Mange lurer på hvorfor det ikke bare rulles ut ladestasjoner for lastebil på løpende bånd. Det enkle svaret er at det er ikke er like let...
Nå er den siste versjon av NLF appen lansert. I tillegg til flere forbedringer blir de største endringene å finne i modulen for arbeidstid. Det har også kommet noen nyheter.
I kartvisningen vil dere, i tillegg til din posisjon, finne plasseringen til nærmeste hjertestarter. Dette er helt nytt. Vi har endret flere felter slik at informasjon også vises når en endrer skriftstørrelse, i til og vi har forenklet visninger.
På arbeidstidsmodulen er det gjort store endringer som løfter denne til der den skal være. Dette gjelder i NLF appen og på Tacho Online.
Nå kan du snu NLF appen
Vi har fått tilbakemeldinger på at noen bruker appen på nettbrett som er montert vertikalt. Til dette har appen i enkelte tilfeller ikke vært optimal til slik bruk. På telefonen kunne det bli for små bokstaver for mange av oss, men nå når den kan snus, blir det mer «skrolling» men tekster er større.
Statuser i appen
Ansatt vil nå kunne se status knyttet til sin dag. Dager som ligger klart for innlegg av timer, timer som er sendt til bedrift og når bedriften har godkjent den enkelte dag vises. Hvordan dette gjøres kan dere se i lenken under for «NLF appen» under modulen «Timeregistrering». Når en dag er godkjent vil den ansatte se endringer som er gjort sammen bedriftens eventuelle kommentarer.
Turer
Videre kan flere dager knyttes sammen med at sjåføren oppretter en tur som går over flere dager. Dette er ikke en løsning som alle vi ha nytte av, men til dere som har ventet på denne endringen, er dette på plass.
Godkjenne timer i Tacho Online
Når timene skal gjennomgås og godkjennes er det kommet en helt ny arbeidsflate. Vi viser alle dager på en oversikt og gir mulighet til å redigere, kommentere og godkjenne med et minimum av tastetrykk. Denne er tilgjengelig også for dere som ikke har arbeidstid i dag. Hvordan dette ser ut og hvordan det virker er beskrevet i lenke under for «Arbeidstid» under modulen «Kontrollere og godkjenne lønn».
Overtid
Etter at sjåførene har godkjent sine timer og sett over og eventuelt korrigert aktiviteter for sin arbeidsdag vil Tacho Online telle overtidstimer. Dette vises under «Ansatte» og varsler vil vises i Tacho Online når satte grenser nærmer seg. Denne funksjonen er aktiver for alle selv om en ikke benytter modulen for arbeidstid.
Bruddenes alvorlighetsgrad
Omsider er lovverket knyttet til kontroll og oppfølging av det enkelte brudd knyttet til hvordan det klassifiseres. Hvilken kategori det enkelte brudd er i, blir definert i forordning 2016/403. Under finner dere noen eksempel hvordan dette innen kort tid vil vises i Tacho Online.
Det nærmer seg påske, og NLF kontoret i Oslo vil ha endrede åpningstider:
Om det er noe som haster er vakttelefonen åpen alle dager!
Vakttelefon: 415 44 100
Pressevakt: 415 44 200
Kollegahjelpen: 415 44 400
De leverer blant annet GPS-navigasjonsenheter med tilpassede rutefunksjoner og sjåførvarsler til dashbordkameraer, hodesett, ryggekameraer, smartklokker og mye annet. Disse produktene fungerer sømløst sammen for å gi våre medlemmer et bedre, smartere, sunnere og mer behagelig liv på veien!
Våre medlemmer kan handle alle produktene til rabaterte priser via innlogging på lukket medlemsområde.
Logg deg inn for å se alle priser og betingelser på medlemssidene til NLF
Den 11. april starter arbeidene med ny kantdrager, nytt brurekkverk, mindre breddeutvidelse av brudekket, forsterkning av stålbjelkene ved pilarer under brua, utskifting av fuger og ny asfaltbelegning på hele brudekket for Atna bru.
Atna bru på riksveg 3 går over Glomma, rett nord for tettstedet Atna i Stor-Elvdal kommune.
Frist for ferdigstillelse av arbeidene er 15. september 2024. I byggeperioden vil trafikken bli lysregulert og avvikles på ett kjørefelt med minimum kjørefeltbredde 3,5 meter. Det vil ikke foregå arbeider på brua mellom 30. september 2023 og 2. april 2024. Dette på grunn av arbeider som krever temperatur over 5 plussgrader. I denne perioden vil trafikken avvikles på to kjørefelt med asfaltert kjørebane.
Følg med på www.vegvesen.no/trafikk eller last ned Vegvesenets trafikk-app for oppdatert veg- og trafikkinformasjon for trafikale konsekvenser av arbeidene som gjøres på Atna bru.
Antall søkere til transport og logistikk går ned med 6,5 prosent fra i fjor, og antall søkere har gått ned med nærmere 30 prosent siden 2019.
– Nedgangen i søkertallene er vi nødt til å snu. Transportnæringen mangler tusenvis av sjåfører hvert år, og vi vet at behovet for transport kommer til å øke fremover. Norsk næringsliv er avhengig av tungtransporten, og dersom samfunnet skal gå rundt er vi nødt til å utdanne og rekruttere flere lastebilsjåfører, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo.
Les mer om dette på Lastebil.no
Det er med stor glede det inviteres til bransjens største faglige møteplass i 2023. Transport & Logistikk, som arrangeres på NOVA Spektrum på Lillestrøm, åpner dørene den 28.-30. september.
Messen er en sammenslåing av NLFs Transportmesse og NHO/Norsk Industris konferanse Transport og Logistikk. Dette blir andre gang organisasjonene går sammen om dette arrangementet.
I 2019 var det 237 utstillere og 15.482 besøkende på arrangementet, og ambisjonen er å få like mange eller aller helst flere besøkende denne gang.
Det går unna og godt over halvparten av arealet er solgt.
– Alt som er verdt å se, vil du finne på Transport og logistikk messen i september. De aller største toneangivende innen bilmerker, påbygg og utstyrsleverandører er allerede med, forteller Trond Andersen, kundedirektør hos NOVA Spektrum.
Les mer om dette på Lastebil.no
Circle K forbedrer Norges trucknettverk, og har åpnet et stort og moderne truckanlegg i Harstad på samme sted som tidligere.
Bjørn Sandbakk (daglig leder i Transportsentralen Harstad), Odd-Hugo Pedersen (regionsjef i NLF) og Elisabeth Vollestad Moe (daglig leder i Harstad Maskin og styreleder i Maskinentreprenørenes Forbund avdeling Troms) klippet snoren og sto for den offisielle åpningen av anlegget.
Truckanlegget er dimensjonert for modulvogntog og leverer diesel, anleggsdiesel og AdBlue. Anlegget består av én tosidig hurtigleverende pumpe og én pumpe tilpasset mindre kjøretøy.