Første delrapport på hvorfor Tretten bru kollapset ble nylig publisert og det kommer frem at bruen trolig kollapset  som følge av utmatting, altså at den hadde vært utsatt for svekkelse over tid.

SVV har vært klar over svakheter siden 2016

Etter kollapsen av Perkolo bru i 2016, etterregnet Statens vegvesen Tretten bru etter gjeldende regelverk med kontroll mot blokkutriving. Man fant da de samme overutnyttelsene som ekstern faggruppe har beregnet, og anbefalte at brua ble forsterket på disse punktene. En slik forsterkning ble aldri gjennomført. Statens havarikommisjon (SHK) er kritisk til at Statens vegvesen ikke fulgte opp dette i tilstrekkelig grad da ingen tiltak eller restriksjoner ble iverksatt.

– Gamblet med folks liv

Regionsjef, Guttorm Tysnes,  i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener at det er helt utrolig at det kunne skje.

– Her får vi være glad for at det ikke har gått liv. Det kunne det har gjort. Vi føler det er gamblet med folks liv og helse når det ikke er slått alarm. I våre øyner er det en skandale, fordi vi er opptatt av sikkerhet. Det burde også Statens vegvesen vært i denne saken, sier Tysnes.

Beklager

Statens vegvesen skriver i en pressemelding at de stiller seg bak vurderingene og anbefalingene i rapporten til Havarikommisjonen.

– Når vi nå sitter med fasiten for hvorfor Tretten bru kollapset, så må vi beklage at dette skjedde og sørge for at dette aldri skjer igjen, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo, til TV2.

Les hele rapporten på SHK sine hjemmesider