Dette skriver Tungt.no, på sin nyhetsside.

Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), som nå har talt opp alle bilene over 16. tonn som er registrert i første halvår 2022, viser det at Scania fremdeles selger mest, men at Volvo tar innpå.

Samtidig er det en nedgang i lastebilsalget på over åtte prosent. 

Taper terreng

Scania har etter de første seks månedene av 2022 en markedsandel på 43,1 prosent. Det er ned 2,6 prosent fra samme periode i 2021.

– Selv om det er utfordringer i verdensøkonomien og en liten nedgang i registrerte biler over 16 tonn, virker det som om det er god fart i norsk transport. Vi er glade for at både produktet og organisasjonen står sterkt i markedet, sier Jon Einstein Lund, salgsdirektør Norsk Scania, til Tungt.no.

Haler innpå

Volvo har i samme periode økt sin markedsandel i år med hele 6,9 prosent, til 37,7 prosent.

Nummer tre og fire er Mercedes-Benz og MAN med henholdsvis 8,7 prosent og 4,4 prosent andel. Begge har gått ned siden 2021.

I juni måned ble det totalt registret 373 tunge biler over 16.000 tonn, ifølge OVF. Det er det nest høyeste hittil i år.

Måned Antall registrerte
Januar 400
Februar 296
Mars 351
April 325
Mai 329
Juni 373
Totalt 2.097

Her er topplisten til og med juni 2022

Slik ble rekkefølgen og antall biler for lastebilmerkene over 16 tonn etter første seks måneder. Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken OFV/Tungt.no

Nr. Merke Antall 2022 Andel 2022 Antall 2021 Andel 2022
  Total for rapport 2 097 100,00% 2 291 100,00%
1 Scania 903 43,1% 1 048 45,7%
2 Volvo 791 37,7% 705 30,8%
3 Mercedes-Benz 182 8,7% 255 11,1%
4 MAN 92 4,4% 180 7,9%
5 Renault 55 2,6% 41 1,8%
6 DAF 38 1,8% 18 0,8%
7 Iveco 5 0,2% 18 0,8%
8 Sisu 2 0,1% 0 0%
9 Bell 2 0,1% 0 0%
10 Schwing 0 0% 1 0%

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken/Tungt.no

Les hele saken på Tungt.no