Region 6 Trøndelag:
Her kommer en oversikt over antall vegprosjekter som det er satt av midler til i kommende statsbudsjett. De aller fleste kom som forventet:
- E39 Klett–Bårdshaug. 3 milliarder kroner til OPS-prosjekter. Det årlige kontraktfestede vederlaget til OPS-selskapet for E39 Klett–Bårdshaug. I tillegg settes det av midler til utbedring av fem tunneler på OPS-strekningen, slik at disse tilfredsstiller krav i tunnelsikkerhetsforskriften.
- E39 Betna–Vinjeøra–Stormyra. Regjeringen prioriterer å videreføre utbyggingen av prosjektet, som omfatter ombygging av tre delstrekninger på til sammen 26 km.
- E6 Nedgård (Ulsberg) – Melhus, Rennebu, Midtre Gauldal og Melhus. Regjeringen foreslår å bevilge 6,1 milliarder kroner til Nye Veier i 2023.
- E6 Ranheim–Åsen, Trondheim, Malvik, Stjørdal og Levanger. Selskapet vil fortsette utbyggingen av prosjektet E6 Ranheim–Åsen.
- Rv. 706 Nydalsbrua med tilknytninger, Trondheim. Utbyggingen av prosjektet riksvei 706 Nydalsbrua med tilknytninger fortsetter.
- Utbedringstiltak på E6 Fjerdingen – Grøndalselv i Grong og Namsskogan med ny trasé der det er nødvendig, og prosjektet bli dermed ikke stanset.
- Videreføring av arbeidene med utbedringsstrekningen Oppdal–Sunndalsøra på riksvei 70 i Oppdal og Sunndal kommuner i Trøndelag og Møre og Romsdal fylkeskommuner, blir ikke stanset.
Her er prosjektene som ikke fikk tildeling i denne runden:
- E14 Stjørdal – Svenskegrensen er ikke nevnt.
- E6 Snåsa er ikke nevnt med tanke på rassikring.
Mindre til vedlikehold
Videre påpeker regionsjef, Roar Melum, at det blir en del mindre utbedringstiltak som rassikring, bruer etc..
– Her gjenstår det å se hvor mye man får ut av dette, men det blir sikkert ikke tilstrekkelig, mener Melum.
Han mener også at kommende budsjett vil føre til at forfallet på fylkesveiene vil øke. I tillegg synes han det er negativt at formueskatten økse, og at det er en manglende forståelse for økte energikostnader.
– Til slutt vil jeg nevne at budsjettet for 2023 er lite troverdig med tanke på tilrettelegging for det grønne skiftet i transportnæringen, sier Melum.