Karlsen var svært fornøyd med å ha biler på biogass og stolt av å skulle være med på det grønne skiftet. Men han forteller til  NRK at overgangen til biogass for resten av bilparken har stoppet opp grunnet uklare signaler fra regjeringen.

– Det er ikke oss det står på, og ikke billeverandørene, men rett og slett utbygging av infrastruktur som ikke har gått slik som en håpet på, sier Karlsen til NRK.

Gir full støtte

Markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud,  støtter avgjørelsen, og han etterspør en mer langsiktig politikk.

– Klima- og miljøminister Espen Barth Eide har gått ut og sagt at det finnes billigere og bedre løsninger enn biogass for å nå nullutslipp med tungtransporten. Det er et spørsmål som henger i luften og da må han komme og peke på hva som er billigere og bedre enn biogass, sier Olafsrud til NRK.

Eide uttrykker at biogass er bra, men at det i fremtiden trolig blir brukt andre steder enn i tungtransporten. Dette gjøre det uforutsigbart for lastebileierne som skal investere i grønne drivlinjer.

Skuffet

– Vi hadde hadde forventet å bli heiet på og løftet frem og ikke å bli spent bein på, sier Karlsen om Eide sine uttalelser. 

Han mener slike uttalelser gjør lastebilnæringen urolig, fordi det oppfattes som et signal på at biogass kan være på veg ut som prioritert drivstoff i tungtransporten.

Les hele saken på NRK.