God dag.
NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
MØTER HOS VEGVESENET I HAUGESUND OG STAVANGER
Vi har nye medlemsmøter hos Vegvesenet i Haugesund 31. oktober og i Stavanger 1. november.
Her kommer selvfølgelig Vegvesenet, Arbeidstilsynet, Nordea vil fortelle om hva «pengene vil koste» framover og vår forbundsleder Tore Velten vil snakke om hva NLF arbeider med om dagen. I tillegg vil han snakke om ny direktør, hva som er de viktigste sakene for NLF framover og mye mer. Fylkesleder Tore Sigmundsen vil fortelle om NLF Rogaland og du kan komme med signaler om hvilke saker du ønsker NLF Rogaland skal ta tak i.
Du kan selvfølgelig stille spørsmål til alle innlederne.
Påmelding Haugesund: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Medlemskveld-hos-Statens-vegvesen-i-Haugesund eller rr@lastebil.no - 90773207
Påmelding Stavanger: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Medlemsmoete-hos-Statens-vegvesen-i-Stavanger eller rr@lastebil.no - 90773207
ROLANDS I KVELD
Har du glemt å melde deg på Rolands i kveld?
Send en melding til 90773207 så ordner vi en plass.
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Rolands-27.-oktober
PUB KVELD FOR NLF MEDLEMMER PÅ BRIX BRYGGHUS PÅ BRYNE
Fredag 3. november kl. 19.00 arrangerer NLF Rogaland pubkveld på https://brixbrygghus.no/ på Bryne.
Det blir omvisning på bryggeriet med noe godt å drikke og en god burger.
Du finner invitasjonen og informasjon om påmelding her:
https://media.lastebil.no/092/0000923523.pdf
DEBATT OM TUNGBILKOLONNE OVER HAUKELI
Det kunne se ut som det løsnet for en tungbilkolonne over Haukeli. Terje Halleland fra Frp har spurt Samferdselsministeren om når det blir oppstart. Og denne gangen var det det positive signaler fra statsråden. Her er utdrag av svaret Halleland fikk:
«Statens vegvesen er villig til å starte en forsøksordning med tungbilkolonne for transportører som kjører fast over fjellet, men de er da avhengig av aksept av økt risiko fra de nevnte aktørene. Den økte risikoen innebærer økt fare for at det ikke er mulig å berge ut sjåfører ved fastkjøring, hvis det skal gjennomføres kolonne på det som i dag er stengt veg. I verste fall kan dette innebære at sjåfører blir sittende i bilene over tid, uten mulighet for evakuering på grunn av uvær.
Så langt i dialogen er det klart at ikke alle aktørene er villig til å ta større risiko for sine sjåfører og ansatte. Dersom aktørene endrer sine vurderinger, vil Statens vegvesen ta initiativ til videre dialog i saken».
Torsdag 19.10. var vi i møte med SVV på Haukeli. Flere større aktører var med. Vi nevner Nor-Log, Hustvedt & Skeie, Litra, Telemark godslinjer, Haukeliekspressen, Vest-Transport og TNR.
Alle selskapene var klare for å innfri kravene i brevet fra Samferdselsministeren. Det er ikke like stor risiko ifm evakuering i tunge kjøretøy. Her er det mat og drikke for å klare seg en stund i hytta på bilen uansett vær. SVV vil at det skal være krav om 3-aksla kjøretøy, minimum 2 kjettinger og muligheten for å løfte boggi.
Det ble en gode samtaler og alle var enig i at lastebilen med disse kriteriene har bedre framkommelighet enn en Fiat-panda, Yaris eller risikoen for en elbil i kolonnen.
Likevel har entreprenøren på fjellet som er Mesta, vært negative, men etter en ny runde med Vegvesenet har de kommet med et forslag. Det er at Vegvesenet trenger en skriftlig tilbakemelding fra hver og en av de firmaene som vil ta denne risikoen. I denne bekreftelsen må det komme frem at de er villig til å ta risikoen og aksepterer at vår entreprenør ikke vil bidra til berging.
Så da får vi avvente den videre debatt.
For næringstrafikken betyr det at de må kjøre rundt langs kysten uten tungbilkolonne, og f.eks. fra Ølen til Oslo og retur må de kjøre 520 kilometer ekstra.
