
I januar 2025 ble driftskontraktene på Hitra og Røros utlyst på anbudskonkurranse. Tilbudsfristen var satt til 7. mars, og det ble levert...
Mars mnd er snart over og våren er i annmars. Vi er ferdige med årets årsmøter og vi har fått en ny fylkesleder i Trøndelag. Kay Arne Kristensen.
Gunni fortsetter som nestleder i styret.
Ellers ble det ikke så store endringer i styrene etter årets lokal årsmøter.
Anders Høiseth tilbake som leder i Trondheim vognmandsforening.
Martin Andreassen inn som leder i Innherred vognmannsforening.
Tippeligaen har startet og plassene som regionen har må nå brukes. Se artikkel under.
Anbefaler og se digital sending under om elektrisk lastebil.
I januar 2025 ble driftskontraktene på Hitra og Røros utlyst på anbudskonkurranse. Tilbudsfristen var satt til 7. mars, og det ble levert...
I januar 2025 ble driftskontraktene på Hitra og Røros utlyst på anbudskonkurranse. Tilbudsfristen var satt til 7. mars, og det ble levert fem tilbud på Hitra og seks tilbud på Røros innen fristen.
Fylkeskommunen er meget fornøyd med interessen, og spesielt at det er flere lokale entreprenører som viser interesse for denne type kontrakter.
Hitrakontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver som vinterdrift, renhold, kantslått, oppgrusing osv. på fylkesveger og gang- og sykkelveger.
Tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner på Frøya og Hitra samt deler av Orkland og Heim kommuner er også med i kontrakten. Total veglengde er ca. 55 mil. Røroskontraken inneholder samme type oppgaver i Holtålen, Røros, Tydal, Selbu og deler av Midtre Gauldal og deler av Malvik kommuner. Total veglengde er ca. 51 mil.
Trøndelag fylkeskommune har gjort kontraktsmessige grep i de nye kontraktene. Dette håper vi på sikt fører til at større andel av budsjettene kan bli brukt til vedlikehold og at driftskostnadene kan reduseres. For at dette skal bli mulig, vil vi måtte redusere noe på aktiviteter som brøyting, renhold og kantslått. Besparelse på dette mener vi kan brukes til for eksempel oppgrusing, stikkrenneskifte og andre varige forbedringer av fylkesvegnettet. På sikt håper vi at brukere av vegene vil merke denne dreiningen av midler på en positiv måte.
Etter tilbudsfristen utløp den 7. mars har tilbudene blitt gjennomgått og evaluert. Kontraktene blir tildelt den entreprenør som har det beste tilbud etter følgende kriterier:
Etter at tilbudene er gjennomgått er følgende entreprenører innstilt:
Vi tar forbehold om at tilbyderne har mulighet til å klage på avgjørelsen og at kontrakter vil bli inngått etter klagefristens utløp.
Total verdi for kontraktene vil være ca. 680 millioner kroner.
Kontraktenes varighet er fem år og vil startes opp 1. september 2025.
Kontaktperson:
ArneIversenSeksjonslederSend epost74 17 43 67 954 98 041
Dette er link til fylkeskommunen. Og som noen kanskje legger merke til er det en del fornying av bruer. tilbudsplan-202...
Dette er link til fylkeskommunen. Og som noen kanskje legger merke til er det en del fornying av bruer.
Som følge av vegarbeid stenges Tordenskiolds gate for all biltrafikk. Kjøremønsteret bli som tidligere.
Som følge av vegarbeid stenges Tordenskiolds gate for all biltrafikk. Kjøremønsteret bli som tidligere.
Årsaken til vegstengningen er de forberedende gravearbeidene i Tordenskiolds gate i Trondheim. Disse starter mandag 17. mars og skal etter planen avsluttes 30. april.
Det er prosjektet i Kongens gate, utført av entreprenøren Peab Anlegg, som nå gjør det nødvendig med forberedende gravearbeider i Tordenskiolds gate.
Kartes viser hvilke traseer som kan brukes i forbindelse med at Tordenskiolds gate er stengt for all biltrafikk.
Graving og overflatearbeid: De skraverte feltene viser hvor det skal graves og gjøres arbeider for å sette i stand overflaten.
Det blir graving på de skisserte områdene (se kart over) fra og med mandag 17. mars til 30. april. I helle dette området blir nå overflaten istandsatt. Dette arbeidet starter etter påske og vil pågå ut mai måned.
Beboere som blir særlig berørt av arbeidene blir kontaktet direkte av entreprenør.
