Hopp til innhold

Finn din transportør

Julebrev Oslo & Akershus 2025

NYHETSBREV DESEMBER 2025

 

Vinterdrift nok en gang

Sjåførene skal ikke måtte risikere liv og lemmer for å gjøre jobben sin. Den siste tiden har det vært rapportert om den ene ulykken etter den andre, hvor trailere har ligget i grøfta både her og der. Tre trailere var innblandet i en ulykke på Lesja.

 Fredag 28.11 gikk det ut pressemelding fra NLF sentralt. Vegen er arbeidsplassen til tusenvis av yrkessjåfører. I likhet med alle andre yrkesgrupper fortjener de en trygg arbeidshverdag. Når værskiftet har vært varslet i god tid, er det uakseptabelt at vegeierne ikke har sørget for tilstrekkelig strøing og salting, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF via en pressemelding. NLF uttaler seg på generelt grunnlag, og rekker ikke pekefinger mot én bestemt vegeier, men forbundet forventer at både vegeierne, stat, fylke og kommune tar grep umiddelbart. RV3 og RV25 har vært spesielt utfordrende. Hadde andre bransjer hatt like dårlige arbeidsforhold, ville de stengt butikken, sier han til NRK.

Dette ble også tatt opp på det siste digitale medlemsmøtet med vegsjef Ingrid Dahl Hovland.  800-900 trailere passerer over Kvikne hver virkedag. Det er krevende å håndtere vekslingene rundt null. NLF fortalte at det var mer tillitsbasert vinterdrift før, med stor lokalkunnskap, som ikke blir utnyttet nå. Det rapporteres om at hovedentreprenørene ber om å vente, uten å lytte til lokalkunnskapen, selv om man vet konsekvensene av å ikke gjøre tiltak. Det er en systemfeil her: For mye penger ligger igjen hos hovedentreprenørene, for lite penger til underentreprenørene. Lokalkunnskapen begynner å bli borte, derfor bør det bli mindre kontrakter med flere lokale entreprenører.

Hovland fortalte at målinger viser bedre mobilitet i dag enn for 5 år siden. Rutene kjøres raskere med mer oppetid og bedre fremkommelighet på veiene. Men det er en utfordring at det har blitt større trafikk og flere som bruker veiene. Målet er å gjøre vinterdriften mer bærekraftig i forhold til -bruken av sand og salt, -miljøperspektivet, -og ber bruk av ny teknologi mer aktivt med bedre friksjonsmåling i sanntid.                                                                        

 

NLF har lansert nye nettsider!

 Målet er enkelt: å gi deg som medlem en mer oversiktlig, brukervennlig og fleksibel digital hverdag. Den nye nettsiden er utviklet for å gjøre det enklere å finne informasjon, verktøy og tjenester som er relevante for deg og din bedrift. Med bedre funksjoner og større fleksibilitet kan vi i større grad tilpasse innholdet til medlemmenes behov – både i dag og fremover.  Lastebil.no

 

Økning i bomringen – Stor-Oslo

Marit Vea Marit Vea

Når prisene i Oslos bomstasjoner nok en gang blir skrudd opp ved årsskiftet, får tungtransporten den største smellen.  Vår regionssjef i region 1, J. Kristian Bjerke er kritisk til endringen. Senest i en sak på NRK.

Vi har jobbet energisk og målrettet for å få endret systemet, men vi har ikke nådd helt gjennom. Det er avtalt nye møter med Stortingspolitikere, blant annet med Akershusbenken på nyåret og byråd Marit Vea i Oslo vil få nye besøk av oss. NHO LT og MEF har sluttet seg til vårt arbeid og vi har tro på at det kan komme endringer ved neste revidering av Oslopakke 3.

 

Svensk politi ga en million i bøter for å ta ukehvilen i lastebilen

Under den nasjonale trafikk-uken i Sverige, fokuserte politiet på tungtrafikken.                                    I Helsingborg ble det reagert på at mange fortsatt tar ukehvilen i førerhytta. Dette resulterte blant annet i totalt over én million kroner i gebyrer mot utenlandske transportselskaper. Satsen var 30 000 kroner til hvert selskap, melder trailser.se.

 

 

Trenger du hjelp med å søke Enova-tilskudd?

Selskapet til Jens Olaf Rud har i en årrekke arbeidet med prosesser og søknader for bedrifter som søker støtte hos Enova. Dette kan være alt fra forprosjektering til søknader, oppfølging og sluttrapportering på bedriftslading for tunge kjøretøy.

