Før sammenslåingen av Tunap og Würth var de på en måte konkurrenter, samtidig som de drev foretakene noe ulikt. 

– Mens Würth var store og hadde enorme ressurser og salgsstyrke, har Tunap hele tiden vært nisjespesialister, forteller daglig leder i Tunap, Quang The-Mai. 

Da Tunap Norge inngikk et tettere samarbeid med Würth, tok de med seg mellom 40-50 prosent av produktene. I tillegg til produktutvikling og forskning fungerer tidligere Tunap-ansatte i dag som produktsjefer, rådgivere og fagpersoner for Würth. 

Viktige tilbakemeldinger 

Arild Rekkset har jobbet i Würth i over 40 år og hatt ansvar for samarbeidsavtalen med NLF de siste 15 årene. 

– I samtaler med kundene kom det stadig opp tilfeller der det ble påpekt utfordringer med krystallisering i AdBlue-doseringssystemet og SCR-katalysatoren. Dette er viktige tilbakemeldinger å få, og det gode er at det finnes en løsning for å forebygge dette, forteller Rekkset. 

Tilsvarende tilbakemeldinger fikk de også i resten av Europa, og produktet 987 – AdBlue-tilsetning ble utviklet i kjølvannet av disse tilbakemeldingene. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

EFFEKTIVT: I glasset til venstre er det Adblue tatt fra en forurenset tank, men glasset til høyre inneholder Adblue tilsatt rensemiddel. Foran i petriskålen ser vi klassiske saltkrystaller som kan oppstå. Disse vil løses opp og forsvinne ved bruk av 987 – AdBlue-tilsetning. Foto: Elisabeth Nodland EFFEKTIVT: I glasset til venstre er det Adblue tatt fra en forurenset tank, men glasset til høyre inneholder Adblue tilsatt rensemiddel. Foran i petriskålen ser vi klassiske saltkrystaller som kan oppstå. Disse vil løses opp og forsvinne ved bruk av 987 – AdBlue-tilsetning. Foto: Elisabeth Nodland

Løsningsorientert 

Håvard Andersen i Tunap arbeider mye med prøving, testing og feiling for å takle problemstillingene som bransjen trenger å få løst. Han forklarer nærmere hvordan det nye renseproduktet fungerer i praksis. 

– Etter at Euro 4-motoren kom på plass, ble også bruken av AdBlue nødvendig. I dag har moderne lastebiler en oksidasjonskatalysator (Oxi Cat) og en SCR-katalysator (selektiv katalytisk reduksjon). Avgassene går først inn i Oxi Cat og deretter videre inne i SCR-systemet. Det er her AdBlue tilføres inn i eksosstrømmen før den går gjennom SCR-katalysatoren, forklarer Andersen. 

AdBlue reagerer altså med nitrogenoksider og bryter dem ned til uskadelige nitrogen og vanndamp, en prosess som bidrar til å oppfylle strenge utslippsstandarder. 

– Mellom disse to katalysatorene er det et filter, der man kan få utfordringer med krystallisering, avleiring og fortetting. Det samme gjelder for pumpen som doserer AdBlue ut i motoren. Tettes disse delene, kan det bidra til at effektiviteten av både rensingen og bilen reduseres. Det er derfor vi har utviklet et rensemiddel som løser denne utfordringen, forteller Andersen. 

Han demonstrerer «live» hvor effektivt det er ved å helle på Tunap 987 i et glass med AdBlue med saltkrystaller, like harde som porselen. Krystallene løses raskt opp.  

– Det er ingen skadelige tilsetninger, og det er ikke farlig å få på hendene eller huden. Vi må ha et helt rent produkt for ikke å ødelegge verdikravet til AdBlue, for det er strenge krav til Euro 4 til 6-motorene, sier Andersen. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

SCR-SYSTEM: Oksidasjonskatalysator (Oxi Cat), partikkelfilteret (DPF) og SCR-katalysator (SCR Cat) arbeider sammen for å redusere ulike forurensninger fra bilers eksosgasser. Hver komponent har sin spesifikke funksjon for å minimere miljøpåvirkningen. Det er i overgangen fra Oxi Cat til SCR Cat at avleiringer fra AdBlue kan oppstå. Figur: Tunap SCR-SYSTEM: Oksidasjonskatalysator (Oxi Cat), partikkelfilteret (DPF) og SCR-katalysator (SCR Cat) arbeider sammen for å redusere ulike forurensninger fra bilers eksosgasser. Hver komponent har sin spesifikke funksjon for å minimere miljøpåvirkningen. Det er i overgangen fra Oxi Cat til SCR Cat at avleiringer fra AdBlue kan oppstå. Figur: Tunap

En rimelig og enkel løsning 

Frem til nå har det vært slik at man må bytte ut filteret ganske hyppig, og dersom det tetter seg helt, må man ta anlegget fra hverandre og bytte komponenter. 

– Dette har gitt relativt store kostnader. Vanlig vedlikehold har vært å bytte filter jevnlig, og selve injektoren må også byttes ut om den blir tett. I sum blir det tapt arbeidsfortjeneste og ekstra utgifter, forteller Andersen. 

Rensemiddlet tilføres enkelt ved å tilsette det direkte i AdBlue-tanken. 

– Blandingsforholdet er 250 ml til 100 liter AdBlue. For de som kjøper AdBlue på 1000 liters IBC-tanker, trengs det fem liter med rensemiddel. Det anbefales å tilsette dette med det samme, slik at det er ferdig innblandet, forklarer Andersen. 

Han påpeker også at det er svært viktig at tanklokket er tett og at det ikke kommer inn noe vann i tanken. 

Tunap og Würth mener de har løst en utfordring som vil koste langt mindre enn å måtte bytte ut deler og komponenter i takt med at det tetter seg. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

FORSKJELL: Her ser dere hvordan det ser ut før og etter tilsetting av det nye rensemiddelet. Foto: Tunap FORSKJELL: Her ser dere hvordan det ser ut før og etter tilsetting av det nye rensemiddelet. Foto: Tunap

– Selger som varmt hvetebrød

Produktet ble lansert i Tyskland for ett år siden, og nå kommer det for fullt også i Norge. 

– Tilbakemeldingene vi har fått fra kundene er svært gode, og det selger som varmt hvetebrød i Europa, bekrefter Quang The-Mai. 

Han forteller at produktet er unikt, og at det er patentsøkt i både Europa og Norge. 

– Vi er derfor eneste leverandør av Tunap 987 uten faremerking og som er Iso-sertifisert. Vi har også andre viktige sertifiseringer som innfrir miljøkravene og som påser at det ikke endrer egenskaper eller innhold i AdBlue-tanken, avslutter Quang The-Mai.