Se større versjon av kartene på disse linkene:
Har du spørsmål?
Ta kontakt med:
Teamleder:
Knut SørlieForsmarkTeamlederSend epost74 17 90 63 971 27 331
Byggeleder:
Stig RoarNergaardTeknisk fagstilling VEGSend epost74 17 71 85 900 66 656
I trøndelag og Nøre og Romsdal er dette prosjektene for gjennomførings planen 2025-2030
Landsdelen er en viktig eksportregion. Flere større prosjekter igangsettes og gjennomføres.
Aktuelle tiltak i Trøndelag
Kommune | Aktuell periode | Prosjekt | Kategori | Tiltakskategori |
---|---|---|---|---|
Trondheim | 2025-2030 | Brattørbrua, tiltak før omklassifisering | Utbedringstiltak | Rehabilitering av bruer |
Meråker | 2025-2030 | E14 Gudå, over jernbanebru | Fornying | Bru |
Meråker | 2025-2030 | E14 Gudå–Meråker, døgnhvileplass | Servicetiltak | Hvileplasser |
Heim | 2025-2030 | E39 Heim, døgnhvileplass | Servicetiltak | Hvileplasser |
2025-2030 | E39 Kjellerenga bru | Fornying | Bru | |
Namsskogan | 2025-2030 | E6 Brekkvasselv nord–Fossheim (Grong–Nordland grense) | Strekningsvise tiltak | |
Oppdal | 2025-2030 | E6 Drivdalen, skredsikring | Skredsikring | |
Namsskogan | 2025-2030 | E6 Fossheim–Namskogan sør (Grong–Nordland grense) | Strekningsvise tiltak | |
Melhus | 2025-2030 | E6 Kalvella bru | Fornying | Bru |
Snåsa | 2025-2030 | E6 Korsvoll bru | Fornying | Bru |
Snåsa | 2025-2030 | E6 Langnesberga, skredsikring | Skredsikring | |
Melhus | 2025-2030 | E6 Lundamo bru | Fornying | Bru |
Oppdal | 2025-2030 | E6 Tiltak mot støy, Trøndelag | Miljøtiltak | Støyskjermingstiltak |
2025-2030 | E6 Trondheim sør, døgnhvileplass | Servicetiltak | Hvileplasser | |
Verdal | 2025-2030 | E6 Verdal bru | Fornying | Bru |
Trondheim | 2025-2030 | Miljøpakken Trondheim E6 Selsbakk–Sluppen, sykkelvei | Byområder | Tilrettelegging i byer og tettsteder |
Trondheim | 2025-2030 | Miljøpakken Trondheim E6 Tonstad–Selsbakk, hovedsykkelvei | Byområder | Tilrettelegging i byer og tettsteder |
Trondheim | 2025-2030 | Miljøpakken Trondheim rv. 706 Gildheim–Leangbrua, sykkelvei | Byområder | Tilrettelegging i byer og tettsteder |
Trondheim | 2025-2030 | Miljøpakken Trondheim rv. 706 Leangbrua–Dalenbrua (Hangarbrua), sykkelvei | Byområder | Tilrettelegging i byer og tettsteder |
Trondheim | 2025-2030 | Miljøpakken Trondheim rv. 706 Lilleby skole–Nordtvedts gate | Byområder | Tilrettelegging i byer og tettsteder |
Trondheim | 2025-2030 | Miljøpakken Trondheim rv. 706 Nordtvedts gate–Pirbrua, sykkelvei | Byområder | Tilrettelegging i byer og tettsteder |
Meråker | Etter 2030 | E14 Stjørdal–riksgrense Storlien | Strekningsvise tiltak | |
Namsskogan | Etter 2030 | E6 Mellingsmoen–Nordland grense (Grong–Nordland grense) | Strekningsvise tiltak | |
Stjørdal | Pågår/opp-start | E14 Stjørdal–Hegramo, gang- og sykkelvei | Tiltak for gående og syklende | Tilrettelegging i byer og tettsteder |
Orkland | Pågår/opp-start | E39 Bårdshaug bru | Utbedringstiltak | Rehabilitering av bruer |
Namsskogan | Pågår/opp-start | E6 Harran (Nes bru)–Trones sør (Grong–Nordland grense) | Strekningsvise tiltak | |
Steinkjer | Pågår/opp-start | E6 Langhammer bru | Fornying | Bru |
Trondheim | Pågår/opp-start | E6 Sluppen viadukt, utbedring | Utbedringstiltak | |
Gjemnes | Pågår/opp-start | Rv. 70 Freifjordtunnelen AID kamera | Utbedringstiltak | Tiltak i tunneler |
