Allerede i starten av november tok vi et viktig steg mot å redusere vårt CO2-avtrykk ved å gå over til bruk av HVO100 på alle våre kjøretøy, forteller daglig leder i Olav Rogne AS, Kim Andre Steffensen Olsnes.
For selskapet, som er stasjonert på Voss, finnes det foreløpig få andre alternativer når det gjelder grønne drivlinjer.
– Det er begrenset tilgang på lading, i tillegg til at det krever høye investeringskostnader. Nå skal det komme et nytt biogassanlegg på Voss, og det vil kanskje gi oss nye muligheter om noen år. For oss må løsningen være lønnsom for å kunne implementeres i stor skala. I påvente av andre gode alternativer, og for å bidra til det grønne skiftet, har vi valgt å bruke HVO100 i første omgang, forteller Olsnes.
For Olav Rogne AS har HVO100 blitt løsningen fordi det gir en rask og enkel måte å redusere CO2-utslippene betydelig på.
Flåten vår og drivstoffhåndtering
Selskapet har totalt 30 kjøretøy i drift, inkludert distribusjonsbiler, skapbiler, semibiler som frakter betong og linjegods og krokbiler.
– Vi kjøper drivstoffet fra Oljeleverandøren AS, som bekrefter at dette er innenfor regelverket for omsetningskravet. For å sikre kontroll og dokumentasjon har vi etablert et eget tankanlegg samtidig som vi fyller drivstoff på utvalgte stasjoner, forteller Olsnes.
Kostnader og kundesamarbeid
HVO100 er merkbart dyrere enn tradisjonelt drivstoff – cirka en krone ekstra per liter.
– Dette medfører en økt kostnad for oss, men vi opplever at de største kundene våre er positive til satsingen. Flere kunder dekker inn denne ekstrakostnaden, noe som har gjort det mulig å implementere HVO100 på kort sikt. Håpet er at enda flere kunder vil gjøre det samme, sier Olsnes.
Erfaringer med HVO100
Olav Rogne AS var også tidlig ute med å teste ut HVO100. Allerede tilbake i 2016 testet de ut mulighetene med gode resultater. Dessverre var prisen for høy og tilgangen for begrenset, noe som gjorde at selskapet måtte gå tilbake til diesel året etter. I dag har situasjonen blitt vesentlig bedre, og Olsnes uttrykker stor glede over at de igjen kan ta HVO100 i bruk.
– Erfaringene våre så langt er også svært positive. Vi har ikke merket noen forskjell i bilens ytelse eller funksjonalitet ved overgangen til HVO100. For oss er det viktig å bruke denne miljøvennlige løsningen så lenge som mulig, samtidig som vi forbereder oss på fremtidige alternativer, forteller Olsnes.
Fremtiden: Elektrisk og gass
– Vi ser at utviklingen i transportnæringen skjer raskt. Det kommer stadig flere elektriske og gassdrevne kjøretøy, men det innebærer store investeringer. Hurtiglading er dyrt, og infrastruktur for lading er fremdeles begrenset i vårt område. Vi har derimot stor tro på en kombinasjon av ulike løsninger fremover.
Han ser at det planlagte biogassanlegget på Voss er spesielt spennende.
– Vi ser for oss at noen av bilene våre kan begynne å kjøre på biogass dersom dette blir et stabilt og godt tilbud. Med slike tiltak kan vi fortsette å kutte utslipp og tilpasse oss en grønnere transporthverdag, avslutter Olsnes.