Regjeringen skriver at Statens vegvesen og Nye Veier legger til rette for døgnhvileplasser, og at Nye Veier planlegger en ny døgnhvileplass på strekningen E6-Bergkåk-Vindåsliene i 2024.

I dag er det 55 døgnhvileplasser langs norske veier, og med én ny plass er det langt igjen til målet om 80.

På selveste kvinnedagen den 8. mars tok samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård, seg tid til å møte de to kvinnelige yrkessjåførene, Thea Heggen Rognstad, som kjører for Sigurd og Ola Grimstad og Elen Nyhaven, som kjører for Bendiks Birkeland Transport.

Det første budskapet til ministeren var at det trengs flere kvinner inn i sjåføryrket. Det andre klare budskapet var at behovet for flere døgnhvileplasser er enormt. Ikke bare for kvinner, men for alle som har veien som arbeidsgulv.

Nygård viste stor forståelse på det tidspunktet, og nå reagerer viseadministrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Jan-Terje Mentzoni,  på den svake satsingen:

– Døgnhvileplasser og gode sanitære anlegg langs veien er helt avgjørende for at sjåførene skal ha anstendige arbeidsforhold. Dette er en prioritert sak for regjeringen, og da forventer vi at de også sikrer arbeiderne de fasilitetene de har krav på. Regjeringen er langt unna det tverrpolitiske målet om 80 døgnhvileplasser, og her må både dagens regjering og den forrige gå i seg selv. Dette er ikke bra nok, og norske lastebilsjåfører som sørger for at resten av Norge får varene de trenger fortjener bedre, sier Mentzoni.  

UTFORDRENDE: Med mangel på døgnhvileplasser kan det bli ekstra utfordrende om sommeren når bobiler tar opp plassene som er reservert til yrkessjåførene. Foto: Arkiv/NLF UTFORDRENDE: Med mangel på døgnhvileplasser kan det bli ekstra utfordrende om sommeren når bobiler tar opp plassene som er reservert til yrkessjåførene. Foto: Arkiv/NLF