Aktuelle tiltak i Møre og Romsdal
Kommune | Aktuell periode | Prosjekt | Kategori | Tiltakskategori |
---|---|---|---|---|
Kristiansund | 2025-2030 | Bypakke Kristiansund, Rensvikkrysset og Rensvik undergang | Tiltak for gående og syklende, Trafikksikkerhetstiltak | Tilrettelegging i byer og tettsteder |
Kristiansund | 2025-2030 | Bypakke Kristiansund, Trollsvingen–Røsslyngveien og kollektivfelt Goma–Atlanten | Utbedringstiltak | Tilrettelegging i byer og tettsteder |
Ålesund | 2025-2030 | E136 Sjøgata, tiltak for omklassifisering | Utbedringstiltak | Rehabilitering av bruer |
Gjemnes | 2025-2030 | E39 Bjerkeset–Astad | Porteføljeprosjekter | |
Volda | 2025-2030 | E39 Kjøshammertunnelen | Utbedringstiltak | Tiltak i tunneler |
Molde | 2025-2030 | E39 Molde, døgnhvileplass | Servicetiltak | Hvileplasser |
Molde | 2025-2030 | E39 Ny kaier med landareal Molde–Vestnes | Utbedringstiltak | Ferjekaier |
Ørsta | 2025-2030 | E39 Osbrua | Fornying | Bru |
Ålesund | 2025-2030 | E39 Tiltak mot støy, Møre og Romsdal | Miljøtiltak | Støyskjermingstiltak |
Volda | 2025-2030 | E39 Volda, døgnhvileplass | Servicetiltak | Hvileplasser |
Giske | 2025-2030 | Rv. 658 Gjøsund bru | Fornying | Bru |
Kristiansund | 2025-2030 | Rv. 70 Devoldholmen, kollektivterminal | Kollektivtrafikk og universell utforming | Oppgradering av knutepunkter |
Tingvoll | 2025-2030 | Rv. 70 Gyltunnelen | Fornying | Tiltak i tunneler |
Sunndal | 2025-2030 | Rv. 70 Oppdal-Øygarden, Fale bru | Strekningsvise tiltak | Ny bru |
Sunndal | 2025-2030 | Rv. 70 Oppdal-Øygarden, Romfo bru | Strekningsvise tiltak | Rehabilitering av bruer |
Sunndal | 2025-2030 | Rv. 70 Sunndalsøra, døgnhvileplass | Servicetiltak | Hvileplasser |
Kristiansund | 2025-2030 | Rv. 70 Vikansvingen–Kontrollplassen | Porteføljeprosjekter | |
Volda | Etter 2030 | E39 Volda–Furene | Porteføljeprosjekter | |
Sunndal | Etter 2030 | Rv. 70 Oppdal–Øygarden | Strekningsvise tiltak | |
Ålesund | Pågår/oppstart | E136 Breivika–Lerstad (Bypakke Ålesund) | Porteføljeprosjekter | |
Heim | Pågår/oppstart | E39 Betna–Vinjeøra–Stormyra | Porteføljeprosjekter | |
Pågår/oppstart | E39 Tiltak mot støy | Miljøtiltak | Støyskjermingstiltak | |
Sula | Pågår/oppstart | E39 Veibustkrysset | Strekningsvise tiltak | |
Ålesund | Utviklings- porteføljen | E39 Ålesund–Molde | Utviklings- porteføljen |
I år har vi også 4 plasser på Lerkendal for medlemmene. Vi gjør det litt annerledes i år. Send meg mail eller sms. SÅ lagrer jeg det...
I år har vi også 4 plasser på Lerkendal for medlemmene.
Vi gjør det litt annerledes i år. Send meg mail eller sms. SÅ lagrer jeg dette, Blir det flere som er interessert enn vi har av billetter trekker vi dette noen dager før kampen. Foreløpig kampprogram med klokkeslett er i bilde.
Det jeg trenger å vite er dato. antall og navn.
Kamp Dato:
Antall: 1,2,3 eller 4 Billetter
Og navn:
Et steinskred gikk i natt over E6 ved Rosten i Gudbrandsdalen, og europaveien er nå stengt i begge retninger. Geologer fra Stat...
Et steinskred gikk i natt over E6 ved Rosten i Gudbrandsdalen, og europaveien er nå stengt i begge retninger. Geologer fra Statens vegvesen undersøker skredområdet i formiddag, men det er foreløpig usikkert hvor lenge veien vil forbli stengt.
