Her finner du oversikt over de viktigste nyhetene og oppdateringene for medlemmer i denne regionen.
Da har bobilhelvete åpenbart seg og fremkommeligheten for godstransporten blir lidende. Vi har jobbet intenst med fergene, da disse representerer uønsket "ståtid". Vi håper fergene greier å opprettholde normal regularitet og oppfordrer våre medlemmer til tålmodighet. Det er viktig å merke seg at fremkommeligheten rundt nye Hålogalandsvegen er redusert og at hastigheten er satt ned. Våre medlemmer har hatt mange utforglidninger i dette området.Vi benytter anledningen til å ønske dere alle en god sommer!De fleste i NLF-systemet har ferie i juli - men det skal være folk på telefon.Husk Høsttreffene!
Da skriver vi St.Hans om noen dager, og jeg skal kanskje unnlate å nevne at sola snur - men trøsten får være at det er etter St.Hans at vi har sommer her oppe i nord. Dette på tross av at vi har opplevd en fantastisk varm og fin "forsommer" Aktiviteten er stor og det har vært gjennomført mange aktiviteter både nasjonalt og regionalt i NLF.Det jobbes intenst med fergesaken (fortrinnsrett på fergene for godstrasnporten). Denne saken kommer forhåpentligvis med i NRKs sending Helgemorgen på lørdag.For alle som driver med transport i Saltenområdet er det viktig å merke seg sykkelrittene som blir avviklet i forbindelse med norgesmesterskapet i Bodø. (se egen sak)For de av dere som går på ferie. må vi bare ønske dere God Ferie.Hovedkontoret vil være stengt store deler av Juli - men, det er nok noen som svarer telefonen!
Det er spennende tider når NTP er i spill Stortinget har denne uken debattert NTP - og dette skjer ikke uten støy. Når opposisjonen får støtte av SV blir det ikke enkelt -Ellers har vi håp om at Fylkestinget i Nordland gjør noe med fergesituasjonen for kommende sommer. NLF-Nordland har sendt e-post til fylkespolitikerne i håp om at de tar grep allerede i juni.DU MÅ BYTTE LØYVER SELV OM DU BARE KJØRER I NORGESelv om de bare kjører i Norge, må du bytte ut de røde løyveneNLF minner alle nok en gang om at dersom du kjører med et gammelt, rødt løyve etter 1. januar 2025, kan du få opptil 60.000 kroner i bot! NLF minner alle nok en gang om at fristen nærmer seg.Vi vet at mange tror dette kun gjelder transportfirmaer med oppdrag i utlandet. Lastebileiere som kun har transport i Norge, må også ha felleskapsløyve fra nyttår.Sett i gang prosessen alt nå for til høsten bli lang ventetid.Husk at når du mottar nytt felleskapsløyve, er det gamle umiddelbart ikke gyldig.Du trenger blant annet en fersk politiattest både på deg selv og firmaet.Du må også ha attest fra skatteetaten. Aksjeselskapene må legge ved politiattest for styreleder. https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2023/Ikke-vent-med-aa-gjoere-dette SKRIVERE TRENGER DU IKKE BYTTE OM DU BARE KJØRER I NORGEForordning (EU) 2020/1054 fra Europaparlamentet og Rådet har bestemt at alle biler som kjører i et annet land enn der de er registrert, må få på plass den nyeste typen av smarte fartsskrivere, G2V2.Kravet om å bytte fartsskriver gjelder kun for de som driver internasjonal transport. Det er viktig å være klar over at dette også vil gjelde dersom man innimellom kjører over til Sverige eller i transitt gjennom Sverige.De nye reglene gjelder altså ikke for kjøretøy som kun gjennomfører nasjonale transporter.Hvis du har en gammel type fartsskriver, enten analog eller digital, og driver med internasjonal transport, må du ha byttet den innen utgangen av 31. desember 2024.Hvis du allerede har den første smarte versjonen, G2V1, har du litt mer tid på deg til å bytte. Fristen er satt til 18. august 2025.Fristene som er satt, er endelige, og det skal være nok fartsskrivere på lager for tiden. Det vil derfor være lurt å planlegge skifte av fartsskriver i forbindelse med annet