E-post: jor@skadeforebygging-as.no

Mobil: 47 481 42 990

Varebil – Løyve

Fra 01. januar er det krav om løyve for virksomheter som driver godstransport mot vederlag med varebil. Nå er det åpnet for å søke om løyve.

Pr. 08.12. er det 40 000 lastebilløyver i Norge, 186 firmaer med 600 varebiler. Det er kun 31 firmaer med kun varebiler, med 69 biler som har løyve!

Myndighetene har brukt 4 år på å etablere muligheten til å avlegge prøve for å bli kvalifisert for å få løyve. Muligheten til å søke har bare vært tilstede en liten måned. Så bransjen har fått fire uker på å gjennomføre det myndighetene har brukt fire år på å innføre! NLF har forsøkt å få til en smidig overgangsordning, uten å lykkes.

Det er vanskelig å innfri kravene om faglig kompetanse, så nå er det ikke annet å gjøre enn å ta fatt på prøven. Hadde kravene kommet på forhånd, hadde det vært mulig å forholde seg til dem.

Det har blitt en ny måte å søke løyve. All dokumentasjon må være på plass før søknaden sendes inn. Tidligere kunne det som manglet ettersendes. Nå kommer hele søknaden i retur og man må begynne på nytt

Du kan søke om løyve på Statens vegvesen – løyve for varebil. Det må søkes for hvert kjøretøy, noe som krever god vandel med politiattest,  tilfredsstillende økonomi med skatteattest og garantierklæring, fagkompetanse via løyveeksamen for varebil og fast etablering i Norge. Løyvegaranti må være mottatt og behandlet av Statens vegvesen før du kan søke. All nødvendig informasjon og skjemaer finnes på Statens vegvesen – Søk om transportløyve.

Det er 3 typer løyve for varebiler:

  • Nasjonalt løyve: Gyldig kun for transport innen Norge
  •  Fellesskapskøyve for varebil: Gyldig for både nasjonal og internasjonal transport
  • Fellesskapsløyve over 3,5 tonn nasjonalt / internasjonalt

Garantisum for første løyve, varebil, er kr 21 000,- for diesel og kr 106 000,- for elektrisk da elektriske varebiler registreres som lastebiler.

 Varebil – HMS kort

HMS-kort HMS-kort

 Mandag 1.desember åpnet Arbeidstilsynet for bestilling av HMS-kort i varetransportbransjen. Forskriften om HMS-kort gjelder for virksomheter som mot vederlag transporterer andres varer med bil. Det omfatter transport med kjøretøy som har en tillatt totalvekt på opptil 3,5 tonn for fossilbiler og 4,25 tonn for elbiler hengere inkludert. Det er ingen nedre vektgrense, derfor er også personbiler omfattet av ordningen.

Kravet gjelder alle arbeidstakere som utfører arbeid på bygge- og anleggsplasser og gjelder sjåfører og medhjelpere som utfører varetransport. 

 Den offisielle bestillingsløsningen er enkel for brukerne, og HMS-kort bestilles via den offisielle løsningen på https://hmskort.no/ , som driftes av Tietoevry (Evry Card Services AS) på vegne av Arbeidstilsynet.                              Kostnaden for HMS-kortet her er 134,80 kr + mva. Dette er en lavere pris enn det som er typisk hos tredjepartsleverandører (over 600 kr). 

Flere utøvere tilbyr å være behjelpelig med å skaffe HMS-kort. Vær bevisst på hvilke fullmakter du gir fra deg og hvilke konsekvenser dette kan ha for personvern og sikkerhet.

 

 Flere grunner til at så mange NLF-medlemmer velger IF

 Det er gode grunner til å velge IF. IF og NLF har gjennom 51 år utviklet et forsikringsprodukt som er spesielt rettet mot lastebileieren. Det gjelder ikke bare priser, men også flere tjenester man ikke «får med på kjøpet» andre steder. Det er utvidet dekning på flere produkter.