Rosten er kjent for å være et skredutsatt område langs E6. Nattens steinskred raste fra en bratt fjellskrent omtrent 50 meter over veien og dro med seg store steinblokker, trær og jordmasser, som nå sperrer veien fullstendig.
Regionssjef i NLF, Guttorm Tysnes, forteller at han har kontaktet fylkeskommunen for å få åpnet fylkesvei 27 over Venabygdsfjellet og fylkesvei 29 Folldal–Hjerkinn for modulvogntog.
– Vegen er i dag åpen for 24 meter lange og 60 tonn tunge tømmervogntog. Det betyr at modulvogntog av type 1 og 2 også bør kunne passere, sier Tysnes.
Han understreker at bilister som reiser mellom Gudbrandsdalen og de sørligste delene av Trøndelag og Møre og Romsdal må forvente betydelig lengre reisetid.
– Omkjøring via Østerdalen innebærer en ekstra strekning på 340 kilometer tur-retur for dem som vanligvis benytter E136. Dette vil gjøre det utfordrende å overholde kjøre- og hviletid, samtidig som det medfører store kostnader, sier Tysnes.
Geologer fra Statens vegvesen vurderer skredområdet i løpet av formiddagen for å avgjøre nærmere tiltak og tidspunkt for gjenåpning av veien.
– Det er for tidlig å si hvor lenge E6 blir stengt, men det kan ta tid å rydde og sikre veien. Vi vil komme med mer informasjon så snart undersøkelsene er ferdige, sier Anne Grethe Hestenes i Statens vegvesen.
Den eneste omkjøringsruten er via riksvei 3 gjennom Østerdalen:
Bilister og transportører oppfordres til å planlegge reisen i henhold til de alternative rutene.
Rekruttering av nye yrkessjåfører er en av bransjens største utfordringer. Det er positive tendenser i søkningen til Trans...
Rekruttering av nye yrkessjåfører er en av bransjens største utfordringer. Det er positive tendenser i søkningen til Transport og logistikk, men blant annet yrkessjåførfaget sliter med å tiltrekke seg nok elever. NLF følger utviklingen tett.
De ferske søkertallene for skoleåret 2025-26 viser en fortsatt økning i antall søkere til videregående opplæring, med totalt 210 866 søkere – en oppgang fra 207 878 året før. Særlig positivt er den jevne veksten i andelen søkere til yrkesfag, som har økt fra 43,93 % i 2018-19 til 47,56 % i 2025-26.
Dette signaliserer en styrking av interessen for praktiske yrker og arbeidsmarkedets behov. Likevel sliter enkelte fag med lave søkertall, spesielt yrkessjåførfaget.
VG1 Teknologi- og industrifag (TEK) har opplevd en betydelig vekst, fra 5590 søkere i 2018-19 (6,14 %) til 8650 søkere i 2025-26 (8,63 %). Dette viser en tydelig dreining mot teknologiske yrker, drevet av arbeidsmarkedets behov og teknologisk utvikling.
Samtidig henger ikke elevtallet på VG1 TEK med på økningen i antall søkere, noe som kan tyde på at fylkene må dimensjonere skoletilbudene bedre.
Etter flere år med nedgang, ser vi endelig en liten oppgang i antall søkere til VG2 Transport og logistikk, fra 600 i 2024-25 til 630 i 2025-26. Dette er en positiv utvikling for en bransje som er essensiell for samfunnets infrastruktur.
Likevel er det fortsatt utfordringer: VG3 Yrkessjåfør opplever en jevn nedgang, fra 478 søkere i 2018-19 til 421 i 2025-26. Dette er bekymringsverdig, da rekruttering til yrkessjårfaget er en av næringens aller største utfordringer.
NLF mener at en viktig årsak til den nedadgående trenden skyldes mangelen på fleksibilitet i utdanningsløpet.
– Etter en endring i skolereformen mistet VG2 Transport og logistikk mange søkere fra service og samferdsel, fordi elevene ikke lenger kunne velge denne retningen. NLF, Sotin, opplæringskontorene og flere skoler har i lang tid vært i dialog med Utdanningsdirektoratet for å få tilbake muligheten til å gå fra VG1 Salg, service og reiseliv til VG2 Transport og logistikk, samt fra VG1 Bygg- og anleggsteknikk til VG2 TL. Så langt uten hell, men dette vil vi fortette og arbeide med, sier markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud.
