NLF

Nyhetsbrev juni 2021

Dato 30.06.21

Når skal ansvar gjøres gjeldende?

Snåsaulykken

Vi husker alle den forferdelige ulykken som inntraff 2. februar i fjor på E6 ved Hammer i Snåsa. Et polsk vogntog som kjørte sørover, mistet kontrollen og kom over i motgående kjørefelt. Vogntoget frontkolliderte med et vogntog fra Kristensen Transport som kom kjørende nordover på E6. Vegar Kim Osen og den polske sjåføren omkom begge momentant i kollisjonen.

I rapporten fra Statens Havarikommisjon, får både Statens vegvesen og entreprenøren som har ansvaret for strekningen, Veidekke Drift- og vedlikehold AS, kritikk for dårlige rutiner. Det stilles også spørsmål ved om entreprenørens personell hadde tilstrekkelig kunnskap. Rapporten er nedslående lesing.

Systemfeil

Det er en kjent sak at NLF Trøndelag gjennom flere år har pekt på forholdene innenfor driftskontraktene. Vi har kalt det systemfeil. Dette har vært tatt opp med myndighetene og Statens Vegvesen gjentatte ganger. Vi har sågar dokumentert en del av jukset som har foregått innenfor kontraktene. Dette ble også bekreftet av Statens Vegvesens Krimenhet i 2019, der de fant omfattende lovbrudd innenfor 170 kontrollerte driftskontrakter. Med andre ord kan vi nok stå inne for påstanden om systemfeil.

Konsekvensene av systemfeilen er stadig dårligere vinterveger. Forholdene til de som faktisk utfører produksjonen har gradvis blitt dårligere og dårligere. Det er svært få som opplever at det er bærekraftig å stå i disse kontraktene, noe som fører til at kritisk kompetanse forsvinner. Vinterdrift er et eget fag.

Det er all grunn til å se på organiseringen av driftskontraktene. Det må stilles spørsmål om det er for mange som skal spise av lasset. Sunn fornuft tilsier at de fleste ressursene må settes inn på produksjonen. Videre må byggherren ta en mye tydeligere og aktiv rolle med kontroll i kontraktene. Samspillet mellom byggherre og utøveren er avgjørende for utvikling og innovasjon innenfor kontraktene.

0-visjonen

Av og til føler man at 0-visjonen er forbeholdt festtaler. Det er i hvert fall mager trøst for alle de som har mistet sine kjære i trafikkulykker. Spesielt meningsløst blir det når man leser ulykkesrapporten etter Snåsaulykken. Er det ingen som tar ansvar? Det kan da ikke være mangel på kunnskap om forholdene i driftskontraktene. Hvor er viljen og evnen til å ta grep? Nok en gang er det enkle svaret at man skal ta lærdom av rapporten. Enn om vi skal svare det samme dersom vi bryter kjøre- og hviletiden – vi skal ta lærdom av det.

Vi lyser fred over våre kollegaers minne.