Det var taler fra ordførere i Lindesnes, Kristiansand og Agder Fylkeskommune. Alle tre fremhevet at Agder er blitt «mindre» og at pendlerne endelig får kontere kjørevei. I tillegg ble det dratt frem at man vil komme seg raskere til sykehus og at både trafikksikkerheten og forutsigbarheten har økt betydelig med den ny veien.
De mente at Nye veier kunne være fornøyd med et godt stykke arbeid, men ytret samtidig ønske om at de håpet arbeidet vil fortsette på strekningen mellom Mandal og Lyngdal.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Etterlengtet
Det var Samferdselsminister, Jon Ivar Nygård, som sto for selve åpningen og klipping av snor.
– Det er med stor glede jeg åpner vegen i dag. Dette er en svært etterlengtet veg for de reisende, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, i sin tale til de fremmøtte.
I dette prosjektet er det bygd 19 kilometer firefelts veg mellom Kristiansand og Mandal. I desember i fjor åpnet Nye Veier ei av delstrekningen seks måneder før skjema, men nå er heile vegen åpnet.
– Det er flere grunner til å være fornøyd i dag. Dette har vært ei strekning med mange møteulykker, som nå har blitt tryggere. Vegen har også vært preget av mye kø både på morgenen og ettermiddagen. Nå vil trafikken flyte bedre mellom de to sørlandsbyene, til glede for folk og næringsliv, sa samferdselsministeren under åpningen.
Nye veier har også brukt mindre penger enn planlagt, og har oppnådd en besparelse i prosjektet på 1,9 mrd. Det er omtrent 20 prosent som kan brukes på annen veibygging.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Kost nytte vurdering
NLFs regionsjef for Agder og Rogaland, Reidar Retterholt, er også fornøyd med at veien er åpnet.
– Det har blitt et fantastisk anlegg og for de av oss som har prøvekjørt den kan vi bare gratulere Nye veier med nok en suksess av en veibygging, sier regionssjef, Reidar Retterholt.
Han opplyser vider om at det nå kjøres en test på drivstofforbruket på ny og gammel vei.
– Testen gjennomføres med samme vogntog, med samme sjåfør og med samme nyttelast på ny og gammel E39. Dette gjør vi fordi vi ønsker helt reelle tall på hvor mye tid og drivstoff en lastebil sparer på strekningen, forklarer Retterholt.
Strekningen har nemlig svært høye bompengesatser for lastebil.
– Det kan være at det er i øvre sjikt mot en kost nytte vurdering der «gamleveien» blir valgt grunnet kostnader. Uavhengig av dette vil forutsigbarheten som kommer med den nye veien vær bra for hele bransjen. Det har vært store utfordringer på vinteren, som nå vil lettes. I tillegg har vi fått en langt tryggere vei, som forhåpentligvis vil gjøre det mer eller mindre slutt på alvorlige møteulykker, avslutter Retterholt.