Det å være yrkessjåfør er fremdeles et svært mannsdominert yrke. Samtidig er det et satsningsområde, både for NLFs sine medlemmer og andre transportselskaper. Asko Transport er en av dem, og de hadde i april et eget seminar for kvinnelige sjåfører på Alnabru.  Målsetningen med møte var å se nærmere på hvilke utfordringer kvinner møter på jobb som yrkessjåfør, og hva som kan bedres for å gjøre det mer attraktivt for kvinner å ta dette valget.  

Sjåførmangel 

Blant flere foredrag, var også NLFs egen prosjektleder på rekruttering, Christopher Sternefalk, til stede for å tale til forsamlingen. 

Han tok opp hvordan det står til med rekrutteringen generelt, og forskjellen mellom antall jenter og gutter som søker seg til yrket.  

– Per i dag er det stor sjåførmangel og man må klare å rekruttere 2000 nye yrkessjåfører hvert år for å møte det kommende behovet som vil komme innen transport. Antall jenter som søker seg inn på yrkesfag har holdt seg på et jevnt høyt nivå, mens antall gutter er dalende. Pila peker derfor totalt sett nedover, sa Sternefalk, under seminaret. 

I 2021 utgjorde antall jenter, som søkte seg til yrkessjåførfaget, 16 prosent.  

– Dette er positivt, men det trengs flere kvinner. I dag har Norge 796 kvinnelige yrkessjåfører, mens det er 26.539 mannlige sjåfører, påpekte Sternefalk.  

Ble omskolert i 2017 

Mange spørsmål ble reist under Asko-seminaret. Det var viktige temaer som blant annet hvordan man kan bedre fasilitetene på døgnhvileplassene, hvordan man kan unngå trakassering og hvordan man kan kombinere familieliv med å være yrkessjåfør. 

På kurset traff NLF, Jeanette Strandenæs, som gikk gjennom en omskolering i 2007, og ble yrkessjåfør. 

- Jeg har alltid likt å kjøre bil, så jeg tenkte at jeg like godt kunne bli betalt for å gjøre det, forteller Strandenæs. 

I dag trives hun svært godt hos transportselskapet Bunes (som for øvrig er NLF medlem), men det har ikke alltid vært like enkelt som nå, å være kvinnelig yrkessjåfør. 

– Før jeg startet hos Bunes, har det vært en del tøffe tak med slibrige kommentarer og trakassering gjennom årene. Sånn sett fikk jeg en røff start, og kvinner må dessverre jobbe hundre ganger hardere for å bevise at de er like flinke som menn. Hos Bunes ble det derimot en helt annen hverdag, og en god plass å være kvinnelig sjåfør, forteller Strandenæs. 

Gamle holdninger 

Hun mener at det fremdeles henger igjen en del gamle holdninger blant transportørene, men hun er glad for at det har blir satt fokus på det, og at transportbransjen er i endring. 

Det er akkurat slike kvinner yngre jenter trenger som forbilder for å interessere seg for yrket. Mange kan lære av hennes erfaringer, og sammen bidra til en bedre hverdag, ikke bare for kvinner, men for alle i transportbransjen.  

Som mor, så datter 

Eplet faller heller ikke langt fra stammen i dette tilfellet. Nå har datteren hennes, Madelen Berg (19), utdannet seg til yrkessjåfør og nylig tatt lastebilsertifikat. Hun har vært lærling siden august 2021 i det samme selskapet som moren jobber i. 

– Det ligger bare i blodet, siden jeg har vokst opp med en mor som er yrkessjåfør. Det var et naturlig valg for meg, og jeg synes det et spennende yrke med mange muligheter og stor frihet. Jeg er stolt av jobben min, sier Berg.  

Gikk «all in»

På samme kurs, traff også NLF Christina Oliversen og Jenny Daleng. For disse jentene har det også ligget i blodet å bli lastebilsjåfør. 

– Jeg er nærmest oppvokst i en lastebil og har vært med siden jeg var fire år. Jeg ble egentlig fortalt at jeg burde ta et annet valg, men det var yrkessjåfør jeg ønsket å bli, forteller Oliversen. 

Hun betalte for sertifikatet selv, og trives godt med livet langs veien. 

Daleng, nikker og er enig. Hun mener også at det må ligge en interesse for bil i bunnen for å velge å bli yrkessjåfør. 

– Jeg skjønte raskt at dette var noe jeg mestret bra, og gikk «all in» for å bli yrkessjåfør. Interessen for bil var der, samtidig var jeg skolelei og da var dette noe som passet utmerket, forteller Daleng. 

Daleng jobber også for Buer Transport, og skryter også av sjefen, Thore Bunes. 

– Han er en fyr som hilser kvinnelige sjåfører velkommen, og jeg har bare positive ting å si om å jobbe i dette selskapet, forteller Daleng. 

– Folk glemmer hvilken viktig jobb vi gjør

En annen utfordring man møter på som yrkessjåfør, er andres negative holdninger til yrket.  

– Jeg synes ikke folks holdninger gjenspeiler viktigheten av den jobben vi faktisk gjør. Absolutt alt du omgir deg med, har vært på en lastebil, en eller annen gang. Sjåføryrket har derfor fått et mer frynsete rykte enn fortjent. Det virker som om mange tror at lastebilene er på veien for å irritere andre bilister, og så glemmer de faktisk vårt samfunnsoppdrag, sier Oliversen. 

Hun mener derfor at det er viktig at de står sammen, både kvinner og menn, for å løfte det negative bildet. 

– Uavhengig om du er kvinne eller mann, må man være med å dra lasset, mener Oliversen. 

Frynsete rykte eller ikke, Daleng er helt sikker i sin sak: 

– Å være lastebilsjåfør er verdens fineste jobb. Mens andre irriterer seg over kø, sitter jeg inni bilen og koser meg, hører på musikk, får betalt samtidig som jeg vet at jeg gjør en viktig jobb for samfunnet, avslutter Daleng.