![](/var/ezwebin_site/storage/images/lastebil.no/aktuelt/nyhetsarkiv/2024/umulig-aa-ta-med-seg-40-tonn-betong-paa-trikken/5724777-1-nor-NO/Umulig-aa-ta-med-seg-40-tonn-betong-paa-trikken_line.jpg)
Revidert Oslopakke 3 fører til en 70 prosent økning av bomsatsene på det sentrale Østlandet. Det har satt sinne i kok hos transportnæring...
Siste dagen i mai mnd. Og vi avslutter en av de beste mai mnd gjennom tidene. I hvert i vår levetid. Og det har vel ikke vært så galt.
Vi har utsatt påmeldingen til Alicante i september litt til for etternølere
Revidert Oslopakke 3 fører til en 70 prosent økning av bomsatsene på det sentrale Østlandet. Det har satt sinne i kok hos transportnæring...
Revidert Oslopakke 3 fører til en 70 prosent økning av bomsatsene på det sentrale Østlandet. Det har satt sinne i kok hos transportnæringen. – Her trengs det en realitetsorientering for politikere som ikke ser konsekvensen av sin egen politikk, mener regionsjef i NLF, J. Kristian Bjerke.
Byvekstavtalen for Osloområdet og Oslopakke 3 er en overordnet plan for finansiering av infrastrukturtiltak og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.
Den 24. mai inngikk partene en revidert avtale om Oslopakke 3. Avtalen innebærer både enighet om justeringer innenfor rammene av gjeldende bompengeproposisjon og enighet om forlengelse av avtalen til og med 2045.
En av konsekvensene er at bompengesatsene økes. Den omfatter Oslos 83 bomstasjoner, og vil gjelde frem til 2045, ni år lenger enn tidligere bestemt. Over natten økes bomsatsene med 70 prosent.
Det er Nettavisen som først følger opp saken med NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke, som også kommenterer mye av det samme til Lastebil.no.
Han sender ut et tydelig signal på at den nye Oslopakken får store konsekvenser for transportnæringen.
– Hver dag leverer de livsnødvendige varer slik at alle får det de trenger av mat, klær og medisiner. Uten lastebilen stopper Norge, påpeker Bjerke.
Nå føler lastebileierne seg rett og slett dårlig behandlet.
– Vi har en bunnlinje på mellom tre og fem prosent, og så skal vi få en avgiftsøkning på 70 prosent. Hvem er det de tror skal betale for dette? Jo, det er forbrukerne, sier Bjerke til Nettavisen.
Tabell over de nye takstene finner du nederst i saken.
Ifølge nyhetsstedet skal nå bilistene punge ut med 93,2 milliarder de neste 20 årene i bompenger. Omtrent alt skal brukes til kollektivtransport, gang- og sykkelveiprosjekter. I avtalen understrekes det at satsing på drift av kollektivtransporten er viktig både for å utvikle kollektivtilbudet og utnytte eksisterende infrastruktur.
– Vi må nødt til å se nærmere på hvem som skal betale dette gildet. Transportnæringen, som har veien som sitt arbeidsgulv, tar store deler av regningen. Inntektene som hentes inn skal altså benyttes til alt som ikke lastebilene ikke kan gjøre bruk av. Det er ikke akseptabelt at lastebileierne straffes på denne måten. Ingen annen næring hadde akseptert en tilsvarende avgiftsøkning. Er det meningen at vi bare skal parkere bilene?, spør Bjerke retorisk.
Han mener at det er på høy tid med en seriøs realitetsorientering og påpeker at politikerne ikke innser effekten av sine egne politiske beslutninger.
– Transportørene har ikke noe alternativ enn å levere varer med lastebilene. Skal en lastebileier levere 40 tonn med betong til det nye regjeringskvartalet, er det faktisk helt umulig å ta med seg dette lasset på trikken, understreker Bjerke overfor Nettavisen.
Videre poengterer han at yrkessjåføren ikke kjører lastebilene sine rundt i Oslo for moroskyld.
– Transport er selve livsnerven i samfunnet, slik at det kan gå rundt, og alle yrkessjåfører utfører hver dag en samfunnskritisk rolle, understreker Bjerke.