servicearbeid og ikke vente helt opp mot fristen. Da vil det være fare for å måtte stå i kø for ny fartsskriver. https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Nye-krav-til-fartsskrivere-ved-internasjonal-transport LØNNSFORHANDLINGENE ER OVERDet ble enighet i lønnsoppgjøret på onsdag. Her er de viktigste faktorene:Partene er enige om en total ramme på 5,20 %. Lønnsoppgjøret for 2024 gis i to omganger. Det gis et generelt tillegg til alle på kroner 7 fra 1. april 2024. Det gis et godstillegg til alle på kroner 3,50 fra 1. juni 2024. Totalt skal alle sjåfører tilknyttet godsavtalen ha et tillegg på kr. 10,50.Vedlagt ligger enighetsprotokollen fra oppgjøret mellom NLF og YTF. Protokollen mellom NLF og Fellesforbundet er likelydende: https://media.lastebil.no/public/Forhandlingsprotokoll_lonnsoppgjoret_NLF-YTF.pdfDet er kun minstelønnssatsene som gjelder for bedrifter som ikke har tariffavtale. De nye satsene gjelder fra det tidspunkt allmenngjøringsnemnda bestemmer, og da vil den nye satsen være 222 kroner per time. Vi gir tilbakemelding når det er fattet vedtak i allmenngjøringsnemnda, noe som alltid tar litt tid.
Det er varmt, det er sommer, det er snar midtnattsol i hele landsdelen. Vi har hatt nok en uke med stor aktivitet, det er skolebesøk og møter med vei-eiere. Det er verd å merke seg følgende:HØRING OM LØYVEKRAV PÅ VAREBILERRegjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og foreslår nå løyvekrav for godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Forslaget sendes ut på høring fra Statens vegvesen i dag.Forslaget som sendes på høring i dag gjelder for varebiler som brukes i godstransport mot vederlag. Transport med varebiler med tillatt totalvekt under 3,5 tonn har i liten grad vært regulert, men i 2022 innførte Norge løyvekrav for internasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn, i tråd med EUs mobilitetspakke. Nå foreslår Samferdselsdepartementet å innføre tilsvarende regler for nasjonal godstransport med slike varebiler. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/foreslar-loyvekrav-for-varebiler/id3041459/SALGET AV ELEKTRISKE LASTEBILER ER TILPASSET BEHOV OG RISIKO Nylig meldte svenske medier at salget av elektriske lastebiler går langt dårligere enn Scania hadde håpet på. Selskapet har et mål om at halvparten av salget skal være elektrisk innen 2030. Scania sier at de har «satt hele bedriften i pant» for elektrifiseringen, skriver Nettavisen.I Norge er rundt 10 prosent av lastebilsalget for tiden elektrisk. NLFs markedsdirektør Kjell Olafsrud er intervjuet i saken. Han sier: – Jeg har jo hatt elbil selv i 11–12 år, og det er jo fordi staten har betalt halvparten for meg. Men for en som driver med næringsvirksomhet, så er det helt andre mekanismer. Lastebilen er et driftsmiddel, som må være forutsigbart, sier markedsdirektør Kjell Olafsrud i NLF til Nettavisen.Det er ikke så himla vanskelig dette. Når man har en som betaler for prisforskjellen og variasjonen i strømpris, bilen har batterikapasitet i forhold til oppdragene og det er mulig å lade når man har behov vi dette gå av seg selv. Men foreløpig er det få som vil betale, strømpris er uforutsigbar, ladestasjoner finnes ikke for tunge kjøretøy og rekkevidden er ofte for kort. Så da så……..Nettavisens sak finner du i denne lenken: https://om.no/2V8F NESTE SØKNADFRIST HOS ENOVA ER 14. JUNI – OG DERETTER HVER MÅNED FRA 15. AUGUSTI første tildelingsrunde fikk over 100 søkere gladmeldingen om støtte til å bytte ut sitt fossildrevne kjøretøy med et som gir nullutslipp. Denne runden er det også et betydelig antall tildelinger, nærmere bestemt 97, og en god spredning på type kjøretøykategori.Videoen i saken gir tips til hva man bør tenke på før man søker og hvordan man bør gå frem for å sende inn en best mulig søknad. For å lettere vite hvor mye man bør søke om, kan man beregne sin egen rangeringsscore og sammenligne denne med tidligere søknadsrunder. Jo lavere rangeringsscore, jo høyere sannsynlighet for støtte. Dokumentet for beregning finner du på programsiden.Rangeringsscore på 1. søknadsrunde: 32Rangeringsscore på 2. søknadsrunde: 33 https://www.youtube.com/watch?v=t7jb5wjWD6k
