Hopp til innhold
– Bak rattet trives jeg kjempegodt
Enlarged image

OPPTATT AV TRAFIKKSIKKERHET: Jørn Rosenkilde har veien som sitt arbeidsgulv. Han mener at det er viktig for trafikksikkerheten at sjåførene puster mer med magen og følger bedre med på veien.

– Bak rattet trives jeg kjempegodt

Jørn har kjørt for Asbjørn Næss Transport AS i snart syv år og trives godt som yrkessjåfør. Han mener det er viktig for rekrutteringen at næringen blir flinkere til å markedsføre den fine opplevelsen det er å være på veien.

Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg.

Dagens sjåfør: Jørn Rosenkilde Kommer fra: Larvik Kjøretøy: Scania R590 med bakmontert kran Tridem Kjører for: Asbjørn Næss Transport AS

Er bedriften du jobber for NLF-medlem? Ja

Hva er ditt kjøreområde? Sør-Norge, mest sentrale Østlandet

Hvor lenge har du kjørt lastebil? Jeg har snart kjørt i syv år hos Asbjørn Næss Transport AS

Hvordan trives du bak rattet? Kjempegodt

Hvordan er det å jobbe om sommeren når andre er på ferie? Det er egentlig greit. Det går jo i det samme. Mer bobiltrafikk og litt mindre trafikk generelt sett, bortsett fra i turistområdene.

Hva skal til for å rekruttere nye lastebilsjåfører? Vi må være flinkere til å markedsføre den fine opplevelsen det er å være på veien. Legge lønn og arbeidstid til rette for et liv som lastebilsjåfør.

Hva synes du om varslingsgrupper på sosiale medier? Jeg er ikke så god på det, men jeg bruker sosiale medier til å få informasjon angående jobbrelaterte saker, som fra Statens vegvesen.

Hvordan kan sikkerheten bli bedre på veien? Sjåførene må puste mer med magen og følge bedre med på veien. Ikke styre med elektroniske duppeditter og ta pauser.

Hva skulle du ønske andre bilister var flinkere til? Bruke blinklys – det gir trygghet og gir oss bedre flyt i vår kjøring og kjørestil.