Det skal sies at elektriske lastebiler slipper unna bompengeavgiften, men det er ingen stor trøst for lastebilnæringen.
– Vi er positive til det grønne skiftet. Våre medlemsbedrifter tok raskt overgangen fra Euro 5 til 6. Men hvor er el-lastebilene? De er ikke tilgjengelige i stort nok antall, og å skifte ut 3-4000 lastebiler er en stor økonomisk investering, sier Bjerke.
Han understreker videre at det ikke gir noen mening at nesten nye Euro 6-lastebiler skal selges og erstattes med biler som koster det dobbelte.
– Dette er ren avgiftsinnhenting for å finansiere politikernes prosjekter. Vi kan ikke bære denne utgiften på kort tid, sier Bjerke.
I tillegg påpeker han at utfordringen med å skaffe til veie elektriske lastebiler også bremses av at det ikke finnes steder å lade dem. I tillegg er det svært utfordrende å få nok strøm og ventetiden på å få på plass dette tar alt fra to til ti år.
– Oslo kommune, som har Norges største godsterminal, har ingen ladepunkter på døgnhvileplasser. Samtidig pålegges vi større avgifter. Dette opplever vi som svært urimelig, understreker Bjerke.
Tabellen viser nye takster som innføres 1. januar 2025, 1. januar 2026 og 1. januar 2028. De nye bompengetakstene skal prisjusteres til aktuell kroneverdi før de innføres, med utgangspunkt i konsumprisindeks fra mai 2024.
Stengingen blir mellom Litjefossen bru, rett før Storfossdammen, og til Slagghaugan i Tynset kommune fra klokken 21:00 lørdag 1. juni til...
Stengingen blir mellom Litjefossen bru, rett før Storfossdammen, og til Slagghaugan i Tynset kommune fra klokken 21:00 lørdag 1. juni til klokken 06:00 søndag 2. juni.
|
||||||||||||||||||||
|
NIT ( Næringsforeningen ) og flere medlemmer har jobbet over 1 år for å samle kompetanse rundt Bærekraft i Trøndelag. Kompetansen finnes...
NIT ( Næringsforeningen ) og flere medlemmer har jobbet over 1 år for å samle kompetanse rundt Bærekraft i Trøndelag. Kompetansen finnes og ønsket om å starte BÆREKRAFTS forum Trøndelag har vært målet. Over 150 personer fra forskjellige bedrifter møttes på Tollbua til Kickoff.
Bærekraftsmål
Tollbua ble møtestedet for over 150 personer fra organisasjoner og bedrifter i Trondheims regionen. Målet ble kvelden var kickoff og starten på et Bærekraftsforum i Trondheims regionen / Trøndelag.
Hilde Talseth holdt et innlegg om Norsk Kylling sin historie de siste 10 årene. Noen av oss husker all den negative omtalen og at kyllingen tok over for laksebestanden i Gaula. Men i dag er de en bedrift som har fokus på åpenhet og bærekraft i alle ledd. Det var en spennende historie. Skal se om ikke NLF også kan få til et bedriftsbesøk til dem. Vi har nok noe å lære av demmes nye bedrifts kultur
Bærekraft er mye mer enn miljø. Selv om Miljø er det første vi tenker på når vi hører ordet Bærekraft. Så for å minne oss på det FIN sine bærekraftsmål legger vi ved dette
Bærekraftsmål
Erik Flasnes var den heldige vinner av kampen mellom Rosenborg - Fredrikstad 2 Juni. Tor Anders Gulbrandsen fra OLKT var den som var med...
Erik Flasnes var den heldige vinner av kampen mellom Rosenborg - Fredrikstad 2 Juni. Tor Anders Gulbrandsen fra OLKT var den som var med å trekke.
La oss håpe Rosenborg banker Fredrikstad ned i støvlene. Men rette ordet er vel ned i Pælene
Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og foreslår nå løyvekrav for godstransport med varebiler fr...
Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og foreslår nå løyvekrav for godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Forslaget sendes ut på høring fra Statens vegvesen i dag.
