I desember 2022 ble Europaparlamentet og Ministerrådet (medlemslandene) enige om de siste delene av de omfattende forslagene om å reformere EUs kvotehandelssystem. Dette vil også bli gjeldene for Norge siden vi er en del av EØS og knyttet til EUs kvotemarked.  

Kort sagt betyr det at flere som forurenser nå må betale og at de som alt er omfattet av ordningen, må betale mer. 

Ny veiskatt 

Bakgrunnen er at EU ønsker å redusere utslippet fra veitransporten med 30 prosent innen 2030, og som en del av dette vil man skattlegge utslipp fra bilene ytterligere.  

– Det blir derfor lagt på en ny veiskatt som baserer seg på bilens utslipp. Det begynner i Tyskland, for kjøretøy under 3,5 tonn, den 1. desember og for kjøretøy over 3,5 tonn fra 1. juli.  De andre EU-landene følge etter, forteller senior key account manager i Circle K Norge, Chris Gregers.  

Østerrike er planlagt å starte opp 1. januar 2024, og for resten av landene i EU må de ha begynt innen mars 2024. 

Trekkes over bombrikken 

– Dette blir en veiskatt der man betaler per kilometer og dette vil belastes over bombrikkesystemet (EETS boksen) som man allerede har i dag, bekrefter Gregers.  

Det som skjer er at avgiftene øker basert på blant annet bilens CO2 utslipp og andre egenskaper. 

– Prisene for bompasseringer i Europa vil trolig stige opp mot 100 prosent som en konsekvens av dette. Men for å berolige kan avgiften reduseres ved å legge inn dokumentasjon om bilen. Det betyr at man under gitte kriterier får redusert avgiften betraktelig igjen ned mot dagens nivå, forteller Gregers. 

Fem avgiftsklasser 

Han forklarer videre at hvor høy avgiften blir er avhengig av når bilen er registrert og bilens utslippstall.  

– Det vil være fem avgiftsklasser basert på kjøretøyets CO2 utslipp, førerhustype, effekt og registreringsdato, akselkonfigurasjon og kjøretøygruppe, forklarer Gregers.  

 Samtidig er det viktig å være klar over at dersom man ønsker å få redusert kostnadene gjelder dette kun for biler som er registrert etter juli 2019 og alle data som Gregers har nevnt ovenfor må dokumenteres og registreres. 

Ny tjeneste fra Circle K 

Circle K har gjort det enkelt for sine kunder og utarbeidet et godt system for at betalingen skal gå smertefritt gjennom bommene. Gjennom Circle Ks kundeportal kan man nå legge inn dokumentasjonen for bilens egenskaper for å sikre at man ikke betaler mer enn nødvendig. De tar heller ikke noe ekstra betalt for denne tjenesten. 

– Dette kan enkelt gjøres ved å legge inn bilens COC (Certificate of Conformity) og CIF (Customer information file) i kundeportalen, eller rettere sagt vår «bom-portal» som nå er ferdigtestet. Kunden må legge inn dataene selv for hver bil, og nødvendig dokumentasjon må medlemmene innhente fra billeverandøren sin, hvis de ikke allerede har dette, sier Gregers.  

Norge har en moderne bilpark 

– Det er en liten jobb som må gjøres ved å måtte legge inn de nødvendige dataene, spesielt for de med mange biler, men utover dette har norske transportører høy grad av nyere biler i høye euroklasser, påpeker Gregers.  

Han tror derfor ikke den økte avgiften vil ha så store konsekvensene for norske lastebileiere. 

Circkle K sender alle kunder en grundig veiledning på hvordan dataene skal legges inn, og dersom du ikke mottar den er det bare å ta kontakt med Circle K.