Her finner du oversikt over de viktigste nyhetene og oppdateringene for medlemmer i denne regionen.
Det har vært sommertemperaturer i de sørligste deler av Nord-Norge de siste dagene. Det lover godt og vi krysser fingrene for at godværet varer lenge.Ellers kan vi nevne:NLF TRENGER REVISJON AV VEKTER OG DIMENSJONER FOR Å NÅ VÅRE KLIMAMÅL- Vekter og dimensjoner har vært en av de største og viktigste enkeltsakene vi har jobbet med i NLF. Nå har vi banket på døren til veidirektørene i seks år. Det er ikke mer maling igjen på døra, men nå er omsider døren åpen. Slik føles det nå, sier Dag Nordvik til logistikkinside.no. Han er NLFs fagsjef teknikk.Går alt som Nordvik håper ser han for seg en vellykket høringsrunde til sommeren, med behandling på høsten, og at man allerede fra 1. januar neste år får et nytt regelverk for vekter og dimensjoner som åpner for at norske veitransportører kan bruke bilparken mer effektivt.NLFs direktør Knut Gravråk sier til lastebil.no at omtrent alle lastebiler som kjører i Norge har en tillatt teknisk totalvekt som er høyere enn det vegene tillater. Med et pennestrøk kan saken løses:Ved å tillate økte vekter og dimensjoner vil man kunne transportere mer last per tur, redusere utslippene og minske antallet biler på vegen, sier Gravråk. Les mer på lastebil.no: https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/OEkte-vekter-og-dimensjoner-Bordet-er-dekket-hva-venter-dere-paa ENOVA STØTTEDet ble delt ut 136,5 millioner fra ENOVA i forrige runde. Så får vi se hvem som er forny og som tar imot støtten. Uansett er neste søknadsfrist for neste runde er 16. mai kl. 12.00. Om du ønsker støtte til søknadsprosessen kan du kontakt Jens O. Rud i NLF. Han har vært gjennom mange søknadsrunder for forskjellige bedrifter:Jens Olaf Rud jor@lastebil.no / 48142990.LASTEBILSALGET TIL NÅ ÅRTotal etter årets første fire måneder ligger registreringen av nye biler 6,2 % over samme periode i 2023 over 16 tonn. Det er registrert 1787 biler mot 1683 i fjor.Det er registrert 101 elektriske lastebiler registrert over 16 tonn som utgjør 5,7% av registreringene. For gass er tilsvarende tall 188 biler og 10,5 % av registrerte biler.Slik er nyregistrerte biler fordelt til nå i år:Scania 813, Volvo 687, Mercedes 168, MAN 55, Renault 32, Iveco 18, DAF 8 og andre 6.
Da nærmer vi oss årsmøtet i Bergen. Vi satser på en begivenhetsrik samling med faglig og sosialt utbytte.KOSTNADSINDEKSEN Q1 - 2024Totalkostnadsindeksen for lastebiltransport uten bom- og fergekostnader steg med 0,6 prosent fra 4. kvartal 2023 til 1. kvartal 2024. Fra 1. kvartal 2023 til 1. kvartal 2024 har de totale kostnadene uten bom- og fergekostnader steget med 4,9 prosent.Totalkostnadsindeksen for varebiltransport uten bom- og fergekostnader steg med 1,4 prosent fra 4. kvartal 2023 til 1. kvartal 2024. Fra 1. kvartal 2023 til 1. kvartal 2024 steg de totale kostnadene for varebiltransport uten bom og ferge med 4,7 prosent.Du finner hele indeksen her: https://media.lastebil.no/public/KILT_heftet_2024.pdf
Da har vi allerede kommet til Påsken -24. Vi har også denne uken hengt i stroppen og fått på plass en rekke saker.Uka ble avsluttet med presentasjon av NTP For de som ikke vet hva NTP står for har vi lagt forklaringen her; NTP er en forkortelse for "Neppe tilstrekkelig med penger"Forøvrig går vervekampanjen sin gang - og det kommer stadig nye medlemmer! Vi forsøker å følge opp samtlige.Vi satser på det beste og ønsker alle våre medlemmer en riktig god påske.Ellers kan vi rapportere om følgende:
Det er travle tider og det skjer mye i hele regionen. Vi har startet årets vervekampanje,og vi ser at nye medlemmer kommer til - Vi ønsker alle nye medlemmer velkommen og oppfordrer de til å ta kontakt med oss i administrasjonen eller fylkeslederne, hvis det er noe vi kan bidra med!Som førstemann ut går Mowi over på tette kasser, levert av Vartdal Plast, for å transportere laks. Dette vil eliminere utfordringen med avrenning fra lastebiler. Tematikken har lenge vært en kampsak for NLF, og nå forventes det at de andre lakseselskapene følger umiddelbart etter. Les hele saken: Roser Mowi: – Forventer at de andre følger etter | Lastebil.noDet har vært gjennomført styremøte i NLF Finnmark, Troms og Nordland de to siste ukene.Ellers har følgende skjedd:
