Totalkostnadsindeksen for varebiltransport uten bom- og fergekostnader steg med 0,4 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024. Fra 2. kvartal 2023 til 2. kvartal 2024 steg de totale kostnadene for varebiltransport uten bom og ferge med 6,0 prosent.
Nedgang i dieselprisene
Prisutviklingen på diesel førte til at drivstoffindeksen gikk ned med 3,0 prosent for lastebil og opp 2,3 prosent for varebil fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024. De siste 4 kvartaler gikk drivstoffindeksen opp med 6,1 prosent for lastebil og 8,5 prosent for varebil.
Høyere Kapitalkostnader
Delindeksen for kapitalkostnader steg i gjennomsnitt 1,2 prosent for lastebil fra 1. kvartal til 2.kvartal 2024. Tømmertransport hadde størst økning med 1,8 prosent og Nærtransport og Regionaltransport minst med 0,9 prosent. De siste 4 kvartaler steg kapitalkostnadene for lastebil i gjennomsnitt med 7,6 prosent.
Liten økning i Øvrige kostnader
Delindeksen for øvrige kostnader steg i gjennomsnitt 1,0 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024 for lastebil. Renovasjonsbil har den største økning på 1,4 prosent og Langtransport har minst økning på 0,8 prosent. De siste 4 kvartaler steg øvrige kostnader i gjennomsnitt med 4,8 prosent for lastebil.
Økte Bom- og fergekostnader
Delindeksen for Bom og fergekostnader for lastebil økte med 0,6 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024. De 4 siste kvartaler steg indeksen med 6,3 prosent for lastebil.
Nedgang i Arbeidskraftkostnader
Delindeksen for Arbeidskraft gikk ned med 0,5 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024 for alle kjøretøygrupper. De 4 siste kvartaler øker indeksen med 5,3 prosent.
Totalkostnadsindekser for lastebiltransport (4. kvartal 2021=100)
Indeks uten bom- og fergekostnader | Indeks uten bom, ferge og drivstoffkostnader | Indeks uten drivstoff | Totalindeks | |
2021 | ||||
4.kvartal | 100 | 100 | 100 | 100 |
2022 | ||||
1.kvartal | 105 | 101,5 | 101,5 | 104,9 |
2.kvartal | 111,9 | 104,1 | 104 | 111,5 |
3.kvartal | 114,5 | 107,3 | 107,1 | 114 |
4.kvartal | 115,2 | 108,8 | 108,5 | 114,8 |
2023 | ||||
1.kvartal | 114,7 | 111,9 | 111,7 | 114,4 |
2.kvartal | 113 | 112,7 | 112,4 | 112,8 |
3.kvartal | 117,5 | 115,4 | 114,9 | 117,1 |
4.kvartal | 119,5 | 116,6 | 116 | 118,9 |
2024 | ||||
1.kvartal | 120,3 | 118,8 | 118,6 | 120 |
2.kvartal | 119,6 | 119,1 | 118,9 | 119,4 |
Prosentvis endring | ||||
1.kv. 2024-2.kv. 2024 | -0,5 | 0,3 | 0,3 | -0,5 |
2.kv. 2023-2.kv. 2024 | 5,8 | 5,7 | 5,8 | 5,8 |