 Her er noen av fordelene som er spesielt for NLF medlemmer:                                                                                     NLF-garanti                                                                                                                                                             NLF-spesialister                                                                                                                                                       Bedre avbruddsdekning                                                                                                                                            Bagasje i bilen er dekket med 30 000 kr                                                                                                                  Vedlikeholdsverktøy i bilen er dekket med 40 000 kr                                                                                                    Annet fastmontert utstyr er dekket med 60 000 kr

Et sett ekstra dekk og felger dekkes mot brann og tyveri                                                                                            Utvidet dekning for snøbrøyting – brudd eller brekkasje på drivverk/kraftoverføring                   

Super forsikring for varebiler til kaskopris                                                                                                                  NLF-ansvar: En ansvarspakke som dekker de vanligste formene for erstatningsansvar en transportør kan komme opp i    Løyvegaranti for lastebiler og nå også varebiler (visse krav må innfris for å kunne få tilbud)                                                                                                                                                                                                                        Skadeutvalg med majoritetsstemme til NLF.                                                                                                             

Vi minner også om at IF tilbyr helseforsikring og pensjonsforsikring. Så sent som denne uka hørte vi om en sjåfør i en medlemsbedrift som fikk ryggoperasjon fire dager etter at han kontaktet IF.

Programmet for Transportkonferansen 2026

Transportkonferansen 2026 nærmer seg, og påmeldingen er åpnet! Konferansen samler bransjen 28.–30. januar på Quality Airport Hotel Gardermoen til tre dager med faglig påfyll, nettverksbygging og inspirerende samtaler. Årets tema er «Transportnæringen i beredskap – hvordan håndterer vi det uforutsette?».

Vi ser på hvordan bransjen er rustet for kriser, hvilke tiltak som må på plass, og hvem som har ansvaret når forsyningslinjene settes på prøve. Som deltaker får du også tilgang til NLF Lederforums kompetansedag den 28. januar – en unik mulighet til faglig påfyll og møter med ledere fra hele transportnæringen. Hele programmet ligger vedlagt.

Påmelding:

NYHETSBREV DESEMBER 2025

 

Vinterdrift nok en gang

Sjåførene skal ikke måtte risikere liv og lemmer for å gjøre jobben sin. Den siste tiden har det vært rapportert om den ene ulykken etter den andre, hvor trailere har ligget i grøfta både her og der. Tre trailere var innblandet i en ulykke på Lesja.

 Fredag 28.11 gikk det ut pressemelding fra NLF sentralt. Vegen er arbeidsplassen til tusenvis av yrkessjåfører. I likhet med alle andre yrkesgrupper fortjener de en trygg arbeidshverdag. Når værskiftet har vært varslet i god tid, er det uakseptabelt at vegeierne ikke har sørget for tilstrekkelig strøing og salting, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF via en pressemelding. NLF uttaler seg på generelt grunnlag, og rekker ikke pekefinger mot én bestemt vegeier, men forbundet forventer at både vegeierne, stat, fylke og kommune tar grep umiddelbart. RV3 og RV25 har vært spesielt utfordrende. Hadde andre bransjer hatt like dårlige arbeidsforhold, ville de stengt butikken, sier han til NRK.

Dette ble også tatt opp på det siste digitale medlemsmøtet med vegsjef Ingrid Dahl Hovland.  800-900 trailere passerer over Kvikne hver virkedag. Det er krevende å håndtere vekslingene rundt null. NLF fortalte at det var mer tillitsbasert vinterdrift før, med stor lokalkunnskap, som ikke blir utnyttet nå. Det rapporteres om at hovedentreprenørene ber om å vente, uten å lytte til lokalkunnskapen, selv om man vet konsekvensene av å ikke gjøre tiltak. Det er en systemfeil her: For mye penger ligger igjen hos hovedentreprenørene, for lite penger til underentreprenørene. Lokalkunnskapen begynner å bli borte, derfor bør det bli mindre kontrakter med flere lokale entreprenører.

Hovland fortalte at målinger viser bedre mobilitet i dag enn for 5 år siden. Rutene kjøres raskere med mer oppetid og bedre fremkommelighet på veiene. Men det er en utfordring at det har blitt større trafikk og flere som bruker veiene. Målet er å gjøre vinterdriften mer bærekraftig i forhold til -bruken av sand og salt, -miljøperspektivet, -og ber bruk av ny teknologi mer aktivt med bedre friksjonsmåling i sanntid.                                                                        

 

NLF har lansert nye nettsider!

