Torsdag behandlet Stortinget en innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen. Flertallet i komiteen, bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, SV og Venstre, støttet en åpning for at privatbiler igjen kunne bruke deler av kollektivfeltet på E18 inn mot Oslo.

NLF tok tydelig avstand fra forslaget og advarte på forhånd mot konsekvensene av en slik gjenåpning. Administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, fremhevet at lastebilsjåfører i NLFs medlemsbedrifter ikke har noe alternativ til veiene når de skal transportere store mengder gods som mat, betong eller byggevarer. Samtidig påpekte han at personbilister som pendler til Oslo, har mulighet til å bruke kollektivtransport.

Stor møtevirksomhet

I forkant av behandlingen har det vært betydelig aktivitet, både fra Gravråk og fra NLFs region 1, Akershus & Oslo. De har jobbet aktivt med både politikerne og andre organisasjoner for å unngå en endring i dagens regler for kollektivfeltene.

Et flertall i Stortinget, bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Rødt, MDG og Pasientfokus, stemte imot forslaget og argumenterte for at midlene heller bør brukes til å styrke busstilbudet i Akershus.

– Vi er svært tilfredse med at Rødt, MDG og Pasientfokus stemte imot forslaget og sikret flertall, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Ønsker å gi lastebilene tilgang til kollektivfeltet

NLF arbeider for en løsning der kollektivfeltet gjøres om til sambruksfelt for lastebiler og busser.

– Nyttetransporten må prioriteres. Å gi lastebiler tilgang til kollektivfelt, slik det allerede er gjort på strekningene Hvam-Tangerud og Taraldrud-Klemetsrud, bidrar til å forhindre forsinkelser i varetransporten, reduserer køer og kutter klimautslipp, forklarer Gravråk.

Nå håper han dette også kan bli mulig på strekningen E18 i vestgående retning.

Forhindret tilbakeslag

Dette er en viktig seier for hele NLF, men spesielt for NLF Oslo & Akershus.

– Denne saken har stått høyt på agendaen for NLF Oslo & Akershus i lang tid. Vi har oppnådd viktige gjennomslag underveis, men sto nå i fare for et alvorlig tilbakeslag med forslaget fra Høyre, FrP, SV og Venstre om å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler. Gjennom en samlet innsats og omfattende møteaktivitet har vi klart å hindre det som kunne blitt en svært uheldig utvikling, sier regionsjef J. Kristian Bjerke.