Sandefjord blir vertskap for det første prosjektet i sitt slag i Norge, som etter planen skal være i drift til sommeren.  

Grått blir grønt 

Solcelleanlegget skal bygges på såkalt «gråareal» ved E18 ved Stokke i Vestfold. Ved å utnytte dette arealet produseres fornybar energi uten nye inngrep i naturen. Solkraften skal brukes til ladestasjon for tungbiler, og blir landet første solcelleanlegg langs veg. 

– Vårt mål er å sikre samfunnet nok kraft på en mest mulig skånsom måte for naturen. Å bygge solkraft langs veger vil være en effektiv og bærekraftig bruk av arealer, men det er foreløpig uprøvd i Norge. Erfaringer fra dette prosjektet vil derfor bli viktig for fremtidig utvikling av fornybar kraft på gråarealer, sier senior prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund. 

Solcelleanlegget vil ha en årlig produksjon på rundt 500 MWh, som tilsvarer 3 000 ladeøkter per år. Sandefjord kommune har vært viktig for tilretteleggingen, og har nettopp vedtatt arealplanen for det 5,5 mål store kraftområdet. 

I DRIFT SOMMEREN 2025: Slik skal solcelleanleggene plasseres langs E18 og gi strøm til ladestasjonen, som skal plasseres på døgnhvileplassen på Furulund i Vestfold. Foto: Norconsult I DRIFT SOMMEREN 2025: Slik skal solcelleanleggene plasseres langs E18 og gi strøm til ladestasjonen, som skal plasseres på døgnhvileplassen på Furulund i Vestfold. Foto: Norconsult

Krafttak for tungbiler 

Ladestasjonen blir en del av døgnhvileplassen som er bygd ut av Furulund kro, og det er ladeselskapet Fastcharge som skal bygge og drifte ladeanlegget.  

Fastcharge, som eies av Hafslund og Obligo, bygger et landsomfattende ladenettverk for tungbiler. Den første ladestasjonen på Alnabru i Oslo åpnet tidligere i år, og flere stasjoner er under utvikling, inkludert en på Ramsum som åpner snart. Deretter følger Rudshøgda, som skal stå ferdig i 2024, og oppstarten for bygging ved Furulund kro. Fastcharge har et ambisiøst byggeprogram for 2025 med mål om å tilby lading på en rekke lokasjoner i Sør-Norge. 

Utfordrende drift 

Avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen understreker at dette er et pilotprosjekt, og det viktigste er å vinne erfaringer for å kunne bidra best mulig til det grønne skiftet. 

– Det vil være en del utfordringer med å ha et solcelleanlegg like ved en høytrafikkert veg, blant annet knyttet til brøyting og salting. Nå skal vi teste dette i praksis. Hva vi lærer, er viktigere enn antall kilowatt vi produserer. Målet er at dette prosjektet kan vise veg for lignende anlegg langs riksveger andre steder i landet, sier Tore Jan Hansen. 

Han understreker at strømmen som produseres skal brukes til vegformål. Statens vegvesen krever av sine entreprenører at driften av riksvegene i størst mulig grad skal skje med lavutslipps kjøretøy og maskiner, men ladekapasiteten er begrenset.      

Statens vegvesen har også planer for å utnytte solkraft på E18 Vestkorridoren i Bærum. Her planlegges solceller på støyskjermer som skal forsyne inngangspartiet til Høviktunnelen. Men dette prosjektet ligger noen år fram i tid. 

Viktig prosjekt 

Nestleder i fylkesstyret til NLF Vestfold, Hedi M. Dahl var til stede under presentasjonen, og ser på prosjektet som spennende.  

– Per i dag er det rundt 70 000–80 000 norskregistrerte lastebiler. Mange av disse er NLF-medlemmer, og vi representerer dermed svært mange lastebileiere og arbeidsplasser. Nå som vi står midt i det grønne skiftet, haster det med å få på plass tilstrekkelig med ladeplasser, sier Dahl. 

Hun uttrykker at hun er glad for at et slikt pilotprosjekt er satt i gang, og hun er også svært fornøyd med plasseringen. Samtidig understreker hun at transportnæringen er utålmodig. 

– Det haster med å få etablert både en effektiv ladeinfrastruktur og tilstrekkelig med døgnhvileplasser for å møte dagens krav, sier Dahl. 

Videre peker hun på at fasilitetene ved Furulund døgnhvileplass er svært gode, med tilbud som matservering, dusj, toaletter og mulighet for klesvask. 

– Dessverre er dette unntaket snarere enn regelen. Mange steder i landet møter yrkessjåførene vinterstengte toaletter, og det å få tatt en dusj er noe man sjelden får mulighet til. Tilgangen til døgnhvileplasser er helt nødvendig for å sikre sjåførene verdige arbeidsforhold og for å oppfylle de strenge kravene om kjøre- og hviletid. 

Hun påpeker videre at de i Vestfold har god dialog med Statens vegvesen, og at det jobbes godt i deres region for å heve standarden på døgnhvileplassene. 

– Sannsynligvis med litt «hjelp» og press fra NLF, legger hun til med et smil. 

Håper på fortgang 

Utenom å ha verv i NLF, er Dahl daglig leder i Transportsentralen Vestfold, og hun forteller at de har en del kjøring i Sverige. 

– Der har de helt andre og bedre særordninger for etablering av ladeplasser, og de har derfor kommet lenger enn Norge med å få på plass ladeinfrastrukturen. Her til lands opplever vi at oppbyggingen av infrastrukturen i det grønne skiftet ikke eksisterer fra myndighetenes side, men vi håper de snart følger etter vårt naboland. Nå håper vi at slike prosjekter som dette kan bidra til å sette fart i utviklingen, og vi oppfordrer til at det satses fremover med like stor entusiasme som vi ser her i dag, avslutter Dahl.