– Alle som jobber i Norge skal ha trygge arbeidsplasser med gode lønns- og arbeidsvilkår. Målet med forslaget om løyvekrav for varebiler er en ryddig næring og at hverdagen til varebilsjåførene skal bli bedre, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Forslaget som sendes på høring i dag gjelder for varebiler som brukes i godstransport mot vederlag. Transport med varebiler med tillatt totalvekt under 3,5 tonn har i liten grad vært regulert, men i 2022 innførte Norge løyvekrav for internasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn, i tråd med EUs mobilitetspakke. Nå foreslår Samferdselsdepartementet å innføre tilsvarende regler for nasjonal godstransport med slike varebiler.
To alternativer på høring
– Det har tidligere manglet et regelverk for å møte utfordringene med useriøse aktører, høyt arbeidspress og lange arbeidsdager for varebilsjåfører i Norge. Det vil vi gjøre noe med nå, sier Nygård.
Hovedforslaget som sendes på høring innebærer å senke vektgrensen for når løyveplikt for nasjonal godstransport inntrer, og stille krav om godstransportløyve (felleskapsløyve) for de berørte virksomhetene.
Alternativt foreslås det å innføre «varebilløyve», en egen nasjonal løyvetype.
Et slikt nasjonalt «varebilløyve» vil ikke være omfattet av EU-kravene og vi står da noe friere når det gjelder innholdet i kravene. Statens vegvesen mener likevel at det er fornuftig at flere av EU-kravene også gjøres gjeldende for det nasjonale løyvet.
Det er ikke veldig store forskjeller mellom de to alternativene, men det nasjonale løyvet krever noe mindre fagkompetanse.
– Forslaget om løyvekrav også for varebiltransport skal bidra til å fremme seriøsitet i transportbransjen, gi likere konkurransevilkår og sørge for at også de som jobber i denne delen av transportsektoren har arbeidsvilkår i tråd med norske standarder og verdier, sier Nygård.
Høring om innføring av løyveplikt for nasjonal godstransport med varebil
Høringsfristen for forslagene er 1. september.
Gjelder for varebiler som driver godstransport mot vederlag
Det er estimert at det finnes 23 000 varebiler som brukes i nasjonal godstransport i Norge, og hvor transportøren da må tilfredsstille de nye løyvekravene. Siden denne næringen er uregulert i dag, foreslår Statens vegvesen at kravene skal tre i kraft ett år etter at et slikt løyvekrav vedtas, det vil si innen 1. januar 2026.
Det er varebiler som brukes i godstransport mot vederlag som er omfattet. Håndverkere og lignende som driver egentransport av for eksempel utstyr til eget bruk, vil ikke få krav om løyve.
Størstedelen av søppelet langs vegene kommer fra privatpersoner, og det er tobakksprodukter og emballasje fra mat og drikke som kastes mest.
Størstedelen av søppelet langs vegene kommer fra privatpersoner, og det er tobakksprodukter og emballasje fra mat og drikke som kastes mest.
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
|
23 mai ble det avholdt FTU møte i Steinkjer. En av sakene var nye strekinger for modulvogntog i Trøndelag. NLF Trøndelag ble tidligere fo...
23 mai ble det avholdt FTU møte i Steinkjer. En av sakene var nye strekinger for modulvogntog i Trøndelag. NLF Trøndelag ble tidligere forespurt om strekninger vi mente burde bli godkjent. Flere av dere gav da konkrete meldinger tilbake og vi fikk gjennomslag for nesten alt.
Utdrag fra Fylke direktøren innstilling
Drøftinger:
I Utarbeidelsen av denne saken har fylkesdirektøren tatt kontakt med NLF (Norsk lastebileierforbund) for å få innspill på hvilke strekninger som har høyst prioritet for lastebilnæringen. Initiativet fra fylkesdirektøren og muligheten til å påvirke hvilke strekninger som skulle åpnes for modulvogntog ble meget godt mottatt av NLF.
Liste nederst i dokumentet inneholder 29 strekninger som er aktuelle å åpne. Lista er laget med utgangspunkt i: o Veger med funksjonsklasse B som per i dag ikke er åpnet for modulvogntog type 1 og 2, men er åpnet for tømmertransport o Innspill fra NLF, region 6 Trøndelag. NLF har på vegne av transportnæringa kommet med forslag på 20 strekninger som for dem er viktigst å få åpnet først.