SISTE SJANSE TIL Å VÆRE MED PÅ ÅRSMØTET I BERGEN!!! Årsmøte i NLF Nordland, Troms og Finnmark | Lastebil.noMilitærøvelsen i NordDet er stor militær aktivitet i Finnmark og vi henstiller våre medlemmer til å følge med på informasjonen.Disse hovedveistrekningene blir særlig berørt: E6 mellom Langnes og Alta E6 mellom Kvænangen og Skaidi E45 mellom Alta og grense Finland (Hetta) Rv. 92 fra kryss E45 mot Karasjok Rv. 94 fra kryss E6 til Hammerfest Fv. 8008 – Gargiaveien Se mer: Trafikk, luftfartøy, sikkerhet og miljø - ForsvaretStyremøter i Nordland/Troms og FinnmarkDet har blitt gjennomført styremøter i samtlige fylker i regionen. Det primære innholdet var selvfølgelig klargjøring av årsmøte-papirene til kommende årsmøte. I tillegg ble enkelte høringssaker behandlet.Statens vegvesen har startet håndhevelsen av brudd på Kabotasjereglene!Her er utklipp fra rapporten på Krossmoen denne uka:«2 utenlandske vogntog som kjørte kabotasjetransport ble tatt til siden for en utvidet kontroll. Under kontrollen ble det oppdaget manglende utfylling av transportdokumentene. Begge transportene fikk kjøreforbud inntil manglene i dokumentasjonen blir rettet opp. Etter det nye regelverket vedrørende kabotasjetransport som trådte i kraft den 1.mars 2024, ble det i tillegg til bruksforbud utstedt gebyrer for overnevnte manglene. Det ene vogntoget fikk kr. 18000,- og det andre kr. 12000,- i gebyrer. Det ene vogntoget har i tillegg til gebyret for manglene i transportdokumentasjonen fikk et bombrikkegebyr på kr. 8000,- for manglende bombrikkeavtale. Siden ingen av sjåførene kunne betale sitt gebyr på stedet, ble det brukt hjullås på trekkvognene inntil gebyrene blir betalt». LASTEBILSALGET OVER 16 TONN TIL NÅ I ÅRI følge OFV er det registret 22% flere lastebiler til nå i år.I februar ble det registret 431 biler mot 353 på samme tid i fjor. Totalt etter to måneder er det registrert 906 biler.På gassmarkedet er det registrert 97 biler som er ca. det dobbelte som i fjor.Det er registrert 35 elektriske som er det samme som i fjord og ca. 4% av de nyregistrerte.Slik ser totalen ut:Scania 421, Volvo 321, Mercedes 105, MAN 30, Renault 15, Iveco 9, DAF 4 og Kamaq 1.Og i Sverige så det slik ut:Under årets första två månader nyregistrerades det 431 tunga lastbilar i Sverige. Jämfört med 511 under samma period ifjol är det en nedgång med 16 procent. Detta visar statistik som publicerats av Mobility Sweden.
Førstesiden på nettet - Lastebil.no! Ny E6 gjennom Sørfold: – Leirfjordbrua er nøkkelen | Lastebil.no Denne uken ble det på nytt satt fokus på Bustneslia. Den ønskede doblingen av eksportvolumet fra Laksenæringen er kanskje ikke gjennomførbar hvis veistrekningen fra Stokkvågen til Mo i Rana ikke utbedres. Fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø; var helt klar under intervjuet med NRK Nordland, 14.februar, at totalkostnadene ved å bygge tunnel var så formidable at Nordland Fylkeskommune ikke kan gjennomføre dette uten statlig bidrag.Da denne veistubben ikke ligger inne i NTP, og ble behandlet på følgende måte i Regional Transportplan; Nordland fylkesting vil peke på behovet for å også utrede andre alternativer knyttet til Bustneslia, spesielt dersom dette kan føre til en raskere og billigere 11 realisering av en ny løsning. Hvis vi skal greie å få finansiering til dette må det tenkes nytt - bompenger, statlig delfinansiering, næringsliv, Offentlig Privat samarbeid?Har Lokallagene utspillt sin rolle?Tidligere var lokallagene et viktig møtepunkt for våre medlemmer, det var på disse møtene informasjon fra fylkesstyremøtene og fra NLF sentralt ble formidlet. Det vi erfarer gjennom de siste årene er at det er kun Vefsn Lokalavdeling som fungerer. Sant nok har de en lokalavdeling i Salten, som sant nok skal sies å være den eneste som erfaringsmessig bidrar til saker på fylkesårsmøtet. Det viser seg tidvis vanskelig å rekruttere medlemmer til verv i lokallagene, og Vesterålen, Lofoten og Rana har ikke vært aktive de siste årene. Det hadde vært interessant å høre fra medlemmene i Nordland - Skal vi ha lokallag, eller er dette en foreldet konstruksjon?I dag kommer all informasjonen på nettet og pr e-post, og alle får den informasjonen de ønsker.
De som ønsker å delta på årsmøtet må reagere!!!påmelding: Årsmøte i NLF Nordland, Troms og Finnmark | Lastebil.noNYE REAKSJONER VED ULOVLIG KABOTASJE – OPP TIL 60.000 I GEBYRFra 1. mars kan Statens vegvesen ilegge overtredelsesgebyr på stedet, noe som gjør at kontrollarbeidet blir mer effektivt. Det innføres overtredelsesgebyr for brudd på en rekke konkrete angitte regler om godstransportkabotasje, i tillegg til at det videreføres gebyr for manglende førerattest og løyve under transporten. I de tilfellene der transportforetaket ikke har løyvedokument eller førerattest, kan det gis overtredelsesgebyr på kr 60 000.Disse bruddene på regler om godstransportkabotasje gir gebyr: Ikke kan dokumenteres innkommende internasjonal transport, Kabotasje er utført mer enn sju dager etter at siste internasjonale tur ble avsluttet, Mer enn tre kabotasjeturer med grunnlag i fellesskapstillatelsen etter den grensekryssende transporten, Kjørt mer enn én transittkabotasje, Transittkabotasje mer enn tre dager etter ankomst til Norge uten last, Fraktbrev er mangelfullt utfylt eller har mangelfullt utfylt dokumentasjon, Fraktbrev/dokumentasjon for nasjonal transport ikke følger med i kjøretøyet, Kabotasje er påbegynt før lossing av internasjonal transport.