 Målet er enkelt: å gi deg som medlem en mer oversiktlig, brukervennlig og fleksibel digital hverdag. Den nye nettsiden er utviklet for å gjøre det enklere å finne informasjon, verktøy og tjenester som er relevante for deg og din bedrift. Med bedre funksjoner og større fleksibilitet kan vi i større grad tilpasse innholdet til medlemmenes behov – både i dag og fremover.  Lastebil.no

 

Økning i bomringen – Stor-Oslo

Når prisene i Oslos bomstasjoner nok en gang blir skrudd opp ved årsskiftet, får tungtransporten den største smellen.  Vår regionssjef i region 1, J. Kristian Bjerke er kritisk til endringen. Senest i en sak på NRK:

 

Svensk politi ga en million i bøter for å ta ukehvilen i lastebilen

Under den nasjonale trafikk-uken i Sverige, fokuserte politiet på tungtrafikken.                                    I Helsingborg ble det reagert på at mange fortsatt tar ukehvilen i førerhytta. Dette resulterte blant annet i totalt over én million kroner i gebyrer mot utenlandske transportselskaper. Satsen var 30 000 kroner til hvert selskap, melder trailser.se.

 

 

Trenger du hjelp med å søke Enova-tilskudd?

Selskapet til Jens Olaf Rud har i en årrekke arbeidet med prosesser og søknader for bedrifter som søker støtte hos Enova. Dette kan være alt fra forprosjektering til søknader, oppfølging og sluttrapportering på bedriftslading for tunge kjøretøy.

E-post: jor@skadeforebygging-as.no

Mobil: 47 481 42 990

Varebil – Løyve

Fra 01. januar er det krav om løyve for virksomheter som driver godstransport mot vederlag med varebil. Nå er det åpnet for å søke om løyve.

Pr. 08.12. er det 40 000 lastebilløyver i Norge, 186 firmaer med 600 varebiler. Det er kun 31 firmaer med kun varebiler, med 69 biler som har løyve!

Myndighetene har brukt 4 år på å etablere muligheten til å avlegge prøve for å bli kvalifisert for å få løyve. Muligheten til å søke har bare vært tilstede en liten måned. Så bransjen har fått fire uker på å gjennomføre det myndighetene har brukt fire år på å innføre! NLF har forsøkt å få til en smidig overgangsordning, uten å lykkes.

Det er vanskelig å innfri kravene om faglig kompetanse, så nå er det ikke annet å gjøre enn å ta fatt på prøven. Hadde kravene kommet på forhånd, hadde det vært mulig å forholde seg til dem.

Det har blitt en ny måte å søke løyve. All dokumentasjon må være på plass før søknaden sendes inn. Tidligere kunne det som manglet ettersendes. Nå kommer hele søknaden i retur og man må begynne på nytt

Du kan søke om løyve på Statens vegvesen – løyve for varebil. Det må søkes for hvert kjøretøy, noe som krever god vandel med politiattest,  tilfredsstillende økonomi med skatteattest og garantierklæring, fagkompetanse via løyveeksamen for varebil og fast etablering i Norge. Løyvegaranti må være mottatt og behandlet av Statens vegvesen før du kan søke. All nødvendig informasjon og skjemaer finnes på Statens vegvesen – Søk om transportløyve.

Det er 3 typer løyve for varebiler:

  • Nasjonalt løyve: Gyldig kun for transport innen Norge
  •  Fellesskapskøyve for varebil: Gyldig for både nasjonal og internasjonal transport
  • Fellesskapsløyve over 3,5 tonn nasjonalt / internasjonalt

Garantisum for første løyve, varebil, er kr 21 000,- for diesel og kr 106 000,- for elektrisk da elektriske varebiler registreres som lastebiler.

 Varebil – HMS kort

 Mandag 1.desember åpnet Arbeidstilsynet for bestilling av HMS-kort i varetransportbransjen. Forskriften om HMS-kort gjelder for virksomheter som mot vederlag transporterer andres varer med bil. Det omfatter transport med kjøretøy som har en tillatt totalvekt på opptil 3,5 tonn for fossilbiler og 4,25 tonn for elbiler hengere inkludert. Det er ingen nedre vektgrense, derfor er også personbiler omfattet av ordningen.

Kravet gjelder alle arbeidstakere som utfører arbeid på bygge- og anleggsplasser og gjelder sjåfører og medhjelpere som utfører varetransport. 

 Den offisielle bestillingsløsningen er enkel for brukerne, og HMS-kort bestilles via den offisielle løsningen på https://hmskort.no/ , som driftes av Tietoevry (Evry Card Services AS) på vegne av Arbeidstilsynet.                                                                                                                                     • Kostnaden for HMS-kortet her er 134,80 kr + mva. Dette er en lavere pris enn det som er typisk hos tredjepartsleverandører (over 600 kr).                                                                                                     • Flere utøvere tilbyr å være behjelpelig med å skaffe HMS-kort. Vær bevisst på hvilke fullmakter du gir fra deg og hvilke konsekvenser dette kan ha for personvern og sikkerhet.

