– Dette er en god dag for alle vi som kjører lastebil i Østerdalen. Nå har Vegvesenet fjernet en flaskehals og et ulykkespunkt, sa Tysnes under åpningen. 

Riksvei 3: En travel transportåre  

Riksvei 3 er avgjørende for godstransport mellom Østlandet og Trøndelag. Daglig passerer 1000 lastebiler gjennom Tynset, noe som tilsvarer hver tredje bil på strekningen. 

– Det har derfor vært avgjørende å få på plass denne oppgraderingen som vi har jobbet for i mange år, fortalte Tysnes. 

Fra utfordringer til løsninger  

Han delte også et tilbakeblikk til 2001, da han startet i NLF og ble med et av medlemmene i vogntog på ruten mellom Oslo og Trondheim. Etter turen utarbeidet han sammen med styret en liste med 12 kritiske forbedringspunkter på riksvei 3 som ble sendt til Statens vegvesen samme år. Lonåsen ble ansett som den største utfordringen. Her har trafikken vært preget av svinger, bratte bakker og ulykker – flere med tragiske utfall. 

– Vinterstid var situasjonen ofte kaotisk med opptil 100 vogntog som sto fast, sa Tysnes. 

Etter hvert som årene har gått har flere av utfordringene på lista blitt utbedret de siste årene: Hovda bru, strekningen Atna-Hanestad og ny bru over Åsta er noen eksempler.  

Likevel har Lonåsen stått igjen som en krevende flaskehals. 

Godt samarbeid og viktige steg fremover  

Nå takket derfor Tysnes Statens vegvesen, lokale politikere og spesielt ordfører Merete Myhre Moen for innsatsen. Han roste også samarbeidet for å sikre en løsning hvor tungtrafikken kunne unngå store problemer i byggeperioden. 

– Vi er også glade for signalene om videre utbygging både sørover og når Messeltsvingene i Stor-Elvdal får en ny vei. Det er enda mer «BRA», understreket Tysnes. 

Takket for innsatsen

Riksvei 3 har gjennomgått betydelige forbedringer de siste 20 årene. Mens kun ni prosent av veien tidligere holdt stamveibredden på 8,5 meter, bygges den nå ut med en bredde på over ni meter og rumlefelt i midten. 

Den nye strekningen over Tunna er på 3,8 kilometer og har kostet om lag 230 millioner kroner – en fornuftig pris for et krevende prosjekt. 

– Tusen takk til alle som har gjort dette mulig, og gratulerer med dagen, avsluttet Tysnes. 

Nå ser lastebileierne frem mot neste flaskehals: Ophus. Men inntil videre er det god grunn til å glede seg over en ny og tryggere veistrekning. 

Åpner tidligere, på budsjett 

Byggeleder Stig Johansen og resten av rv.3 gjengen i Statens vegvesen er godt fornøyd med resultatet. Johansen understreket at arbeidet har gått på skinner etter at entreprenøren Johs. Syltern startet arbeidet i september 2022. Tirsdag delte Vegvesenet ut Kvikk Lunsj til bilene som stod i kø og ventet på snorklippinga. 

– Vi åpner vegen et par uker tidligere enn planlagt, samtidig som vi har holdt oss innenfor kostnadsramma, sa Johansen.