Sommer i hele Nord-NorgeDe siste dagene har vi opplevd sommertemperaturer i hele landsdelen. Det har vært sol og sommer fra Bindal til Hammerfest - måtte det bare vare noen dager...Ellers kan vi melde om god aktivitet, og det skjer litt mer innen bygg og anlegg. Vi skal gjennomføre meøte med Nordland fylkeskommune neste uke og gjennomgå erfaringene fra sist vinter, samt utfordringene vi ser i inneværende år - dette være seg manglende asfaltering, fergesamband og stenginger pga. vedlikehold. Vi håper samtidig å få vite mer om tiltak for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene.HVO100 ELLER BIODIESEL MÅ VÆRE EN DEL AV LØSNINGENI en pressemelding sier Volvo Trucks:«- Våre kunder etterspør løsninger for å redusere sine karbonutslipp, og fornybart drivstoff er et attraktivt alternativ - det er ganske enkelt en effektiv måte å redusere CO2 fra transport her og nå», sier Jan Hjelmgren, sjef for produktstyring og kvalitet i Volvo Trucks og fortsetter:- Som en global lastebilprodusent må vi imøtekomme et bredt spekter av transportbehov og markedsforhold, og derfor investerer vi ikke bare i ny teknologi, men også i løsninger som dekarboniserer transport på kort og lang sikt.Reduksjon i utslipp fra bruk av biodiesel er mellom 30% og 70% sammenlignet med tradisjonell diesel, avhengig av type råstoff som brukes til å produsere drivstoffet, forteller Volvo Trucks i meldingen». Dette viser at fornybart drivstoff (som B100 / HVO100) må være en del av den kortsiktige løsningen fram til vi har alternativer som er gode nok.Forrige medlemsmøte presenterte også Drivkraft Norge en veiled som kan / bør benyttes ovenfor dine leverandører av kan sette krav til biodrivstoff.Veilederen skal være et hjelpemiddel for hvordan gjennomføre gode offentlige og private anskaffelser av bærekraftig biodrivstoff utenfor omsetningskravet. Veilederen viser hvilke krav som anskaffelsen bør sette til leverandør, slik at anskaffelsesprosessen blir best mulig for både anskaffer og leverandør https://www.drivkraftnorge.no/globalassets/felles/veileder-anskaffelse-biodrivstoff.pdfBREV TIL SAMFERDSELSMINISTER OG STORTINGET OM ØKTE VEKTER OG DIMENSJONER« Økte vekter og dimensjoner – En rask og viktig vei til bedre miljø» er overskriften i brevet NLF denne uken sendte statsråden og Stortingets Transport & kommunikasjonskomite.Denne saken er egentlig en «du tror det ikke før du ser det» sak. Vi startet for alvor å jobbe med saken i 2018, men før den tid var det også sporadiske henvendelser til Vegdirektoratet.Transport økonomisk rapport har også konkludert positivt i sin rapport. Å øke vekter og dimensjoner er samfunnsnyttig. Det blir egentlig vanskelig å forholde seg til dette. Hvorfor møter vi motstand når alle beregninger er positive?Det er bare å spekulere, men det sitter noen mektige mennesker et eller annet sted i «systemet» som blokkerer for utvikling, og slik kan vi ikke ha det.Nå får de som har fått brevet og som har makt til å gjøre noe med det gjøre som ordtaket til Nike: «just do it!» https://media.lastebil.no/public/NLF-Okte_vekter_og_%20dimensjoner_SD_mai_2024.pdf 129.500 I GEBYR FOR UTENLANDSK VAREBILDet ble en dyr tur til Norge for eieren av varebilen som ble stoppet på Øyer kontrollstasjon 15. mai. På varebilens tilhenger sto det to personbiler. Kontrollørene fant flere feil:Overlast, ulovlig kabotasje, manglet fraktbrev, manglet vognkort med mer.Resultat ble gebyr på totalt kr 129.500 kroner.