 

 Flere grunner til at så mange NLF-medlemmer velger IF

 Det er gode grunner til å velge IF. IF og NLF har gjennom 51 år utviklet et forsikringsprodukt som er spesielt rettet mot lastebileieren. Det gjelder ikke bare priser, men også flere tjenester man ikke «får med på kjøpet» andre steder. Det er utvidet dekning på flere produkter.

 Her er noen av fordelene som er spesielt for NLF medlemmer:                                                                                     NLF-garanti                                                                                                                                                             NLF-spesialister                                                                                                                                                       Bedre avbruddsdekning                                                                                                                                             Bagasje i bilen er dekket med 30 000 kr                                                                                                                     Vedlikeholdsverktøy i bilen er dekket med 40 000 kr                                                                                                   Annet fastmontert utstyr er dekket med 60 000 kr

Et sett ekstra dekk og felger dekkes mot brann og tyveri                                                                                            Utvidet dekning for snøbrøyting – brudd eller brekkasje på drivverk/kraftoverføring

Super forsikring for varebiler til kaskopris                                                                                                                  NLF-ansvar: En ansvarspakke som dekker de vanligste formene for erstatningsansvar en transportør kan komme opp i    Løyvegaranti for lastebiler og nå også varebiler (visse krav må innfris for å kunne få tilbud)                                                                                                                                                                                                                          Skadeutvalg med majoritetsstemme til NLF.                                                                                                             

Vi minner også om at IF tilbyr helseforsikring og pensjonsforsikring. Så sent som denne uka hørte vi om en sjåfør i en medlemsbedrift som fikk ryggoperasjon fire dager etter at han kontaktet IF.

Programmet for Transportkonferansen 2026

Transportkonferansen 2026 nærmer seg, og påmeldingen er åpnet! Konferansen samler bransjen 28.–30. januar på Quality Airport Hotel Gardermoen til tre dager med faglig påfyll, nettverksbygging og inspirerende samtaler. Årets tema er «Transportnæringen i beredskap – hvordan håndterer vi det uforutsette?».

Vi ser på hvordan bransjen er rustet for kriser, hvilke tiltak som må på plass, og hvem som har ansvaret når forsyningslinjene settes på prøve. Som deltaker får du også tilgang til NLF Lederforums kompetansedag den 28. januar – en unik mulighet til faglig påfyll og møter med ledere fra hele transportnæringen. Hele programmet ligger vedlagt.

Påmelding: https://lastebil.no/aktuelt/hva-skjer/transportkonferansen-2026

Slutter i NLF

tre dyktige medarbeidere har valgt å slutte i NLF. Ført ut er mangeårig regionsjef Guttorm Tysnes i NLF Innlandet. Guttorm runder 68 år og det er ingenting å si på at han kaster inn håndkleet. Mange har nok tenkt på Guttorm som evigvarende som regionsjef, men nå er det altså slutt. Ny, dyktig regionsjef er på plass, men vi regner med å høre både fra og til Guttorm Tysnes i NLF-sammenheng også i fremtiden.

Guttorms gode regionsjefkollega, Reidar Retterholt i region 4, takker også for seg på nyåret. Reidar har reiste frem og tilbake mellom Arendal og Stavanger  en årrekke. Alltid med gode råd til medlemsbedrifter og alltid klar til kamp for NLF. Reidar blir pensjonist (selv om han egentlig ikke er gammel nok (-:)) og vi ønsker en solid NLF-representant lykke til!

Amalie Vestbø Granheim er vår superdyktige markedskonsulent som etter 5 år i NLF, går videre til ny arbeidsgiver. Alltid blid og hjelpsom og ikke minst effektiv. Viktig kompetanse for NLF forsvinner ut døren, men ny medarbeider er allerede i gang. Vi ønsker Amalie lykke til med nye oppgaver.

Nytt venterom ved Svinesund Tollstasjon

Lars Utne og Erik Graarud Lars Utne og Erik Graarud

NLF Østfold har lenge kjempet for bedre ventefasiliteter for sjåfører ved Svinesund Tollstasjon. Sjåførene har stått ute i timesvis i snø, is, regn og kulde. Noe  er blitt i b ilene og mistet plassen sin i køen. NLF har tatt saken opp gjentatte ganger i Svinesundkomiteen og i desember sto et flunkende nytt venterom klart. Fylkesleder Erik Graarud og nestleder Lars Utne feiret med eget besøk.