Det er gjort konsekvensvurdering av alle B-vegene samt vegene som er spilt inn, og av de 20 strekningen fra NLF er 19 tatt med i endelig forslag. Totalt inneholder lista 29 strekninger. Disse kan åpnes 1. juli 2024. Det har vært dialog med relevante fagmiljø for å gjennomføre konsekvensutredning på de strekninger som er opplistet nederst i dokumentet.
Strekningen spilt inn av NLF som ikke anbefales å åpne er fv. 7056 Ranem bru i Overhalla kommune. Strekningen ligger mellom fv. 7040 Sørsivegen og fv. 17 Overhallsvegen ved Ranemsletta. Ranem bru er en smal 1-felts bru, uten tilbud til myke trafikanter. Brua blir brukt til gang- og sykkeltrafikk. Det er bebyggelse tett inn til brua på Ranemsletta. Det er ikke sikt over brua, slik at hvis to vogntog møtes på brua så må ett vogntog rygge. Dette er ikke forsvarlig hvis det er myke trafikanter på brua. Bilde 1: Fylkesveg 7056, Ranem bru Når det skal åpnes for ytterligere nye strekninger for modulvogntog type 1 og 2 på fylkesvegnettet som er åpent for tømmertransport er det viktig å vurdere konsekvensene av dette, særlig om det kan påvirke vedlikeholdsetterslepet i negativ retning.
Utrdag slutt
NLF Trøndelag ba om ekstra utredning av Ranem bru og om det kunne gjøres andre tiltak. Men allikevel skal vi være fornøyd med det vi ble hørt på
Steder som vil bli åpnet snart er
Nye strekninger for modulvogntag Trøndelag
(Foreløpig Plan kan bli noen endringer)
Fredag 6. sept
Avreise fra Værnes kl 17.40 via Oslo og fremme i Alicante kl 23.50.
- Transport med buss til AC Marriott Hotel i Alicante (ca 15-20 min).
- Innsjekk og god natt
Lørdag 7. sept
- Frokost
- Avreise med Buss til Villajoiosa og en fin badedag.
En av regionens fineste plasser og beste strand. Egentid fram til lunsj.
- Lunsj Restaurant Olimpia hvor Magnus Handeland tar imot oss.
- Etter endt lunsj har vi litt tid til mer sol og bad på stranden før det blir retur tilbake
til hotellet.
- Egentid
- Middag er planlagt i gamlebyen i Alicante.
Søndag 8. sept
- Frokost Hotellet
- Faglig del på hotellet med kaTepause ( Program kommer senere )
- Samlet lunsj på hotellet
- Egentid
- Kveldens middag. Sted ikke bestemt enda
Mandag 9. sept
- Frokost
- Hva er en tur med NLF om vi ikke skal ha en katamarantur?
Vi har fått organisert og leier en av de største katamaranene i Alicante
(ca 60 plasser). Ferden går til Isla la Tabarca (en gammel sjørøverøy) ca 1 ½ time
fra Alicante. Vel fremme så er det mulighet til å gå i land på øya, bade eller bare
slappe av. Serveres Paella ombord som lunsj, som selvsagt er laget på en av
øyas små restauranter.
- Tilbake på ettermiddagen er det mulig med litt egentid for den som vil det.
- Avslutningsmiddagen er fortsatt en liten hemmelighet....
Tirsdag 10. sept
- Frokost
- Egentid og utsjekk
- Litt mer egentid før transporten går til flyplassen
- Avreise til Trondheim med direktefly kl 15.50, med ankomst Trondheim 19.55
- Vel hjem
Arrangementet inkluderer pr pers:
- Fly tur /retur Trondheim Lufthavn Værnes – Alicante inkl. 2 innsjekket bagasje
a 23 kg, håndbagasje inntil 10 kg og setereservasjon. (direktefly hjem på tirs!)
- 4 overnattinger på AC Marriott Hotell i Alicante i dbl.rom
- Frokost på hotellet alle dager
- Transfer t/r flyplass-hotell
- Faglig del
- 1 3-retters lunsj på hotellet inkl drikke
- 3 middager i Alicante inkl noe drikke
- Katamarantur (6 timer) samt paella lunsj og 4 drikke inkl
- Tur til Villajoiosa inkl tapasalunsj og ølsmaking
- Reiseledere med på hele turen
Pris pr person i dbl.rom kr 16 250,-
Tillegg for enk.rom kr 725 pr dg.
