NLF har et tett program for dagen, og mange har tatt turen innom for å treffe kollegaer og for å høre siste nytt innen næringen.
I tradisjon tro besvarer SVV på spørsmål fra medlemmene, og det er Bodil R. Dreyer, direktør for trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen (SVV), som har tatt turen til Stoa denne gangen.
Ny fartsskriver
Et spørsmål mange ønsker å få svar på er hvordan kravet om nye fartsskrivere (G2V2), som skal være på plass 21 august 2023, skal innfris.
– Det er ikke noen signaler fra EU om at noen land kan velge å ikke innføre dette kravet. Statens vegvesen forstår at det er utfordrende for bransjen å holde fristen, og vi vil derfor ikke sanksjonere på brudd på kravet om ny fartsskriver frem til 30.september 2023 for nasjonal transport i Norge. Dette er i tråd med diskusjoner EU har hatt med medlemslandene, sier Dreyer.
Fremdeles tid
Hun understreker at de også er klar over at det er vanskelig å få tak i de nye fartsskriverne.
– Det er mange enheter som skal produseres og alle skal få tid til å få kjøpt dem inn og få dem installert, avslutter Dreyer.