Dagens sjåfør: Bjørn Roger Hauglid

Kommer fra: Malangen i Troms

Kjøretøy: Scania R650

Kjører for: Ronny Edvardsen Transport AS

Er bedriften du jobber for NLF-medlem?

–  Ja

Hva er ditt kjøreområde?

– Nordreisa i Nord, Harstad i Vest og Ballangen i sør.

Hvor lenge har du kjørt lastebil?

– Jeg har kjørt lastebil siden 2007

Hvordan trives du bak rattet?

– Jeg trives veldig bra med bulkkjøring som jeg driver med nå. Lossing og lasting skjer uten fysiske anstrengelser, så jobben er stort sett kjøring.

Hvordan er det å jobbe om sommeren når andre er på ferie?

– Det går helt greit, men det er litt mer trafikk med mange bobiler.

Hva skal til for å rekruttere nye lastebilsjåfører?

– Vi må få frem alle positive sider ved yrket. 113-serien førte til at mange søkte seg til ambulanse yrket, kanskje noe lignende burde vært gjort for lastebilyrket.

Hvordan har krigen i Ukraina påvirket din arbeidsdag?

– I svært liten grad som sjåfør, men kostnadsøkningen i kjølvannet av krigen påvirker lønnsømheten til arbeidsgiver.

Hva synes du om varslingsgrupper på sosiale medier?

– Jeg er positiv til grupper som melder om ulykker og andre forhold på veien, men liker ikke varslinger om kontroller. Det bidrar til at de som driver med ulovligheter ikke blir tatt.

Hvordan kan sikkerheten bli bedre på veien?

– Man må ha fokus på oppgaven som sjåfør og være opplagt. Videre skal man ikke nøle med å legge på kjettinger når forholden tilsier dette.  Når det gjelder vinterdriften har vi en del å gå på. Der kan mye bli bedre, noe som også vil bedre sikkerheten.

Hva skulle du ønske andre bilister var flinkere til?

 Folk må bli flinkere til å bruke blinklys! I tillegg har motorsyklister litt å gå på når det gjelder kjøreatferd.