![](/var/ezwebin_site/storage/images/lastebil.no/medlemsregister/regioner/region-7-nordland-troms-finnmark/nytt-fra-regionen/felles-styremoete-i-region-7/5739308-1-nor-NO/Felles-styremoete-i-Region-7_line.jpg)
Denne uken gjennomførte Region 7 et felles styremøte. Agendaen for møtet var å innstille til sakene som skal behandles under kommende rep...
Stortinget har denne uken debattert NTP - og dette skjer ikke uten støy. Når opposisjonen får støtte av SV blir det ikke enkelt -
Ellers har vi håp om at Fylkestinget i Nordland gjør noe med fergesituasjonen for kommende sommer. NLF-Nordland har sendt e-post til fylkespolitikerne i håp om at de tar grep allerede i juni.
Selv om de bare kjører i Norge, må du bytte ut de røde løyvene
NLF minner alle nok en gang om at dersom du kjører med et gammelt, rødt løyve etter 1. januar 2025, kan du få opptil 60.000 kroner i bot! NLF minner alle nok en gang om at fristen nærmer seg.
Vi vet at mange tror dette kun gjelder transportfirmaer med oppdrag i utlandet. Lastebileiere som kun har transport i Norge, må også ha felleskapsløyve fra nyttår.
Sett i gang prosessen alt nå for til høsten bli lang ventetid.
Husk at når du mottar nytt felleskapsløyve, er det gamle umiddelbart ikke gyldig.
Du trenger blant annet en fersk politiattest både på deg selv og firmaet.
Du må også ha attest fra skatteetaten. Aksjeselskapene må legge ved politiattest for styreleder.
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2023/Ikke-vent-med-aa-gjoere-dette
Forordning (EU) 2020/1054 fra Europaparlamentet og Rådet har bestemt at alle biler som kjører i et annet land enn der de er registrert, må få på plass den nyeste typen av smarte fartsskrivere, G2V2.
Kravet om å bytte fartsskriver gjelder kun for de som driver internasjonal transport. Det er viktig å være klar over at dette også vil gjelde dersom man innimellom kjører over til Sverige eller i transitt gjennom Sverige.
De nye reglene gjelder altså ikke for kjøretøy som kun gjennomfører nasjonale transporter.
Hvis du har en gammel type fartsskriver, enten analog eller digital, og driver med internasjonal transport, må du ha byttet den innen utgangen av 31. desember 2024.
Hvis du allerede har den første smarte versjonen, G2V1, har du litt mer tid på deg til å bytte. Fristen er satt til 18. august 2025.
Fristene som er satt, er endelige, og det skal være nok fartsskrivere på lager for tiden. Det vil derfor være lurt å planlegge skifte av fartsskriver i forbindelse med annet servicearbeid og ikke vente helt opp mot fristen. Da vil det være fare for å måtte stå i kø for ny fartsskriver.
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Nye-krav-til-fartsskrivere-ved-internasjonal-transport
LØNNSFORHANDLINGENE ER OVER
Det ble enighet i lønnsoppgjøret på onsdag. Her er de viktigste faktorene:
Partene er enige om en total ramme på 5,20 %. Lønnsoppgjøret for 2024 gis i to omganger.
Totalt skal alle sjåfører tilknyttet godsavtalen ha et tillegg på kr. 10,50.
Vedlagt ligger enighetsprotokollen fra oppgjøret mellom NLF og YTF. Protokollen mellom NLF og Fellesforbundet er likelydende:
https://media.lastebil.no/public/Forhandlingsprotokoll_lonnsoppgjoret_NLF-YTF.pdf
Det er kun minstelønnssatsene som gjelder for bedrifter som ikke har tariffavtale. De nye satsene gjelder fra det tidspunkt allmenngjøringsnemnda bestemmer, og da vil den nye satsen være 222 kroner per time. Vi gir tilbakemelding når det er fattet vedtak i allmenngjøringsnemnda, noe som alltid tar litt tid.