Hverdagen består ikke bare av å kjøre lastebil, men som for mange yrkessjåfører, må de også bruke hodet på problemløsning og bruke kroppen i fysisk arbeid. Her jobbes det med avansert påbygg og utstyr og arbeidsdagen dreier seg om mye mer enn å frakte varer fra A til B.

Godt arbeidsmiljø

– Det er et veldig godt arbeidsmiljø. Her blir man tatt imot og inkludert av en gjeng imøtekommende og fine kollegaer. Det var litt skummelt å gi slipp på det kjente for å gå til noe nytt og ukjent. Men det har vært så utrolig verdt det, sier Cathrine Wilhelmsen (35).

Hun har nå vært fast ansatt som operatør på storspyle- og kombibil hos Norva24 Sørmiljø i Kristiansand i ett år. Den jobben kom hun til etter å ha jobbet i 14 år som butikksjef på bensinstasjon.

Fascinasjonen for store kjøretøyer og ønsket om å kjøre lastebil har alltid ligget der. I 2020 tok hun førerkort for lastebil.

TENKE: – Man får brukt hodet og blir utfordret i hverdagen. Både i kjøring og i jobben som skal gjøres. Det gir meg mye, sier Cathrine Wilhelmsen. TENKE: – Man får brukt hodet og blir utfordret i hverdagen. Både i kjøring og i jobben som skal gjøres. Det gir meg mye, sier Cathrine Wilhelmsen.

Variert arbeidsdag

– Det beste er at det er veldig varierte dager. Alt fra vedlikehold på bil til spyling av tette rør, tømming av tanker og tømming og rengjøring av kummer. Her får man brukt hodet, og blir utfordret i hverdagen. Både i kjøring og i jobben som skal gjøres. Det gir meg mye, sier Wilhelmsen.

Hun synes heller ikke det er noe problem at næringen er mannsdominert.

– Det har bare vært positive reksjoner. For noen er det uvant at en jente kommer med den store bilen for å gjøre jobben. Det kan være noen fysisk tunge tak, men det har man hjelpemidler på bilen som stort sett løser, forklarer Wilhelmsen.

At det ble storspyler på Cathrine var noe tilfeldig, men «vanlig» lastebilkjøring fra A til B har aldri vært noe for henne. Derfor passet denne jobben perfekt.

– Kombinasjonen stor bil, spesialisert påbygg og en variert jobb er viktig. Vanskelig manøvrering og annen avansert kjøring er bra. Samtidig skal vi gjøre en sikker jobb. Vi skal tenke HMS i alt vi gjør, og ha et godt overblikk. Man må stole på seg selv, understreker Wilhelmsen.

Der får hun ubetinget støtte fra kollega Christina Boye (19). Hun trives aller best med å få utfordringer i hverdagen, og løse dem.

– Når man må tenke litt, og finne ut av ting, da trives jeg best.  Da er det moro når metoden fungerer, sier Boye.

UTFORDRING: Trangt og vanskelig, da trives Cathrine Wilhelmsen best bak rattet. Kollega Christina følger med på utsiden. UTFORDRING: Trangt og vanskelig, da trives Cathrine Wilhelmsen best bak rattet. Kollega Christina følger med på utsiden.

Blir lærling

Hun er tilkallingsvikar i 100 prosent jobb i Norva24 Sørmiljø. Akkurat nå på våren 2023 jobber hun i oljeavdelingen, der det går mye i håndtering av farlig avfall. Oljeutskillere som skal tømmes, dieseltanker som skal rengjøres og innhenting av vannprøver, for å nevne noen eksempler.

Etter sommerferien blir det en ganske annen hverdag: Da begynner hun som lærling i yrkessjåførfaget i Norva24 Sørmiljø. Det er en overgang hun gleder seg stort til.

– Jeg har alltid hatt lyst til å kjøre lastebil. Å kjøre slamsuger var ikke på ønskelista, helt til jeg skjønte hva den jobben egentlig innebar. Det er en utrolig spennende jobb, og jeg gleder meg veldig til å begynne på læretida, avslutter Boye.

LÆRLING: Til høsten begynner Christina Boye som lærling i yrkessjåførfaget hos Norva24 Sørmiljø. – Bilen er et verktøy på hjul, ikke LÆRLING: Til høsten begynner Christina Boye som lærling i yrkessjåførfaget hos Norva24 Sørmiljø. – Bilen er et verktøy på hjul, ikke "bare" en lastebil". Jeg liker det tekniske ved det. Og jeg liker at man får være ute og bevege seg, i tillegg til å kjøre lastebil, sier Christina Boye.