Først ut blir kollektivfeltene fra Hvam-Tangerud og Taraldrud-Klemetsrud, men prosessen med å vurdere en lignende løsning på E18 vestgående er allerede i gang. 

Ifølge Statens vegvesen vil omskilting og merking av veibane starte natt til onsdag 26. juni, og varer 2-3 netter forutsatt godt vær.

Dette skjer som en del av tiltakspakken i forbindelse med stengingen av Ring. Allerede den 6. mai måtte elbilene vike og flytte seg ut av kollektivfeltet. Konsekvensen var at det ble svært god plass i kollektivfeltene, og svært trangt i øvrige kjørefelt. Å fordele trafikken på en mer effektiv og hensiktsmessig måte vil derfor gagne alle brukere av veien. 

Stor seier 

– Dette er noe vi har arbeidet for lenge, og det er en stor seier for våre medlemsbedrifter som i dag står i lange køer når de skal til, fra eller forbi Oslo. Vi mener varetransport er samfunnskritisk infrastruktur som hører hjemme i kollektivfeltet, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Knut Gravråk. 

Han understreker at samfunnet er helt avhengig av lastebilen for å gå rundt. 

– Når lastebilene nå får tilgang til kollektivfeltet, er det en vinn-vinn-situasjon der trafikkflyten blir bedre for alle, samtidig som varene kommer mer effektivt fram, sier Gravråk. 

Fornøyd 

Også NHO Logistikk og Transport har arbeidet med saken over lang tid og er nå svært fornøyd med avgjørelsen. 

– Vi mottar stadig henvendelser fra frustrerte medlemsbedrifter som opplever store utfordringer med trafikkbildet inn mot Oslo. Det er allment kjent at kø koster samfunnet gjennom både utslipp, ulykker, støy og veislitasje. Yrkessjåførene har i tillegg et tidsskjema de skal forholde seg til; forsinkelser fører til at man ikke rekker neste etappe, som en båtavgang eller vareleveranse innen et gitt tidsrom. Kjøre- og hviletidsbestemmelser blir utfordrende å overholde, og stress over lang tid gir et dårlig arbeidsmiljø og grobunn for helseskader. Vi er svært fornøyde med at Statens vegvesen nå ønsker å prioritere nyttetrafikken og sikre fremkommeligheten for varetransporten så godt det lar seg gjøre, sier Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport. 

Kan danne en modell for andre deler av landet 

Fra NLF sin side er det spesielt region 1 (Oslo, Akershus og Østfold) som har stått på for å få til denne løsningen i samarbeid med NHO LT og Statens vegvesen (SVV). 

NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke, er derfor svært fornøyd med at det ble gehør for et slikt alternativ. 

– Nå er det stor jubel her. Vi har vært i tett og god dialog med SVV gjennom hele denne prosessen. Slik trafikksituasjonen er og vil bli de neste årene, er dette et avgjørende grep for å lette arbeidssituasjonen for transportnæringen. Om dette fungerer og våre sjåfører er sitt ansvar bevisst, kan dette danne modell for andre deler av landet, sier Bjerke.