– Grunnen til at det er så viktig å ha god dialog med denne komiteen, er at vårt arbeid alltid plasseres inn i komiteen som er tilknyttet transport. Vi ser derfor på transport og kommunikasjonskomiteen som de som har det overordnede ansvaret for godstransportnæringen i Norge. Vi håper at de tar det ansvaret og tar med seg den kunnskapen de har fått fra oss til å påvirke og få med seg alle andre komiteer som vår bransje berører, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.  

Under møtet ble det derfor tatt opp mange viktig saker som berørte økonomi, det grønne skiftet, sjåførrekruttering, samt en orientering rundt mobilitetspakken, som er i ferd med å bli en del av norsk transport.  

Dårlig økonomisk bæreevne 

Ser vi på utviklingene de siste 12 årene er det en voldsom utvikling i transportmengden som skal transporteres på veien. Det politiske målet er å flytte 30 prosent av det som skal langt, over på bane og sjø.  

– Det er et politisk mål som vi ikke er uenige i, men vi prøver å påpeke at det ikke er spesielt enkelt å gjennomføre. Selv om man skulle nå dette politiske målet, er det igjen ufattelige mengder som skal fraktes på veien. Det betyr at det vil komme en voldsom vekst på bil, og det må våre medlemmer håndtere, ut fra et klimamessig ståsted, et trafikksikkerhetsmessig ståsted, et næringsmessig ståsted og ikke minst ut fra et rekrutteringsmessig ståsted. For å møte denne utviklingen har vi samtidig en næring med en voldsom lav lønnsomhet, påpekte Mo under fagseminaret med transportkomiteen. 

Han mener derfor det er en stor utfordring at æringens økonomiske bæreevne er ikke spesielt god.  

–  Bransjen har en snittmargin på rundt tre prosent, og deler vi det opp, har 37 prosent av våre medlemsbedrifter negativt eller opp til tre prosent på bunnlinja. 13 prosent er negativ, mens 21 prosent ligger på mellom tre til fem prosents margin, sa Mo videre. 

– Må bli kvitt konkursspøkelset 

Dette førte diskusjonen videre til at særnorske avgifter bidrar til å svekke konkurransen til norsk transportnæring til lavprisaktører fra utlandet. 

– Det er et viktig poeng er viktig å ha med seg, for vår oppgave i NLF, og dere som norske politikere, er å sikre norske trygge arbeidsplasser og norsk næringsliv og sørge for at vi også kan være konkurransedyktige, også i fremtiden, sa Mo til forsamlingen.  

I 2021 økte kostandene med 26 prosent og de har fortsatt å stige. Kostandsøkningen er det få bedrifter som har klart å kompensere for.  

– Det er ikke så lett når innretningen i markedet ikke er basert på lange avtaler med justeringsklausuler, men snarere tvert imot. Vi anslår at halvparten av våre bedrifter ikke har avtaler som har justeringsklausuler som tar høyde for den typen voldsomme endringer i kostnadsnivået som vi ser nå, understreket Mo.  

Igjen ble det lagt press på politikerne, og kravet om at det må en midlertidig tiltakspakke til for å få kontroll med konkursspøkelset som rir mange av medlemsbedriftene, ble gjentatt nok en gang. 

Lydhør, men ingen lovnader 

Leder for Stortingets transport og kommunikasjonskomite, Erling Sande (SP) var lydhør, men kunne ikke komme med noen lovnader. 

– Det er viktig for oss å møte næringen for lastebilnæringen er selve blodomløpet i nasjonen. Møtet har derfor vært svært nyttig for å få et bedre bilde av hva som er viktige saker for lastebileierne og deres rammevilkår. Vi kjenner jo allerede godt til de utfordringene som næringen står overfor med økte drivstoffpriser, men på det mer langsiktige plan som rekruttering og veien videre, var svært nyttig å få drøftet, mener Sande. 

Han forstår, som så veldig mange andre, den frustrasjonen lastebileierne står i og at mange er redd for likviditeten sin. 

– Avgiftskutt i en periode er et innspill både vi, og regjeringen tar på alvor, og hvis de høye drivstoffprisene biter seg fast, vil det nok settes inn tiltak, sier Sande.