Hopp til innhold

Finn din transportør

Nyhetsbrev Oslo & Akershus desember 2025

 

Nå er Tacho Online oppgradert slik at kontrollene går mye enklere                                                  

Det er fokus på arbeidstid fra de som kontrollerer og det er mye som skal dokumenteres. Hvor mye nattarbeid er det blitt utført? Hvor mye overtid? Har dere funnet noen brudd? Hva var forklaringen på disse hendelsene? Tacho Online (TO) er en IT-løsning for analyse og rapportering om brudd på kjøre- og hviletid. TO samler inn dataene dine fra førerkort og fartsskrivere for å gi deg et oversiktlig og brukervennlig verktøy, slik at du er godt forberedt på neste bedriftskontroll. Med noen få tastetrykk kan du hente ut en rapport som gjør det mye enklere for deg. Det som skiller Tacho Online (TO) fra andre tilsvarende systemer at TO analyserer og sender avviksrapportene automatisk når en fil fra fartsskriveren mottas. Du får også ferske meldinger på epost om hva som må gjøres for at alt skal være OK, og mange flere nyttige ting. Har du spørsmål kan du kontakte vår               Se også: Tacho Online

 

Fetsund brua  

                                                                                                                                                    

Osloregionen IPR og Samarbeidsrådet for Nedre Romerike (SNR) har bedt regjeringen ved samferdselsministeren om sikring av nødvendig fortgang i gjennomføringen av Stortingets vedtak om Glommakryssing i gjeldende Nasjonal transportplan. Osloregionen IPR er et strategisk politisk samarbeid mellom 65 kommuner i hovedstadsområdet. SNR er politisk samarbeidsråd for de fem kommunene på Nedre Romerike. Sammen anser de Glommakryssingen som et svært viktig tiltak for en robust og effektiv infrastruktur i hovedstadsregionen. Statens vegvesen har dokumentert at det er mer tungtrafikk på rv. 22 enn på sammenlignbare veier. Den bidrar bl.a. til å avlaste E6 gjennom Oslo og styrker beredskapen ved hendelser.  Fetsundbrua er i dag en flaskehals som skaper lange køer og dårlig fremkommelighet. Den nye Glommakryssingen er anslått å koste 3,9 milliarder kroner.

Tidligere i år avslo Akershus fylkeskommune søknaden fra Statens vegvesen om dispensasjon fra Lov om kulturminner for bygging av de inntil 80 meter høye brutårnene på den nye brua. Avslaget skyldes at fylkeskommunen mente brua ville ødelegge det fredede området rundt Fetsund Lenser. Statens vegvesen klaget på avslaget.                         Det ble sendt inn en liste med elleve argumenter som støtter deres bruvalg. Statens vegvesen mener at forskjellene i konsekvenser for kulturminnene mellom en skråstagsbru og en bjelkebru er små, og ikke kan veie opp for bjelkebruas negative konsekvenser. Byggetiden anslås å bli halvannet år lenger og kostnadene kan bli 1,5 – 1,7 milliarder dyrere dersom det velges en bjelkebru, da den er mer krevende å bygge.  Saken har vært til behandling hos Riksantikvaren, som konkluderte med at de negative konsekvensene er for store til at det rettslig sett var mulig å gi dispensasjon fra fredningen. Løsningen ble avfredning av deler av området rundt Fetsund Lenser, som ble fredet i 1987. Dermed kan planleggingen av en ny Glommakryssing fortsette. Dette er et sjeldent, men nødvendig skritt for viktige samfunnsprosjekter. Fetsund Lenseminneforening og Museene i Akershus uttrykker bekymring for konsekvensene for kulturminneforvaltningen.

Bjelkebro Bjelkebro

 Fylkesvei 33 Minnesund til Toten nok en gang                                                                                                     Østre Totens ordfører Bror Helgestad arrangerte bedriftsfrokost med paneldebatt om fylkesvei 33 på Kapp den 18. november.  Fylkesråd for samferdsel i Akershus, Håkon Snortheim var invitert og deltok i paneldebatten. 

– Denne førsteplassen er helt fortjent. Alle er enige om at dette er en drittvei, og ansvaret er mitt, sa Håkon Snortheim, H, som ifølge Oppland Arbeiderblad var forsinket, og ble spurt om det var dårlig vei oppover.

Selv om han ikke hadde med seg svar på når den farligste og dårligst framkommelige delen av fylkesvei 33 skal legges i tunnel, fikk han kreditt for ærligheten.

