Den rutinerte lastebileieren mener at tiden er inne for å ta steget og satse grønt. 

– For å komme videre og for å finne ut hvilken vei vi skal gå, må noen være først. Jeg tror også det kan være lurt å være tidlig ute fordi man kan dra noen erfaringer fra dette som de andre ikke har når el-lastebil eventuelt skulle bli veldig populært, sier daglig leder i Vegard Solheim Transport, Vegard Solheim.   

Da Volvo lanserte sin elektriske trekkvogn, var dette noe Solheim ønsket å investere i.  

Med seg på laget hadde han speditøren, Logi Trans. Et godt samarbeid mellom disse to aktørene er kanskje det som skal til for å lykkes med denne typen nullutslippsbiler.  

Viktig samarbeid

De to selskapene har hatt et tett samarbeid i flere år, og det har vært avgjørende for at Solheim kunne ta investeringen. 

– Grunnen til at vi kunne kjøpe en el-trekker, er at den passet perfekt inn til den kjøringen som foretas hos Logi Trans. Det trengs ikke mange kilometer per dag fordi vi kjører lokalt, og vi får derfor ikke utfordringer med at vi trenger å lade den midt på dagen, forklarer Solheim. 

Oppdragene er mange. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

HELELEKTRISK: Dette er Vegard Solheims første helelektriske trekkvogn. HELELEKTRISK: Dette er Vegard Solheims første helelektriske trekkvogn.

I forkant 

Kommersiell leder i Logi Trans, Ragnar Olsen, forteller at de gleder seg over å kunne tilby kundene et fossilfritt alternativ.  

– Vi har hele tiden vært i forkant når det kommer til moderne utstyr, og vi ligger langt fremme i den forstand at vi i lang tid har levert ut CO2 rapporter til våre kunder. Med Solheims elektriske bil, kan vi nå levere et nullutslippstilbud. Det er et viktig steg i den strategiske utviklingen inn mot det grønne skiftet, sier Olsen. 

Han forteller videre at kundene i stadig større grad etterspør grønne alternativer og at det ofte er et krav eller ønske i anbudsrunder med store selskaper. 

– Nå som vi faktisk kan tilby elektrisk bil har det kommet mange henvendelser på om vi har flere biler og om vi skal fortsette med dette tilbudet. Siden vi allerede lager CO2-rapporter, blir det svært populært siden kundene vil kunne se hvor mye man kan spare på å benytte seg av en el-trekker, sier Olsen. 

Logi Trans frakter for det meste olje-, gass- og energirelatert utstyr i tillegg til at de kjører stål og rør. Per i dag har 300 traller samtidig som de organiserer 100 trekkere fra flere ulike transportselskaper.  

Artikkelen fortsetter under bildet.

GRØNT ALTERNATIV: Kommersiell leder i Logi Trans, Ragnar Olsen, forteller at de gleder seg over å kunne tilby kundene et fossilfritt alternativ. GRØNT ALTERNATIV: Kommersiell leder i Logi Trans, Ragnar Olsen, forteller at de gleder seg over å kunne tilby kundene et fossilfritt alternativ.

Satser

Vegard Solheim er klar på at han på sikt ønsker å teste ut kapasiteten ytterligere. 

– Vi leker med tanken på å kjøre el-trekkeren med en toskiftsordning der vi kjører lokalt på dagtid og til Bergen på kveld og natt. Dette er foreløpig bare løse planer, men vi ønsker å finne ut hvilket potensial som ligger i den. Utfordringen er hvordan vi skal få ladet den, men man kan ikke kjøpe en elbil og ikke ha ambisjoner, sier Solheim. 

Han forteller at det ikke er hurtigladere i området, men håper de kan komme frem til en løsning med Boreal buss og Circle K på hurtiglading. I dag lades elbilen hos Logi Trans over natten. 

Ny hverdag med elbil

Selv om Solheim er tidlig ute med å kjøpe el-trekker, har han samtidig forståelse for at andre sitter litt på gjerdet.  Han peker på at det ikke er enkelt å vite hva man skal investere i når et helt Europa ikke vet hva det skal satses på for å nå de klimamålene som er satt.  

Solheim mener at det er mange ulike drivlinjer som kan være aktuelle, men han er samtidig ganske sikker på at elektriske biler har kommet for å bli på nær- og regionaltransport.

– Utfordringen er at investeringskostnadene på elbil fremdeles er altfor høy. Du er raskt oppe i 3,6 millioner kroner for trekkeren og det er et av hovedproblemene. Det andre er utfordringer med lasteevne samtidig som ladeinfrastrukturen mangler. I tillegg er det fremdeles flere motforestillinger mot elektrisk, men de motforestillingene tror jeg raskt blir borte bare man får prøvd, hevder Solheim. 

Han mener det er en helt annen hverdag å kjøre elektrisk lastebil.  

– Den lager langt mindre støy og det er bedre kjørekomfort. Det sies at de som har byttet til elbil og får brukt den på samme måte som en fossil bil, går aldri tilbake til det «gamle», sier Solheim. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

GÅR I FRONT: – Jeg blir neppe rik på denne bilen, men det er viktig at noen våger å satse, sier Vegard Solheim. GÅR I FRONT: – Jeg blir neppe rik på denne bilen, men det er viktig at noen våger å satse, sier Vegard Solheim.

– Det grønne skiftet er over oss

Solheim mener han er heldig som har en god og solid samarbeidspartner som deler felles ambisjoner. I tillegg har han fått Enova-støtte for å investere i elektrisk bil. 

– Egentlig er det ikke noe å være redd for og det er viktig at man forsøker. Finner man en kunde som har en gjensidig lyst til å satse og som danner et grunnlag for at bilen går i trafikk, er det bare å kjøre på. Jeg skal være så ærlig å si at jeg neppe kommer til å bli rik på akkurat denne bilen, men sammen med Logi Trans satser vi, og det vil vi tjene på i lengden, mener Solheim.  

Han er klar over at det vil ta tid å snu trenden, og at det fremdeles er noe skepsis rundt det å investere i elbil. 

– Jeg tror samtidig at stadig flere bedriftseiere har begynt å tenke i de baner, og til syvende og sist er det til slutt det ikke noen bønn. Det grønne skiftet er over oss, avslutter Solheim. 

Spesifikasjoner: 

  • Installert batterikapasitet 540 kWh, 3 batterier venstre side, 3 batterier høyre side
  • Anvendbar batterikapasitet, opp til 70 % av installert batterikapasitet
  • 3 stk. elmotorer samlet effekt 490 kW (666 hk)
  • I-shift girkasse
  • Rekkevidde er avhengig av vekt, føreratferd, gjennomsnittshastighet, temperatur, dekk og topografi

 To typer lading:

  • Type 2 (AC): Ombordlader og veggboks (maks 43 kw), 0-100 % i løpet av 9-10 timer
  • CCS (DC): Ladespenning 750 V (opp til 250 kw), 0-100 % i løpet av 2 timer, 0-80 % i løpet av 1,5 time

 Øvrig utstyr på trekkvogn:

  • Volvo Dynamic Steering (VDS)
  • Multifunksjons fjernkontroll
  • Ryggekamera
  • Blindsonekamera høyre side
  • Integrerte LED fjernlys i Globetrotter-hjørner
  • Adaptiv cruise control
  • Feltskifteassistent
  • I-SEE kartbasert cruise control