Det har vært sommertemperaturer i de sørligste deler av Nord-Norge de siste dagene. Det lover godt og vi krysser fingrene for at godværet varer lenge.Ellers kan vi nevne:NLF TRENGER REVISJON AV VEKTER OG DIMENSJONER FOR Å NÅ VÅRE KLIMAMÅL- Vekter og dimensjoner har vært en av de største og viktigste enkeltsakene vi har jobbet med i NLF. Nå har vi banket på døren til veidirektørene i seks år. Det er ikke mer maling igjen på døra, men nå er omsider døren åpen. Slik føles det nå, sier Dag Nordvik til logistikkinside.no. Han er NLFs fagsjef teknikk.Går alt som Nordvik håper ser han for seg en vellykket høringsrunde til sommeren, med behandling på høsten, og at man allerede fra 1. januar neste år får et nytt regelverk for vekter og dimensjoner som åpner for at norske veitransportører kan bruke bilparken mer effektivt.NLFs direktør Knut Gravråk sier til lastebil.no at omtrent alle lastebiler som kjører i Norge har en tillatt teknisk totalvekt som er høyere enn det vegene tillater. Med et pennestrøk kan saken løses:Ved å tillate økte vekter og dimensjoner vil man kunne transportere mer last per tur, redusere utslippene og minske antallet biler på vegen, sier Gravråk. Les mer på lastebil.no: https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/OEkte-vekter-og-dimensjoner-Bordet-er-dekket-hva-venter-dere-paa ENOVA STØTTEDet ble delt ut 136,5 millioner fra ENOVA i forrige runde. Så får vi se hvem som er forny og som tar imot støtten. Uansett er neste søknadsfrist for neste runde er 16. mai kl. 12.00. Om du ønsker støtte til søknadsprosessen kan du kontakt Jens O. Rud i NLF. Han har vært gjennom mange søknadsrunder for forskjellige bedrifter:Jens Olaf Rud jor@lastebil.no / 48142990.LASTEBILSALGET TIL NÅ ÅRTotal etter årets første fire måneder ligger registreringen av nye biler 6,2 % over samme periode i 2023 over 16 tonn. Det er registrert 1787 biler mot 1683 i fjor.Det er registrert 101 elektriske lastebiler registrert over 16 tonn som utgjør 5,7% av registreringene. For gass er tilsvarende tall 188 biler og 10,5 % av registrerte biler.Slik er nyregistrerte biler fordelt til nå i år:Scania 813, Volvo 687, Mercedes 168, MAN 55, Renault 32, Iveco 18, DAF 8 og andre 6.
Da nærmer vi oss årsmøtet i Bergen. Vi satser på en begivenhetsrik samling med faglig og sosialt utbytte.KOSTNADSINDEKSEN Q1 - 2024Totalkostnadsindeksen for lastebiltransport uten bom- og fergekostnader steg med 0,6 prosent fra 4. kvartal 2023 til 1. kvartal 2024. Fra 1. kvartal 2023 til 1. kvartal 2024 har de totale kostnadene uten bom- og fergekostnader steget med 4,9 prosent.Totalkostnadsindeksen for varebiltransport uten bom- og fergekostnader steg med 1,4 prosent fra 4. kvartal 2023 til 1. kvartal 2024. Fra 1. kvartal 2023 til 1. kvartal 2024 steg de totale kostnadene for varebiltransport uten bom og ferge med 4,7 prosent.Du finner hele indeksen her: https://media.lastebil.no/public/KILT_heftet_2024.pdf