Akershus har flyttet pengene som skulle brukes i Byrudberga til Skreiaberga, og bygger tunnel der først. Innlandet skal bruke vel 200 millioner kroner på utbedring av eksisterende trasé mellom Bilitt og Skreia. Hovedproblemet, Byrud sør for Feiring, er fortsatt et åpent spørsmål.

– Den siste kostnadsberegningen viser at det nå vil koste én milliard kroner å legge fylkesveien i tunnel i Byrudberga. En fjerdedel av dette er kostnader til å bli kvitt alunskifter på lovlig måte. Vi skal tenke godt, og bygge opp en sum som gjør at tunnelen gjennom Byrudberga lar seg realisere. Vi skal klare det, men jeg vet ikke når, sa Snortheim til et førtitalls frammøte personer fra næringslivet i Østre Toten.

I april 2024 gikk det 30. raset på to år. Siden har det gått mange ras og veien har vært stengt gjentatte ganger. Dette går hardt ut over næringstransporten, som taper store summer på stengt veg.

Norges dårligste fylkesvei Norges dårligste fylkesvei

Nye garantisummer for løyver fra 2026 – dette må du vite                                                                         

Fra 1. januar 2026 endres garantisummene for transportløyver. Alle nye søknader må følge de oppdaterte satsene. Det betyr at Rundskriv N-1/2025 blir historie, og det er de nye satsene som gjelder for alle søknader etter nyttår. Garantisummen er kort fortalt en økonomisk sikkerhet, en garanti fra bank eller forsikringsselskap som viser at transportvirksomheten har solid økonomi. Summen beregnes i euro, men omregnes til norske kroner etter gjeldende kurs. For 2025 er kursen 1 euro = 11,6580 kr.

Slik blir garantiene i 2026: Godstransport med kjøretøy 2,5–3,5 tonn                                                             

 • Første løyve: 21 000 kr - Påfølgende løyver: 10 000 kr                                                                 

Godstransport over 3,5 tonn, turvognløyve og persontransport med fartøy i rute                                                            • Første løyve: 105 000 kr - Påfølgende løyver: 58 000 kr

Tolletaten med ny tidsfrist for Digitoll                                                                                                  Næringslivet får ny tidsfrist før kravene om bruk av Digitoll slår inn. Nå får næringslivet flere måneder ekstra før kravene slår inn. Avvikling av direktekjøringsordningen blir først 1. mars 2027. Utsettelsens skyldes ifølge Tolletaten et betydelig sprik i status mellom transportformene, særlig luft- og sjøfart er "på hæla", kombinert med fortsatt uavklarte ansvarsforhold og et datagrunnlag som ikke holder ønsket kvalitet.

Ved overgangen til Digitoll tar Tolletaten i bruk et mer effektivt digitalt behandlingssystem som gjør at de får vite hva slags varer som ankommer Norge før varene ankommer grensen (eller senest ved grensepassering). I dag kan varene fortolles inntil 10 dager etter at de er levert på lager i Norge). Kilde: logistikkinside.no

Nye Veier har bestemt seg for valg av Mjøsbru-trase                                                                              Mjøsbrua kan i bestefall stå ferdig samtidig med Mjøssykehuset, men det er mange store utfordringer. 18 innsigelser har stått på vent i ett år. De må løses raskest mulig. Reguleringsplaner skal vedtas både i Gjøvik og Ringsaker. Nye Veier AS trenger mer penger til gigantprosjektet. Veiselskapet fortalte på en konferanse i Gjøvik at de anbefaler at brua bygges 600 meter sør for dagens bru:

 • To kilometer kortere vei fra Gjøvik til nytt Mjøssykehus enn i dag.                                                                

• Grunnundersøkelsene gjør Nye Veier trygge på at brua kan bygges der.                                                         

• Lokal enighet og valg av beste samfunnsøkonomiske alternativ er avgjørende for fremdrift.                                                                                                                                                                                  • Dette alternativet gir også lavere kostnad og bedre nytte for RV4-prosjektet som helhet.

Det er en vesentlig bedre samfunnsmessig utnyttelse å gå for det sørligste alternativet. Det er mindre konfliktfylt, spesielt på Moelv-siden, sa prosjektutviklingssjef Jarle Tangen i Nye Veier AS. Les mer i Oppland Arbeiderblad: www.oa.no/nye-veier-anbefaler-den-sorligste-mjosbrua/s/5-35-2186438

 

Lastebilprodusentene mener det er urimelig at det skal få klima-straffen                             

Tøffe miljømål har satt hele lastebilbransjen i et kappløp mot klokken. Ifølge EUs beregningsmodell må klimagassutslippene fra lastebiler på veien reduseres med 45 prosent fra 2019 til 2030. Hvis dette ikke oppnås, risikerer Europas tunge lastebilprodusenter store bøter.

