Statsbudsjettet: – Mange prosjekter startes eller videreføres som forventet

Publisert 11.10.22

Trøndelag er kanskje en av få regioner hvor det kan se ut til at man er relativt fornøyd med statsbudsjettet med tanke på antall prosjekter som startes eller videreføres. 

MINDRE TIL VEDLIKEHOLD: Regionsjef, Roar Melum, forteller at det er mange vegprosjekter som startes eller videreføres i regionen, men understreker at det blir mindre penger til utbedringer. MINDRE TIL VEDLIKEHOLD: Regionsjef, Roar Melum, forteller at det er mange vegprosjekter som startes eller videreføres i regionen, men understreker at det blir mindre penger til utbedringer.

Region 6 Trøndelag:

Her kommer en oversikt over antall vegprosjekter som det er satt av midler til i kommende statsbudsjett. De aller fleste kom som forventet: 

  • E39 Klett–Bårdshaug. 3 milliarder kroner til OPS-prosjekter. Det årlige kontraktfestede vederlaget til OPS-selskapet for E39 Klett–Bårdshaug. I tillegg settes det av midler til utbedring av fem tunneler på OPS-strekningen, slik at disse tilfredsstiller krav i tunnelsikkerhetsforskriften.  
  • E39 Betna–Vinjeøra–Stormyra. Regjeringen prioriterer å videreføre utbyggingen av prosjektet, som omfatter ombygging av tre delstrekninger på til sammen 26 km.  
  • E6 Nedgård (Ulsberg) – Melhus, Rennebu, Midtre Gauldal og Melhus. Regjeringen foreslår å bevilge 6,1 milliarder kroner til Nye Veier i 2023. 
  • E6 Ranheim–Åsen, Trondheim, Malvik, Stjørdal og Levanger. Selskapet vil fortsette utbyggingen av prosjektet E6 Ranheim–Åsen.  
  • Rv. 706 Nydalsbrua med tilknytninger, Trondheim. Utbyggingen av prosjektet riksvei 706 Nydalsbrua med tilknytninger fortsetter.  
  • Utbedringstiltak på E6 Fjerdingen – Grøndalselv i Grong og Namsskogan med ny trasé der det er nødvendig, og prosjektet bli dermed ikke stanset. 
  • Videreføring av arbeidene med utbedringsstrekningen Oppdal–Sunndalsøra på riksvei 70 i Oppdal og Sunndal kommuner i Trøndelag og Møre og Romsdal fylkeskommuner, blir ikke stanset. 

Her er prosjektene som ikke fikk tildeling i denne runden: 

  • E14 Stjørdal – Svenskegrensen er ikke nevnt.  
  • E6 Snåsa er ikke nevnt med tanke på rassikring.  

Mindre til vedlikehold

Videre påpeker regionsjef, Roar Melum, at det blir en del mindre utbedringstiltak som rassikring, bruer etc.. 

– Her gjenstår det å se hvor mye man får ut av dette, men det blir sikkert ikke tilstrekkelig, mener Melum. 

Han mener også at kommende budsjett vil føre til at forfallet på fylkesveiene vil øke.  I tillegg synes han det er negativt at formueskatten økse, og at det er en manglende forståelse for økte energikostnader. 

– Til slutt vil jeg nevne at budsjettet for 2023 er lite troverdig med tanke på tilrettelegging for det grønne skiftet i transportnæringen, sier Melum.