– Vår viktigste oppgave er å sørge for trygge og fremkommelige veier. Når veiene er tørre og trafikken flyter, oppnår vi god trafikksikkerhet. Men snøfallet i Ørje i fjor viste hvor raskt situasjoner kan oppstå, sier avdelingsdirektør Nils Karbø.
Enorme køer
Hendelsen 30. oktober 2023, hvor 200 vogntog og biler ble stående fast i timevis, utløste sterk kritikk fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF). Nå er regionsjef J. Kristian Bjerke godt fornøyd med endringene.
– Det som skjedde i Ørje var surrealistisk med 100 vogntog i tillegg til nesten like mange personbiler sto fast i et halvt døgn. At Statens vegvesen har reagert raskt og fått på plass nye løsninger, er svært positivt, sier Bjerke.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Ny kjettingplass
Den nye kjettingplassen, som ligger før de siste bakkene mot svenskegrensen, skal gjøre det enklere for sjåfører å forberede seg på krevende kjøreforhold.
– Kjetting er avgjørende på glatte vinterveier. Mange utenlandske vogntog er ikke godt nok skodd, og nå får de en tilrettelagt plass for å sette på kjetting, forklarer Bjerke, som også trekker frem samarbeidet med Statens vegvesen om kjettingdagen 1. november.
Viktig med nødåpninger
Tiltakene inkluderer også fem nødåpninger som kan demonteres på 10–15 minutter, noe som gir rask tilgang for nødetater og mulighet for å dirigere trafikken. Et nytt 360-graders kamera gir Veitrafikksentralen i Oslo full oversikt, slik at de raskt kan varsle og koordinere innsats.
– Dette gir oss bedre muligheter til å håndtere situasjoner tidlig og holde kontakt med nødetatene, sier Karbø.
Oppgraderingene har kostet rundt fire millioner kroner, men byggeleder Kim Eirik Kongshaug mener det er en viktig investering.
– Nå står vi bedre rustet for å møte utfordringene vinteren kan bringe, avslutter han.