Ifølge en nylig utgitt alarmrapport fra Acea, som organiserer den europeiske bilindustrien, må tempoet nå økes. Men det faktum at lastebilprodusenter risikerer å bli straffet er ekstremt urettferdig, for ikke å si urimelig, med tanke på at de leverer resultater på dette punktet. De produserer allerede elektrifiserte tunge lastebiler, og kjøretøyene blir bedre og bedre i et raskt tempo.

 Det som bremser utviklingen er i stedet den omkringliggende infrastrukturen, dvs. ladestasjonene (innen 2030 må antallet ladestasjoner i Europa, med en kapasitet på 350 kW eller mer, øke fra 1100 til 50 000). Samtidig er det økonomisk lønnsomt for transportselskaper å kjøre elektriske lastebiler. Det kreves ganske logiske og politiske tiltak. Kilde: trailer.se

13 ladeplasser på tre nye døgnhvileplasser på RV3                                                                                    Statens vegvesen skrev kontrakt på tre døgnhvileplasser langs RV3. Nå har vi fått oversikten over ladepunkter på de tre stedene:                                                                                                                                

• Alvdal – 20 plasser - Døgnhvile AS – Planlagt åpning 1. jan 2026. 9 ladepunkter på plass våren 2026.                          • Hovdmoen – 16 plasser - Døgnhvile AS – Planlagt åpnet i desember. 10 ladepunkter fra våren 2026.                            • Koppang – 13 plasser - St1 – St1 fortsetter driften og eksisterende plass holdes oppe. St1 bygger nå om noe og har alt på plass i henhold til ny kontrakt 1. desember 2025. Kommer 3 ladepunkter på plassen rundt nyåret (2025/2026). RV3 er en viktig vei for tungtransporten. NLF vil fortsatt kjempe for flere døgnhvileplasser i Norge.

 Varebil: Nå blir det påbudt med HMS-kort

1. januar 2026 innføres det krav om HMS-kort i varebilbransjen. Sjåfører og medhjelpere som frakter andres varer med varebil eller personbil, må da ha synlig HMS-kort på jobb. Dette gjelder varebil, under 3500 kg (EL 4250 kg). «Forskrift om HMS-kort for varetransport med bil» gjelder for virksomheter som frakter andres varer som en tjeneste. Derimot gjelder ikke kravet når virksomheten kun frakter egne varer, som når en baker leverer bakervarer til sine egne utsalgssteder, eller en håndverker transporterer utstyr og materialer til eget bruk.

Kravet gjelder IKKE for tungtransport. HMS-kortordningen i varebilbransjen vil avgrenses mot tungtransport. Plikten om HMS-kort vil derfor ikke gjelde for sjåfører i kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kilo, eller over 4 250 kilo for elbiler. Men man kommer ikke inn på byggeplasser for varelevering uten HMS-kort. Se linken under for å bestille.                      Kan bestilles fra 01.12.2025.

https://www.arbeidstilsynet.no/nyheter/snart-blir-det-pabudt-med-hms-kort-i-varebilbransjen/

Hva er HMS-kort?

  • HMS-kort er et kort arbeidstakere i enkelte bransjer er pålagt å bære synlig på arbeidsplassen. 
  • HMS-kortet viser hvem arbeidstakeren er og hvilken virksomhet vedkommende jobber for.
  • HMS-kortet bekrefter at både arbeidsgiver og arbeidstaker er registrert i nødvendige offentlige registre.
  • Arbeidsgiver har ansvar for at ansatte har gyldig HMS-kort.
  • Arbeidstilsynet kan, i likhet med flere andre offentlige myndigheter, kontrollere om arbeidstaker har gyldig HMS-kort.
  • https://www.arbeidstilsynet.no/nyheter/snart-blir-det-pabudt-med-hms-kort-i-varebilbransjen/

Les mer om HMS-kort

 

NLFs transportkonferanse i januar er et viktig møtested for transportører                                      28.–30. januar 2026 inviterer NLF til Transportkonferansen på Quality Airport Hotel Gardermoen. Du kan delta fra «start til mål» eller på deler av konferansen.

