Statsbudsjettet for 2024 ble lagt frem fredag morgen. Når gjelder samferdsel, har flere budsjettlekkasjer allerede kommet ut, men i kommende statsbudsjett bekreftes det at det foreslås oppstart for de tre store veiprosjektene E134 Oslofjordforbindelsen, byggetrinn 2, E134 Røldal–Seljestad og E6 Megården – Sommerseth.
Forventer større ambisjoner
Den totale potten til veiformål øker med litt over tre milliarder kroner, fra 39,7 til 43 milliarder kroner. Dette er en økning på 8,27 prosent, og med den forventede prisveksten på 3,8 prosent innebærer dette en reell økning ut over prisvekstjusteringer.
Mye av denne økningen går til blant annet økning av driftsmidler til Statens vegvesen og drift og vedlikehold av riksveier. Selv om den totale potten til vei øker er det lite trolig at det blir noen nye spadetak på prosjektene regjeringen lovet penger til før valget, og økningen i midler til investering av nye riksveiprosjekter er lavere enn prisveksten som gjør at det reelt sett blir mindre penger til riksveiinvesteringer neste år.
– Etter fjorårets stans av prosjekter viser regjeringen nå at de er på riktig kurs med økning i veibudsjettet. Det er en god start, men jeg forventer større ambisjoner og at regjeringen også selv er mer utålmodige når det kommer til å sikre trygge veier i hele landet. Regjeringen la stor prestisje i disse prosjektene før valget og da nytter det ikke å dytte gryteklare prosjekter ut i tid. De må starte nå, sier, Jan-Terje Mentzoni, viseadministrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Nytt løp i Oslofjordtunnelen
E134 Oslofjordforbindelsen har en prognose for sluttkostnad på om lag syv milliarder kroner. Prosjektet skal finansieres delvis med bompenger.
– For at prosjektet skal starte opp, må Stortinget gi sin tilslutning til opplegget for delvis bompengefinansiering og kostnadsramme, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
NLF har i lang tid lagt press på myndighetene for å få sparket i gang utbedringen av Oslofjordforbindelsen. Forbundet uttrykket glede for at nytt tunnelløp skal bygges da saken ble kjent, men understreket samtidig viktigheten av også å få i gang andre del av Oslofjordforbindelsen, E134 Dagslett-E18.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Prioriterer E6 Megården-Sommerset
Regjeringen ønsker også å sette av midler til oppstart av prosjektet E6 Megården-Sommerset.
For å få til oppstart, har regjeringen valgt å dele prosjektet i to delprosjekt. Det gjør at en nå kan begynne på utbyggingen av ny E6 fra Megården til Sommerset. Seks av de tolv tunnelene på mer enn 500 meter mellom Megården og Mørsvikbotn skal erstattes av nye tunneler.
Kostnadene for første byggetrinn er anslått til om lag 4,2 milliarder kroner.
Det gjennomføres nå ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet, og kostnadsanslaget kan bli endret etter denne kvalitetssikringen. Dersom prosjektet får oppstart i 2024, vil det kunne åpnes i 2029 eller 2030. Regjeringen vil komme tilbake til utviklingen av resterende strekning i ny Nasjonal transportplan, som skal legges fram våren 2024.
Bedre hovedfartsåre mellom øst og vest
Regjeringen signaliserer også oppstart av E134 Røldal – Seljestad, som er en av hovedfartsårene mellom øst og vest i Norge. Veien over Haukelifjellet, fra Vågsli i Telemark til Seljestad i Vestland har i dag lav standard.
E134 Røldal – Seljestad er prioritert i NTP 2022-2033, og har en prognose for sluttkostnad på om lag 4 milliarder kroner. Veien vil delvis bli finansiert med bompenger.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ønsker å videreføre forberedende arbeid på viktig prosjekt
Etter at disse tre budsjettlekkasjene ble kjent, har Mentzoni tidligere gitt uttrykk for at han setter pris på handlekraft og at regjeringen har vist forståelse for hvor viktig infrastruktur er for verdiskapning i hele Norge.
Videre ytret han også ønske om at de to siste prosjektene på prioriteringslisten til SVV (E16 Arna – Stanghelle og E39 Ådland – Svegatjørn) også blir iverksatt.
Nå ønsker regjeringen å prioritere midler til å videreføre forberedende arbeid på fellesprosjektet Vossebanen og E16 Arna–Stanghelle. Prosjektet omfatter ny vei og ny bane mellom Arna i Bergen kommune og Stanghelle i Vaksdal kommune. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen og Bane NOR.
I den siste kostnadsvurderingen er det lagt til en grunn en samlet kostnad på over 30 milliarder kroner. Veidelen forutsetter delvis bompengefinansiering.
Statens vegvesen har ikke startet på arbeidet med bompengeproposisjonen.
Regjeringen vil vurdere videre framdrift for felleprosjektet i arbeidet med ny Nasjonal transportplan, som blir lagt fram våren 2024, melder Samferdselsdepartementet.
– Jeg vil gjerne gi litt skryt til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård som sikrer en økning i veibudsjettet og starter planlegging av flere viktige prosjekter. Men dette er kun oppstartsplanlegging, og det hviler nå på hans skuldre å få sin gode venn og finansminister Vedum med på å finansiere prosjektene så det faktisk blir noe av og ikke bare tomme valgløfter. Det vil straffe seg ved neste valg, kommenterer Mentzoni.
100 millioner til teknologi og digitalisering
I tillegg til prosjektene, gir budsjettet rom for en satsing på 100 millioner kroner til utvikling og forvaltning av IT-systemer. Med dette skal det satses på fremtidens digitale vei som innebærer at den fysiske infrastrukturen blir integrert med den digitale infrastrukturen. Den nasjonale veidatabanken skal på den måten være navet i det framtidige digitale veinettet og det skal og arbeides videre med en dataplattform som vil gi bedre innsikt, analyser og styringsinformasjon.