Fyllestasjonen i Oslo Havn er den åttende stasjonen for flytende biogass (LBG) som Gasum har etablert i Norge. Den er strategisk plassert ved Grønlikaia i Oslo Havn og betjener tungtransport som frakter varer til og fra havnen.  

Gasum er en av NLFs samarbeidspartnere, og administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, var selvsagt til stede under åpningen for å si noen ord. 

– Skal vi nå det grønne skiftet, trenger vi flere bein å stå på. Vi trenger lastebiler som både er forutsigbare, driftssikre, fleksible i bruksområdene, og som kan ivareta beredskapshensyn. Biogass er nettopp en slik løsning. Det arbeidet dere gjør i samarbeid med transportnæringen er helt avgjørende for at våre medlemsbedrifter skal få mulighet til å gå over til grønne drivlinjer, sier Gravråk. 

Stasjonen er et viktig tiltak for å imøtekomme det økende antallet biogasskjøretøy som opererer i Oslo. 

– I NLF er vi teknologinøytrale, noe som betyr at vi støtter alle løsninger som gjør det mulig for medlemsbedriftene våre å kjøre grønt og samtidig tjene penger. Gasums satsing viser at biogass definitivt er et av beina transportnæringen skal stå på når vi skal fase ut dieselbilene våre og gjennomføre det grønne skiftet i transportnæringen. 

STRATEGISK PLASSERT: Den nye biogassstasjonen i Oslo Havn ligger på Mosseveien 59 på Sydhavna. Foto: HK Riise/Oslo Havn STRATEGISK PLASSERT: Den nye biogassstasjonen i Oslo Havn ligger på Mosseveien 59 på Sydhavna. Foto: HK Riise/Oslo Havn

Støtte fra Oslo kommune og Oslo Havn 

Gasum har hatt et tett samarbeid med Oslo Havn, som har stilt areal til disposisjon for stasjonen. Oslo kommune har vært en pådriver for etablering av flere stasjoner for flytende biogass i byen. Jogeir Munkeby, salgssjef for Trafikk Norge hos Gasum, fremhever at Oslo kommune har vært en foregangskommune i den grønne omstillingen av tungtransportsektoren.  

– Oslo Havn er den første havnen i Norge som etablerer en energistasjon med flere grønne drivstoffalternativer, og det vil bidra til å gjøre omstillingen til en utslippsfri havn raskere, sier Munkeby. 

Heidi Sørensen, fra Klimaetaten i Oslo kommune, understreker at biogass er en viktig løsning for å kutte utslipp fra de tyngste kjøretøyene.  

– Det er flott å se at støtteordningen til Oslo kommune har ført til etableringen av en ny offentlig tilgjengelig fyllestasjon for flytende biogass, sier Sørensen. 

Oslo Havn jobber for utslippsfri fremtid 

Einar Marthinussen, kommersiell direktør i Oslo Havn, forklarer at havnens mål er å bli utslippsfri. Oslo Havn kan nå tilby elektrisk lading, biogass og biodiesel til tungtransporten som frakter varer til og fra havnen.  

– Ved å kombinere miljøeffektiv sjøtransport med grønn veitransport kan vi redusere utslippene med opptil 90 prosent. Vi jobber sammen med byen og våre kunder for å skape grønne transportkorridorer mellom Oslo og Europa, sier Marthinussen. 

FLOTT ANLEGG: Rune Wiik Johansson, prosjektleder i Gasum, ved den nye biogass-stasjonen på Grønlia. Foto: HK Riise/Oslo Havn FLOTT ANLEGG: Rune Wiik Johansson, prosjektleder i Gasum, ved den nye biogass-stasjonen på Grønlia. Foto: HK Riise/Oslo Havn

Gasums rolle i grønn omstilling 

Gasum ser en økende etterspørsel etter biogass blant norske transportselskaper som ser på biogass som et kostnadseffektivt drivstoffalternativ som også styrker bedriftens bærekraft.

Bruken av biogass reduserer klimagassutslipp med mer enn 90 prosent sammenlignet med diesel, og det vurderes at biogass kan utgjøre opptil 20 prosent av alt fossilt brensel brukt i tungtransport. I tillegg til å redusere CO2-utslipp, forbedrer biogass lokal luftkvalitet ved å redusere utslippene av nitrogenoksider og svovel. 

Gasums mål for 2027 

Gasum har satt seg ambisiøse mål for fremtiden. Innen 2027 er målet å levere 7 terawattimer (TWh) biogass per år til de nordiske markedene, noe som vil bidra til å redusere kundenes CO2-utslipp med 1,8 millioner tonn per år. Den nye biogassstasjonen i Oslo Havn ligger på Mosseveien 59 på Sydhavna.