Totalkostnadsindeksen for varebiltransport uten bom- og fergekostnader steg med 0,4 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024. Fra 2. kvartal 2023 til 2. kvartal 2024 steg de totale kostnadene for varebiltransport uten bom og ferge med 6,0 prosent. 

Nedgang i dieselprisene  

Prisutviklingen på diesel førte til at drivstoffindeksen gikk ned med 3,0 prosent for lastebil og opp 2,3 prosent for varebil fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024. De siste 4 kvartaler gikk drivstoffindeksen opp med 6,1 prosent for lastebil og 8,5 prosent for varebil. 

Høyere Kapitalkostnader

Delindeksen for kapitalkostnader steg i gjennomsnitt 1,2 prosent for lastebil fra 1. kvartal til 2.kvartal 2024. Tømmertransport hadde størst økning med 1,8 prosent og Nærtransport og Regionaltransport minst med 0,9 prosent. De siste 4 kvartaler steg kapitalkostnadene for lastebil i gjennomsnitt med 7,6 prosent. 

Liten økning i Øvrige kostnader  

Delindeksen for øvrige kostnader steg i gjennomsnitt 1,0 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024 for lastebil. Renovasjonsbil har den største økning på 1,4 prosent og Langtransport har minst økning på 0,8 prosent. De siste 4 kvartaler steg øvrige kostnader i gjennomsnitt med 4,8 prosent for lastebil. 

Økte Bom- og fergekostnader

 Delindeksen for Bom og fergekostnader for lastebil økte med 0,6 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024. De 4 siste kvartaler steg indeksen med 6,3 prosent for lastebil. 

Nedgang i Arbeidskraftkostnader  

Delindeksen for Arbeidskraft gikk ned med 0,5 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024 for alle kjøretøygrupper. De 4 siste kvartaler øker indeksen med 5,3 prosent. 

 

Totalkostnadsindekser for lastebiltransport (4. kvartal 2021=100) 

 
  Indeks uten bom- og fergekostnader Indeks uten bom, ferge og drivstoffkostnader Indeks uten drivstoff Totalindeks
2021        
4.kvartal  100 100 100 100
2022        
1.kvartal    105 101,5 101,5 104,9
2.kvartal    111,9 104,1 104 111,5
3.kvartal    114,5 107,3 107,1 114
4.kvartal    115,2 108,8 108,5 114,8
2023        
1.kvartal    114,7 111,9 111,7 114,4
2.kvartal    113 112,7 112,4 112,8
3.kvartal     117,5 115,4 114,9 117,1
4.kvartal    119,5 116,6 116 118,9
2024        
1.kvartal    120,3 118,8 118,6 120
2.kvartal    119,6 119,1 118,9 119,4
Prosentvis endring        
1.kv. 2024-2.kv. 2024 -0,5 0,3 0,3 -0,5
2.kv. 2023-2.kv. 2024 5,8 5,7 5,8 5,8