– Dette er en skikkelig gladdag for Norge og for regionen, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp), til NRK.
Mandag var han tilbake ved E6 i Sørfold kommune i Nordland. Han var her også i 2020, da han fikk kjøre lastebil på strekningen.
– Jeg er glad jeg ikke var sjåfør , sa Vedum etter turen gjennom trange tunnelen og krappe svinger, kommenterer Vedum til statskanalen.
Fire milliarder
Nå setter han av fire milliarder kroner til å sette i gang arbeidet med 6 av 12 tunneler på nye E6 gjennom Sørfold.
Veistrekningen er en av tre prosjekter som Statens vegvesen mener det haster å komme i gang med. Totalt er det snakk om ei strekning på cirka 4,5 mil.
– Stor dag
– Dette er en stor dag og fire milliarder var ti ganger mer enn det jeg trodde skulle komme, sier rådgiver i NLF, Frank Lauritz Jensen, til Lastebil.no.
Han forklarer at dette betyr enormt mye for trafikksikkerheten, forutsigbarheten og for alle som bor i regionen.
– Hadde Vedum vært klar over hvor glade alle her i Nordland ble da denne nyheten kom i dag, hadde han gjort det mye tidligere, sier Jensen.
Nå mener han at det er viktig å fatte vedtak i Stortinget og få satt spaden i jorden så raskt som mulig.
– Prosjektet vil gå over flere år, så det er viktig å komne raskt i gang, men nå begynner snøballen å rulle, sier Jensen.
Seier for NLF
Han understreker at dette er en seier for NLF som har jobbet i årevis for å få i gang dette prosjektet.
– Endelig har vi fått gjennomslag, avslutter Jensen.
Fakta om dagens tunneler
Ekspander/minimer faktaboks
- Det er i dag 16 tunneler på den 53 kilometer lange strekningen mellom Megården og Mørsvikbotn i Sørfold.
- Tunnelenes samlede lengde er 19 kilometer. Kjørebanebredden på 5,5 meter i tunnelene gir redusert framkommelighet for tunge kjøretøy, som utgjør om lag 25 prosent av trafikken. I tillegg har nær 5 kilometer av strekningen en stigning på 8 prosent, og det er også andre store standardmangler.
- De eldste tunnelene på E6 gjennom Sørfold ble bygget på 1960-tallet, mens E6 mellom Sommarset og Mørsvikbotn sto ferdig i 1985. Da forsvant den nest siste ferga på E6, samtidig som vegen åpnet for kraftutbygging i Kobbelv og ga flere bygder i Sørfold vegforbindelse. Kilde: Statens vegvesen