i Samferdselsdepartementet den 12. oktober for å belyse, og jobbe videre, slik at E136 ikke stopper opp etter en utbedring på Veblungsnes. De tre resterende flaskehalsene som også trengs å utbedres på strekningen er Skiri, Brustugulia og Hjelvik tunellen, avslutter Erichsen.