En snau uke etter at den nye rundkjøringen utenfor Color Lines brygge i Oslo var ferdig bygd, fjernes nå syklistenes forkjørsrett.  Dette er takket være NLF-medlem, Trond Nordvik, som slo alarm til NLF for kort tid siden. Han meldte i fra om at lastebilene som kjører ut fra kaia ikke har noen mulighet til å se syklistene før det smeller.

Bekymret 

Videre understreket han at det bare vil være et tidsspørsmål om når det vil skje en ulykke der. Grunnen til det er at syklistene fra Oslo sentrum på vei mot Bygdøy har så stor fart at det er umulig å se dem komme før det er for sent.  

– Vi vet alle hvem som skal straffes da, understreket han.  

Han ba derfor om at Statens vegvesen (SVV) komme på befaring for å selv se hvordan det ser ut fra bak rattet på en lastebil.  

– Jeg kjører med hjertet i halsen der hver dag, avsluttet Nordvik. 

FARLIG: Sjåføren får blindsoner fra begge sider, uavhengig om de kjører inn eller ut av rundkjøringen. Foto: Guttorm Tysnes FARLIG: Sjåføren får blindsoner fra begge sider, uavhengig om de kjører inn eller ut av rundkjøringen. Foto: Guttorm Tysnes

Varslet SVV 

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har full forståelse for ønsket om at flere skal gå og sykle, men det er viktig at det legges opp til sikrest mulig løsninger i det aktuelle krysset ved Filipstadkaia. 

Regionsjefene, J Kristian Bjerke og Guttorm Tysnes, sendte derfor tirsdag kveld varsel til SVV. Onsdag fikk de svar og torsdag var Nordvik og Tysnes med på befaring med Statens vegvesen.  

– I løpet av en drøy halvtime var vi vitne til flere farlige situasjoner, fortalte Tysnes etter befaringen. 

Trond Nordvik hadde med seg trekkvogna for å vise SVV hvor stor utfordringen er.  

– Vi får blindsoner fra begge sider. Enten vi kjører inn i rundkjøringen eller ut av rundkjøringen. Vi må kjøre helt fram til rundkjøringen for å se syklistene og det tar tid å komme over med 50 tonn. Samtidig kommer syklistene raskt. Når det er klart fra høyre, kan det plutselig dukke opp en tohjuling fra venstre!  

PÅ BEFARING: Trond Nordvik (i gul vest) forklarer hvor farlig krysset forbi Filipstadveien er. Foto: Guttorm Tysnes PÅ BEFARING: Trond Nordvik (i gul vest) forklarer hvor farlig krysset forbi Filipstadveien er. Foto: Guttorm Tysnes

– Det var rett og slett skummelt  

Prosjektleder, Magne Vikne i Statens vegvesen, var også svært tydelig på at rundkjøringen skaper farlige situasjoner. 

– Dette er et farlig kryss som vi må se på. Vi må ta et skritt tilbake og vurdere nærmere hva vi kan gjøre, sa Vikne etter befaringen. 

Han fortalte videre at de har prøvd å lage forkjørsrett med sykkel fra Lysaker og inn til sentrum, men innser etter befaringen at på de stedene hvor næringstrafikken og syklistene møter hverandre, skapes det trafikkfarlige situasjoner.  

– Det er rett og slett skummelt, bekreftet Vikne.  

Vikne forklarte at det på lang sikt vil være ønskelig med en bru over rundkjøringen for syklistene, men at det vil ta år å få på plass.  

– Vi må derfor iverksette andre raske tiltak med det samme, avsluttet Vikne.