Lastebilen skaper overskrifter hver vinter. Dagen etter det første snøfallet på Østlandet var avisene fulle av overskrifter om at vogntog hadde skapt problemer for trafikken mange steder i landet. Spørsmålet som få journalister spør seg, er hvordan det står til med vinterdriften og om det har vært tilfredsstillende i forkant. 

Markedsdirektør i Norges Lastebileier-Forbund, Kjell Olafsrud, sier i en artikkel i  VG at han knapt kan huske at det har vært så ille før. 

– Jeg synes det blir verre og verre for hvert år som går, sier han til VG. 

Olafsrud trekker frem situasjonen på E18 i Ørje der det som startet med vogntog på sommerdekk, ble en flere kilometer lang kø med personbiler og vogntog om hverandre. Noen satt fast i 12 timer. 

– Det skal jo ikke skje. Alle vet at snøen kommer, men vi klarer likevel ikke å håndtere det, sier Olafsrud til nyhetsstedet. 

– Det ikke skulle kommet som en overraskelse. 

– Jeg kaller det en fallitterklæring at vi ikke klarer å få til bedre vinterdrift enn det vi opplevde i går. Noe må være riv ruskende galt når vi vet hva som kommer og på tross av dette ikke klarer å få bort snøen, sier Olafsrud. 

Han lurer på hvorfor dette må skje hvert år. 

– Er det slik at mannskapene kommer for seint ut og hvorfor saltes ikke hovedveiene i forkant av at snøen faller, spør Olafsrud. 

Videre understreker han at snøværet var varslet i god tid og at det ikke burde kommet som en overraskelse.  

– Vi kan ikke godta sånne tilstander fordi noen ikke gjør jobben sin, sier Olafsrud. 

Har advart mot dette, men lite skjer

NLF har gitt mange advarsler om akkurat dette og er i tett dialog med Statens vegvesen på de fleste viktige veistrekningene. Når det kødannelsen over Sollihøgda, ble det tidlig i oktober påpekt overfor SVV om tiltak som burde igangsettes for å unngå nettopp de utfordringene som kommer med snøfall, men ingen av dem ble satt i gang før denne vintersesongen.  

Når det gjelder bilberging har også dette vært utfordrende grunnet at mange utenlandske biler havnet i trøbbel. 

– Noe av problemet er at bilbergerne må bruke halve dagen på å sørge for å få betalt av utenlandske biler i stedet for å bruke tiden på berging. Da jeg snakket med, Geir Homlund i Bærum kranservice, forteller han at han kunne berget 50 prosent flere biler i går dersom han bare kunne konsentrert seg om det, avslutter Olafsrud.