Statistisk sentralbyrå (SSB) har det faglige ansvaret for KILT, dvs innhenting, bearbeiding, beregning og publisering av indeksene. NLF er oppdragsgiver. SSB og NLF har et tett samarbeid i utviklingen av indeksen. Fra 2019 ble indeksen endret både mht kjøretøygrupper, vektingsgrunnlag og publiseringshyppighet. Det ble da nedsatt en referansegruppe som fulgte, og ga innspill i arbeidet med revisjonen.

KILT er en indeks som måler utviklingen i kostnadsnivå over tid. Indekstallene beregnes på bakgrunn av en rekke data som Statistisk sentralbyrå henter inn fra leverandører av de ulike innsatsfaktorer. Det beregnes så et gjennomsnitt for hele kvartalet for disse kostnadene. For eksempel hentes inn alle listeprisene (uten transporttillegg og rabatter) på truckdiesel fra fire leverandører. Det blir beregnet et gjennomsnitt av alle prisene for alle dagene i kvartalet. Dermed er det mulig å sammenligne gjennomsnittlig pris ett kvartal med gjennomsnittlig pris et annet kvartal. Indeksen måler ikke endringer i pris fra en dato til en annen.

I forbindelse med utgivelsen av KILT for 1. kvartal 2022 ble det gjort noen endringer. Det viktigste er at vektene er prisjustert. Det vil si at de gamle vektene, som har vært benyttet siden 2019, og som har grunnlag i innhentede regnskapstall for 2017 fra mange bedrifter i næringen, er oppdatert for å ta høyde for endringer i kostnadsstrukturen for lastebilbedrifter. Disse nye vektene skulle gjelde fra 1. kvartal 2022. 

Prisjustering av vektene medfører at kostnadsgrupper som har økt mer enn gjennomsnittet, for eksempel drivstoff, bom og ferge og kapital, får en høyere vekting i det nye vektgrunnlaget. Siden summen av alle vektingene skal være 100 %, betyr det at de andre kostnadsgruppene, det vil si arbeidskraft og øvrige kostnader, vektes lavere. 

Resultatet av denne oppdateringen er generelt at kostnadsgruppene drivstoff, bom- og fergekostnader og kapital har fått økt vekting fordi de har økt mer enn gjennomsnittet, mens kostnadsgruppene arbeidskraft og øvrige kostnader har fått lavere vekting. 

Indeksen for 1. kvartal 2022 ble beregnet etter denne nye vektingen, mens det gamle vektgrunnlaget ble beholdt for indekstallene fra 2016 til 2021. Konsekvensen av dette er at vekttallene som ligger til grunn fram til og med 4. kvartal 2021 og fra 1. kvartal 2022 er noe ulike. Dette har resultert i at for eksempel totalindeksen øker med 3,2 % fra 4. kvartal 2021 til 1. kvartal 2022.

NLF og SSB har hatt et møte nylig, hvor vi har gått gjennom hvordan indekstallene for 1. kvartal 2022 er beregnet. SSB arbeider fortsatt med å analysere hvorfor endringen fra 4. kvartal 2021 ser ut til å ikke fange opp spesielt økningen i drivstoffprisene. Foreløpig antakelse er at det kan skyldes ulikt vektingsgrunnlag som redegjort for ovenfor. Dersom det viser seg å være riktig, vil en annen metode bli vurdert, slik at prisutviklingen for drivstoff blir mer reflektert i indekstallene. 

Et annet element er at det høye prisnivået på drivstoff fra om lag 20. mars og ut kvartalet ikke tas godt nok hensyn til i grunnlaget for drivstoffindeksen. Dette skyldes at innhentingen av data avsluttes om lag 20. mars, for at SSB skal ha tid til å bearbeide, beregne, sammenstille og publisere KILT for 1. kvartal den 20. april. Grunnlaget for KILT for 1. kvartal vil bli oppdatert med prishistorikken for drivstoff helt fram til og med 31. mars.

Som nevnt arbeider SSB med å se på de elementene som er nevnt her. De vil komme tilbake med sine konklusjoner og forslag til endringer så snart som mulig, forhåpentligvis allerede i denne uka. Det ser nå ut til at vi vil re-kalkulere indeksen på bakgrunn av manglende datagrunnlag for drivstoff etter om lag 20. mars, og vi vil også vurdere annen metode for bruk av vekting for perioden framt til 2021. 

Inntil videre anbefaler vi at Kostnadsindeksen for lastebiltransport for 1. kvartal 2022 brukes med forsiktighet. Informasjon om eventuell ny publisering av indeksen blir sendt så snart det foreligger.