Fra Cirkle K-stasjonen på Sira og vesterover til fylkesgrensa er det fire delstrekninger hvor Statens vegvesen (SVV) skal utføre sikringstiltak. Det skal monteres rassikringsgjerder på utvalgte punkter, og i tillegg vil det bli utført noe fjellrensk og montering av steinsprangnett.

Arbeidet er planlagt å vare frem til midten av desember i år.

Omkjøring og kolonnekjøring

Arbeidet langs E39 vil foregå mellom klokka 21.00 på kvelden og frem til kl. 06.00. I dette tidsrommet vil det bli skiltet omkjøring via fv. 466 og fv. 42 mellom Flikka og Helleland for personbiler, mens for tyngre kjøretøy blir det skiltet omkjøring via fv. 461 og fv. 42 mellom Handeland og Helleland.

– Vi har dessverre ingen gode omkjøringsmuligheter i dette området, og vi er klar over at dette kan gi lang omkjøringsveg for trafikantene. Derfor har vi åpnet opp for kolonnekjøring gjennom arbeidsområdet på bestemte tidspunkt gjennom natta, sier Tore Jan Hansen i Statens vegvesen.

Norsk Lastebileier-Forbund var tidlig ute med å signalisere, overfor SVV, at det var for tidlig å starte arbeidet klokken 21:00.

–  Vi har dessverre ikke fått gehør for dette, men vi har klart å få på plass ekstra tider med kolonnekjøring for lastebiler, forteller NLFs regionleder, Reidar Retterholt. 

Tidene som har blitt satt opp er:

  • Klokken 22:00
  • Klokken 23:00
  • Klokken 01:00
  • Klokken 03:00
  • Klokken 05:00

Mellom kl. 06.00 og kl. 21.00 blir det normal trafikkavvikling langs E39.

Målet er en tryggere E39

Arbeidet som nå starter opp i neste uke er et resultat av en geolograpport som beskrev behovet for å gjøre noe med disse fjellskjæringene.

– Trafikksikkerhet er viktig for oss i Statens vegvesen, og når dette arbeidet er ferdig, skal vi ha en tryggere E39, sier Tore Jan Hansen.

Det er entreprenøren Norsk Bergsikring AS som vil foreta selve sikringsoppgaven, mens arbeidet med trafikkavvikling vil bli utført av Presis vegdrift som til daglig har driftsansvaret i området. I tillegg er Multiconsult engasjert for å gi bistand i geologvurderinger.