Direktelinjen er kun for tungbilsjåfører og skal brukes til å melde om viktige forhold langs veien, ikke til å spørre om trafikkinformasjon.

Den nye funksjonen i Vegvesen Trafikk ble lansert under Transportkonferansen i fjor.

Må brukes riktig

Funksjonen er noe NLF (Norges Lastebileier-Forbund) har etterspurt, og Statens vegvesen tok raskt tak i dette.

Det viktigste nå er at den brukes riktig, kun til å melde inn trafikkhendelser.

Ringeappen skal kun brukes for å varsle om saker, ikke for spørsmål om vær eller føre. Det er viktig at alle forstår og følger dette, da vi på sikt ønsker å få tjenesten inn i NLF-appen. For å få dette til, er vi avhengige av at tjenesten brukes riktig, slik at den ikke blir fjernet.

Slik fungerer ringetjenesten:

• For å bruke den nye funksjonen, må du oppdatere appen og deretter gå til innstillinger.

• Du vil finne et nytt menyvalg som heter «Kontakt Vegtrafikksentralen».

• Skroll ned til «Innstillinger».

• Litt lenger ned finner du «Kontakt Vegtrafikksentralen».

• Nederst i informasjonen står det: «Ring oss».

I displayet får du først opp Statens vegvesen og muligens en av regionene. Deretter blir du mottatt av en person som sier Statens vegvesen. Da er du på riktig sted og kan varsle om føret!

Tjenesten er kun tilgjengelig for de som er registrert som tungbilsjåfører i appen.