NY DØGNHVILEPLASS LANGS RV 9
Da er det gitt klarsignal fra Valle kommune angående etablering av ny døgnhvileplass ved veistasjonen i Valle i Setesdalen.
Statens vegvesen har også lovet oss en døgnhvileplass, trolig også med strøm, ved veistasjonen på Evje lenger ned i Setesdalen.
SE STATUS E39 LYNGDAL
På E39 forbi Lyngdal er østre halvdel av Kvellandsbruene er ferdig støpt. Det førte til at belastningen på bilistene som trafikkerer fylkesvei 43 under brua ble minimert så mye det lot seg gjøre. Det er spennende å se bildene av framdriften og hvor profesjonelle Nye veier AS er blitt på brubygging:
https://www.facebook.com/NyeVeierE39
NY KONTRAKT PÅ VEDLIKEHOLD AV RIKSVEIER I AGDER
Kontrakten gjelder riksveinettet i de fleste kommunene i Agder fylke samt Bamble og Kragerø. Varigheten er fra og med september 2024 til og med august 2029.
I årene 2024-26 handler det om 380 kilometer vei inkludert 51 kilometer gang- og sykkelvei. Fra og med september 2026 er veinettet på 502 kilometer inkludert 78 kilometer gang- og sykkelvei.
Trafikken varierer fra 400 til 45.300 i ÅDT.
Frist for å melde seg på til konkurransen er 22. november.
STADIG FLERE ULYKKER I TRAFIKKEN
Se reportasjen NRK laget i forbindelse med ulykkestallene. Her bl. annet fra Sam Eyde VGS:
https://tv.nrk.no/se?v=DKSL98100923&t=438s
KOLLEGAHJELPEN ER VIKTIG ETTER EN ULYKKE
Kollegahjelpen til NLF er helt uvurderlig. Etter ulykker er det viktig å ha noen å snakke med som kjenner situasjonen til sjåførene godt. Ønsker du å være kollegahjelper hører vi fra deg. Du blir gitt en god opplæring. Under ser man hvordan kollegahjelpen virker i praksis etter en ulykke:
1. NOVEMBER ER DET FOKUS PÅ VINTERUTRUSTNIN OG KJETTING
Kjettingdagen ble innført i 2021 i regi av NLF. Vi har trafikksikkerhet høyt oppe på agendaen. Datoen er ikke tilfeldig. Fra 1. november er det lov med piggdekk og krav om 5 mm mønsterdybde i tillegg til at lastebilene skal være utstyrt med hjulkjetting, i tilfelle sterkt snøfall.
Det har allerede kommet snøfall i noen deler av landet, og da er det veldig viktig å ha både dekk og hjulkjettinger i orden. Målet med kjettingdagen er å skape en felles forståelse for hvorfor NLF ønsker å rette søkelyset mot nettopp dette. NLF vil også i år markere dagen. Følge med på https://lastebil.no/
Kjetting guiden:
https://media.lastebil.no/091/0000914946.pdf
FAIR TRANSPORT
Her har du som NLF medlem store fordeler. I konkurranse med andre får du enkelt tilgang til et nyttig kvalitetsprogram.
Fair Transport er et forpliktende kvalitetsprogram med målsetning om å styrke trafikksikkerheten, senke utslipp av miljø- og klimagasser og sikre gode sosiale forhold for de ansatte.
Transportbedriftene som tilfredsstiller kravene til Fair Transport vil fortløpende bli sertifisert - og det vil være enkelt for deg som transportkjøper å velge bærekraftige, trafikksikre og sosialt ansvarlige alternativer når du skal kjøpe transport.
Gjennom kvalitets- og sertifiseringssystemet Fair Transport vil gods-transportbedrifter dokumentere evnen til å levere tjenester i henhold til gjeldende lover og forskrifter samt de krav som stilles av kunder og myndigheter, med spesielt fokus på å styrke trafikksikkerheten, senke utslipp av miljø- og klimagasser og sikre gode sosiale forhold for ansatte. Alle sertifiserte bedrifter skal oppfylle de krav og kriterier som stilles, vise engasjement for kontinuerlig forbedringsarbeid og vil følges opp gjennom årlige resertifiseringer.
Ha ei fin helg etter hvert!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2023/Nytt-fra-NLF-uke-43-2023
Fra media:
https://www.trailer.se/artikel/uppdaterad-plan-till-fossilfrihet-overlamnad-till-regeringen