Trond Helge Henriksen, daglig leder i Opplæringskontoret for bil & transportfag i nord, ser også at den største utfordringen er å få søkere fra VG1 til VG2.
– Jeg er optimistisk med tanke på at søkertallene til VG2 Transport og logistikk vil fortsette å øke i takt med den økende tilstrømmingen av elever til VG1 TEK. Trenden er positiv, men utviklingen kunne vært enda sterkere dersom kryssløpene var på plass, noe som ville gjort veien inn i yrket mer tilgjengelig for flere, sier Henriksen.
Han er derimot mer bekymret for kapasiteten på førerkortopplæringen ved de11 landslinjene.
– Skoleeierne, både staten og fylkene, har ikke klart å tilpasse tilbudet i takt med den økende etterspørselen. Uten flere plasser på landslinjene vil en økning i antall elever på VG2 Transport og logistikk dessverre bare føre til lengre køer, i stedet for flere ferdigutdannede yrkessjåfører. Vi vet at flere fylker jobber for å utvide kapasiteten på VG2 Transport og logistikk, men det er avgjørende at også landslinjene styrkes for å møte behovet i bransjen, avslutter Henriksen.
Bendiks Birkeland Transport, som i år fyller 96 år, er en av flere bedrifter i regionen som har merket effektene av økte bompenger på mar...
Bendiks Birkeland Transport, som i år fyller 96 år, er en av flere bedrifter i regionen som har merket effektene av økte bompenger på marginene. Til tross for utfordrende økonomiske tider med økte kostnader, høy rente og en svak krone, forblir familiebedriften optimistisk og ser fremover med håp.
Bedriften holder til i Lillesand, og hovedvirksomheten består av transport i Sør-Norge, fra Trondheim i nord til Stavanger i vest, og Østlandet.
Deres langkjøringssegment er særlig utsatt for hard konkurranse. Utover dette er en av de største utfordringene de står overfor, de skyhøye bompengene. I 2024 brukte de hele 5,7 millioner kroner på ferje og bom, noe som har tvunget dem til å finne alternative ruter for å unngå de dyrere strekningene.
– Spesielt E39 har blitt så kostbar at den oftere unngås, selv om det betyr lengre kjøretid. Vi må ofte kjøre utenom E39, da den er så dyr. Trafikken har også gått ned på nye E39, nettopp på grunn av bompengene, sier daglig leder i Bendiks Birkeland Transport, Robert Birkeland, til Lillesands-Posten.
Den økte kostnaden er ikke unik for deres bedrift, og de er ikke alene om å unngå denne ruten for å holde kostnadene nede.
Les også: – Økte bomsatser fører til større klimautslipp og dårligere trafikksikkerhet
I tillegg til bompenger har Bendiks Birkeland Transport et positivt syn på den grønne omstillingen. Selv om bilparken består av dieselbiler, gjør de sitt for å redusere utslippene.
Bedriften har 33 av sine 35 lastebiler med Euro 6-motorer, den reneste typen, og har også satset på HVO-diesel, et drivstoff som reduserer utslipp med 90 prosent. Men for at bransjen skal kunne gjøre en reell innsats for klimaet, har den rutinerte lastebileieren en klar oppfordring til myndighetene.
– Hvis transportnæringen skal få ned klimaavtrykket, må myndighetene sette ned prisen på HVO-diesel, sier Robert Birkeland, til Lillesand-Posten.
Selv med de økonomiske utfordringene ser bedriften fremover med optimisme. De har fortsatt 35 kjøretøy som går daglig, og en stabil arbeidsstyrke, hvor mange sjåfører har vært ansatt i over 30 år.
Bedriften, som ble grunnlagt av Roberts bestefar, har vært en del av samme familie i nesten et helt århundre, og de håper at neste generasjon vil videreføre arven.
NLF gjennomførte tirsdag et digitalt møte der deltakerne fikk en grundig innsikt i den nyeste teknologien og løsningene for elektriske la...
NLF gjennomførte tirsdag et digitalt møte der deltakerne fikk en grundig innsikt i den nyeste teknologien og løsningene for elektriske lastebiler. Hvis du gikk glipp av det, fortvil ikke – her kan du se hele sendingen i opptak.
Under møtet tok vi for oss alt du trengte å vite om batterielektriske lastebiler (BEV) – fra teknologi og lading til praktisk bruk og fremtidens løsninger.
Temaene som ble tatt opp inkluderte:
Møtet ble ledet av Morten Utengen og Kjell Olafsrud. Deltakerne fikk også høre fra de største bilforhandlerne, samt representanter fra Circle K.