Dette skriver Tungt.no, på sin nyhetsside.
Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), som nå har talt opp alle bilene over 16. tonn som er registrert i første halvår 2022, viser det at Scania fremdeles selger mest, men at Volvo tar innpå.
Samtidig er det en nedgang i lastebilsalget på over åtte prosent.
Taper terreng
Scania har etter de første seks månedene av 2022 en markedsandel på 43,1 prosent. Det er ned 2,6 prosent fra samme periode i 2021.
– Selv om det er utfordringer i verdensøkonomien og en liten nedgang i registrerte biler over 16 tonn, virker det som om det er god fart i norsk transport. Vi er glade for at både produktet og organisasjonen står sterkt i markedet, sier Jon Einstein Lund, salgsdirektør Norsk Scania, til Tungt.no.
Haler innpå
Volvo har i samme periode økt sin markedsandel i år med hele 6,9 prosent, til 37,7 prosent.
Nummer tre og fire er Mercedes-Benz og MAN med henholdsvis 8,7 prosent og 4,4 prosent andel. Begge har gått ned siden 2021.
I juni måned ble det totalt registret 373 tunge biler over 16.000 tonn, ifølge OVF. Det er det nest høyeste hittil i år.
Måned | Antall registrerte |
Januar | 400 |
Februar | 296 |
Mars | 351 |
April | 325 |
Mai | 329 |
Juni | 373 |
Totalt | 2.097 |
Her er topplisten til og med juni 2022
Slik ble rekkefølgen og antall biler for lastebilmerkene over 16 tonn etter første seks måneder. Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken OFV/Tungt.no
Nr. | Merke | Antall 2022 | Andel 2022 | Antall 2021 | Andel 2022 |
Total for rapport | 2 097 | 100,00% | 2 291 | 100,00% | |
1 | Scania | 903 | 43,1% | 1 048 | 45,7% |
2 | Volvo | 791 | 37,7% | 705 | 30,8% |
3 | Mercedes-Benz | 182 | 8,7% | 255 | 11,1% |
4 | MAN | 92 | 4,4% | 180 | 7,9% |
5 | Renault | 55 | 2,6% | 41 | 1,8% |
6 | DAF | 38 | 1,8% | 18 | 0,8% |
7 | Iveco | 5 | 0,2% | 18 | 0,8% |
8 | Sisu | 2 | 0,1% | 0 | 0% |
9 | Bell | 2 | 0,1% | 0 | 0% |
10 | Schwing | 0 | 0% | 1 | 0% |
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken/Tungt.no