Vi er selvsagt behjelpelige med å organisere egne flybilletter til deltakere om de ønsker
det. Både ihht om de ønsker å komme tidligere eller være noen dager lengre. Evt både
på deltakerhotell (om ledig kapasitet) samt evt andre hotell og andre plasser i området.
Påmelding og betaling
Påmeldingsfrist senest fredag 24. mai.
Depositum ved påmelding kr 8 000,- pr pers.
Sluttfaktura utstedes i slutten av Juni
Påmelding gjøres enkelt til vår faste reise-/eventpartner
Glimt Group – avd Event v/Emil og Tonje
+47 930 36 503 eller post@glimtgroup.no
Hva trenger vi av påmeldingsinformasjon:
- Firma navn
- Org.nr
- E-post
- kontakttelefon
- Fullt navn ( som i passet ) til alle reisende
11 norske selskaper mottar totalt 120 millioner kroner i Enova-støtte for å bygge ladestasjoner for tunge elektriske kjøretøy. Disse...
11 norske selskaper mottar totalt 120 millioner kroner i Enova-støtte for å bygge ladestasjoner for tunge elektriske kjøretøy. Disse stasjonene vil bidra til spredning over store deler av Norge og representerer et betydelig løft for å sikre lading fra Lindesnes til Alta.
I dag har Enova innvilget støtte til 25 ladestasjoner med 135 nye ladepunkter langs norske riksveier. Den første tildelingen i desember 2023 omfattet 17 ladestasjoner, og med den siste tildelingen øker totalen betydelig til 42 ladestasjoner.
De prosjektene som nå mottar midler gjennom programmet vil sørge for at helt sentrale strekninger i Sør-Norge, som E134 og E39, blir fulldekket for elektrisk langtransport innen 2025. I tillegg til dette vil det også bli bygget nye ladeanlegg på steder som Levanger, Tromsø, Fauske, Kristiansund, Alta og Bodø.
Dette er den andre tildelingen i støtteprogrammet fra Enova.
Bare for ett år siden var infrastrukturen for lading av tunge kjøretøy i Norge svært begrenset. Siden da har hele 235 ladepunkter langs norske veier mottatt støtte fra Enova. Satsingen på underveislading kommer i tillegg til støtte til bedriftslading for tunge kjøretøy og støtte til tunge nullutslippskjøretøy.
I tillegg har Enova den siste måneden tildelt 47,5 millioner kroner til virksomheter for å etablere 134 nye bedriftsladere og 136,5 millioner kroner til selskaper som skal bytte ut sine fossildrevne kjøretøy med nullutslippsalternativer.
LADEKART: Kartet viser en oversikt over ladepunkt og tabell over tildelinger og kommuner. Illustrasjon: Enova
Enova melder om at det også er god interesse og mange tildelinger på andre runde av støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy». I till...
Enova melder om at det også er god interesse og mange tildelinger på andre runde av støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy». I tillegg kommer de med tips og råd om hvordan du best mulig kan sikre deg støtte i de kommende rundene.
I første tildelingsrunde fikk over 100 søkere gladmeldingen om støtte til å bytte ut sitt fossildrevne kjøretøy med et som gir nullutslipp. Denne runden er det også et betydelig antall tildelinger, nærmere bestemt 97, og en god spredning på type kjøretøykategori.
– Denne søknadsinteressen viser at mange nå begynner å se fordelene med å gå over til nullutslippsløsninger, noe som vil være med på å motivere flere til å ta steget, sier leder for landtransport i Enova, Marie Tranaas Skjærvik.
Arnt-Gunnar Lium, som er seniorrådgiver på landtransport og ansvarlig for dette støtteprogrammet i Enova, er enig med Marie.
– Det er svært gledelig å se at vi får så mange gode søknader, og med månedlige frister fremover vil det gi mange flere muligheter for de som enda ikke har søkt. Nå har vi også lagt ut en video som kan hjelpe nye søkere, og de som ønsker å søke på nytt, med å sette seg inn i hvordan man søker og hvordan konkurransen fungerer, forteller han.