Årets hovedtema er «Transportnæringen i beredskap – hvordan håndterer vi det uforutsette?» Lastebilnæringen spiller en nøkkelrolle i samfunnets beredskap – enten det gjelder pandemi, krig eller ekstremvær. På konferansen får du innsikt i hvordan vi best kan forberede oss på kriser og sikre forsyningslinjene når det virkelig gjelder.

 Som deltaker får du også tilgang til NLF Lederforums kompetansedag 28. januar – en unik mulighet til faglig påfyll og nettverksbygging med ledere fra hele transportnæringen.

NLF jobber nå med å sette sammen et spennende og aktuelt program for Transportkonferansen 2026.

Les mer:  https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Transportkonferansen-2026

Nye elektroniske varslingsskilt på E-6 Svinesund - gjennomslag for NLF

Nye lystavler ved Svinesund Nye lystavler ved Svinesund

Etter gjentatte ulykker på strekningen fra Svingenskogen (Halden) og opp mot riksgrensen, har NLF Østfold presset på SVV i Svinesundkomiteen for å få opp bedre varslingsskilt. Dette er nå på plass og vi håper dette vil redusere faren for ulykker. Spesielt ved glatt føre kan det oppstå situasjoner som kommer brått på. Målet er å varsle sjåførene i god tid slik at man kan bremse ned i tide. Elektroniske hastighetsskilt på strekningen mellom Sarpsborg og avkjøringen til Halden skal også testes ut. Fungerer dette bra, så vil nye skilt kunne være i gang fra nyåret.

Viktig tema på medlemsmøte - Tap av førerkort og konsekvenser det kan få

Viktig sak på medlemsmøte Viktig sak på medlemsmøte

NLF Oslo & Akershus inviterte til medlemsmøte om førerkortbeslag og mange hadde satt av kvelden til dette viktige og alvorlige temaet. Lastebiler har dessverre vært involvert i flere ulykker den siste tiden med dødelig utgang. Det er selvsagt svært trist for den omkomne og dennes familie, men det sitter også en fortvilet sjåfør igjen etter ulykken. I flere av tilfellene vil mange mene at sjåføren ikke er å klandre, kanskje særlig hvor elsparkesykler er involvert. Førerkortet blir automatisk beslaglagt. i noen tilfeller reises det ikke sak, mens i andre får det svært lang tid hvor sjåføren lever i uvisse. Å inndra førerretten vil for en lastebilsjåfør bety at man også mister jobben og inntekten sin. I tillegg til alle psykiske utfordringer mange sliter med i ettertid. Tre sjåfører stilte i møtet og fortalte om sine saker. En har fått førerkortet tilbake og er i fullt arbeid, Om det reises sak er fremdeles uvisst. Den andre sjåføren har mistet førerkortet, er sykemeldt og aner ikke om han blir tiltalt eller ikke. Den tredje sjåføren, som også eier bedriften, ble etter 10 måneder tiltalt, mistet førerretten i 3 år, ble dømt til 90 dager fengsel og til å betale en stor oppreisning til de etterlatte. Han merket ikke at han hadde vært i kontakt med en sparkesyklist og rekonstruksjon viser at han kun hadde mulighet til å oppdage den omkomne i mellom 1.5 og 2.0 sekunder i speilet. Espen Frey eier selskapet og har derfor ikke mistet jobb og inntekt, men han er likevel svært preget av det han har vært gjennom. Jeg setter meg nok aldri bak rattet på en lastebil igjen, sa han under møtet. NLF Oslo & Akershus har spilte dette temaet inn til forbundsstyret og saken skal behandles i desembermøtet deres.

espen Frey espen Frey

Oslo & Akershus krever 16 årsgrense og mopedførerbevis for sparkelsykler

Elsparkesykler er blitt et stort problem og en tafikksikkerhetsrisiko. Barn ned til 12 år kjører i stor fart på fortau, i veibanen, over kryss og ofte med flere på en sykkel. Mange lastebilsjåfører ferdes i trafikken med hjertet i halsen og er skremt over den vanvittige brukes an elsparkesyklene. Derfor krever styret at det settes en aldersgrense på16 år og at det kreves mopedførerbevis for å bruke syklene. Foreldre til ungdom under 18 år må gjøres medansvarlig ved ulykker. Forbundsstyret tar saken opp til behandling i sitt desembermøte.

Fylkesårsmøtet 2026 blir lørdag 14.mars hos Vianor. Merk datoen!

Hilsen Anne og J.Kristian