I videoen nederst i saken gis det tips til hva man bør tenke på før man søker og hvordan man bør gå frem for å sende inn en best mulig søknad. På den måten øker du sannsynligheten for å motta støtte.
For å lettere vite hvor mye man bør søke om, kan man beregne sin egen rangeringsscore og sammenligne denne med tidligere søknadsrunder. Jo lavere rangeringsscore, jo høyere sannsynlighet for støtte. Dokumentet for beregning finner du på programsiden.
Rangeringsscore på 1. søknadsrunde: 32
Rangeringsscore på 2. søknadsrunde: 33
NLF og If har samarbeidet siden 1974. Svært gunstige betingelser til konkurransedyktige priser er trolig grunnen til at to av tre NLF-med...
NLF og If har samarbeidet siden 1974. Svært gunstige betingelser til konkurransedyktige priser er trolig grunnen til at to av tre NLF-medlemmer velger å forsikre seg i If. Fornyelsen av avtalen er undertegnet, og NLF viderefører derfor samarbeidet i nye syv år.
Godstransport på vei er en risikofylt næring, og NLFs medlemmer trenger derfor forsikringer som gir sikkerhet for lastebileierne og deres bedrifter hver dag. NLF-medlemmene får de beste vilkårene i markedet. I tillegg får eierne av selskapene tilbud om private skadeforsikringer til svært gode priser.
– Vi er glade for å kunne fortsette et allerede langt samarbeid med If, sier markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud.
Han understreker at de sammen har vist at de klarer å møte de ulike utfordringene innenfor transportsektoren med gode løsninger for medlemmene innen forsikring.
– Vi ser som alltid fremover, og mener If vil være en god partner for oss med tanke på den hurtige utviklingen som skjer, ikke minst på det digitale området, sier Olafsrud.
Som medlem av NLF får bedriften din en garanti for riktig forsikring og kvalifisert, korrekt hjelp ved behov. If tilbyr skadeforsikring, helseforsikring og pensjonsforsikring, og er i dag totalleverandør av forsikringsprodukter til NLFs medlemmer.
– Ingen andre leverandører tilbyr en slik garanti, sier Sindre Svenheim, partneransvarlig i If forsikring.
NLF har i alle år bidratt til å fremme hvilke produkter bransjen trenger, og dette har gjort at de sammen med If har utviklet en pakke som leverer nøyaktig det kundene vil ha.
– Det lange samarbeidet viser at begge parter har sett viktigheten av det. For vår del er If vår viktigste strategiske og økonomiske samarbeidspartner, og vi vil utvikle samarbeidet ytterligere – til beste for våre medlemmer og for næringen som helhet, sier Tore Velten, forbundsleder i NLF.
If setter også pris på 50 år med samarbeid.
– Vi takker for fornyet tillit og vi ser frem til å videreutvikle avtalen med enda bedre produkter og tjenester for NLFs medlemmer de neste syv årene, avslutter Svenheim.
If har egne dedikerte rådgivere over hele landet som jobber spesielt med NLF-avtalen. Ønsker du å få et tilbud fra If, er du velkommen til å ringe vårt eget VIP-nummer for NLF-medlemmer: 21 49 71 69
HVORFOR VELGE IF?
SPESIELT FOR NLF-MEDLEMMER
På grunn av tunnelarbeid vil strekningen fra Dalseid til Bolstad på E16 være stengt for all trafikk i fire timer natt til torsdag og...
På grunn av tunnelarbeid vil strekningen fra Dalseid til Bolstad på E16 være stengt for all trafikk i fire timer natt til torsdag og fredag.
Årsaken til stengingen er arbeid med tunneloppgradering i Bolstadtunnelen og Dalseidtunnelen. Omkjøring er via fylkesvei 49/79 Kvamskogen/Hardanger. Utrykningskjøretøy kan passere.
Kolonnekjøring fra klokka 20:00
I timene før nattestengingen vil det være kolonnekjøring på strekningen.
Siste kolonne fra øst går klokka 23:30, og fra vest går den siste kolonnen klokka 23:00.
Stengetider:
E16 er totalt stengt mellom Dalseid og Bolstad: