Hopp til innhold
Liten nedgang i lastebilkostnadene
Enlarged image

Liten nedgang i lastebilkostnadene

Totalkostnadsindeksen for lastebiltransport uten bom- og fergekostnader gikk ned med 0,5 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024. Fra 2. kvartal 2023 til 2. kvartal 2024 har de totale kostnadene uten bom- og fergekostnader steget med 5,8 prosent. 

Totalkostnadsindeksen for varebiltransport uten bom- og fergekostnader steg med 0,4 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024. Fra 2. kvartal 2023 til 2. kvartal 2024 steg de totale kostnadene for varebiltransport uten bom og ferge med 6,0 prosent. 

Nedgang i dieselprisene  

Prisutviklingen på diesel førte til at drivstoffindeksen gikk ned med 3,0 prosent for lastebil og opp 2,3 prosent for varebil fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024. De siste 4 kvartaler gikk drivstoffindeksen opp med 6,1 prosent for lastebil og 8,5 prosent for varebil. 

Høyere Kapitalkostnader

Delindeksen for kapitalkostnader steg i gjennomsnitt 1,2 prosent for lastebil fra 1. kvartal til 2.kvartal 2024. Tømmertransport hadde størst økning med 1,8 prosent og Nærtransport og Regionaltransport minst med 0,9 prosent. De siste 4 kvartaler steg kapitalkostnadene for lastebil i gjennomsnitt med 7,6 prosent. 

Liten økning i Øvrige kostnader  

Delindeksen for øvrige kostnader steg i gjennomsnitt 1,0 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024 for lastebil. Renovasjonsbil har den største økning på 1,4 prosent og Langtransport har minst økning på 0,8 prosent. De siste 4 kvartaler steg øvrige kostnader i gjennomsnitt med 4,8 prosent for lastebil. 

Økte Bom- og fergekostnader

 Delindeksen for Bom og fergekostnader for lastebil økte med 0,6 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024. De 4 siste kvartaler steg indeksen med 6,3 prosent for lastebil. 

Nedgang i Arbeidskraftkostnader  

Delindeksen for Arbeidskraft gikk ned med 0,5 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal 2024 for alle kjøretøygrupper. De 4 siste kvartaler øker indeksen med 5,3 prosent. 


Totalkostnadsindekser for lastebiltransport (4. kvartal 2021=100) 


 

Indeks uten bom- og fergekostnader

Indeks uten bom, ferge og drivstoffkostnader

Indeks uten drivstoff

Totalindeks

2021

 

 

 

 

4.kvartal 

100

100

100

100

2022

 

 

 

 

1.kvartal   

105

101,5

101,5

104,9

2.kvartal   

111,9

104,1

104

111,5

3.kvartal   

114,5

107,3

107,1

114

4.kvartal   

115,2

108,8

108,5

114,8

2023

 

 

 

 

1.kvartal   

114,7

111,9

111,7

114,4

2.kvartal   

113

112,7

112,4

112,8

3.kvartal    

117,5

115,4

114,9

117,1

4.kvartal   

119,5

116,6

116

118,9

2024

 

 

 

 

1.kvartal   

120,3

118,8

118,6

120

2.kvartal   

119,6

119,1

118,9

119,4

Prosentvis endring

 

 

 

 

1.kv. 2024-2.kv. 2024

-0,5

0,3

0,3

-0,5

2.kv. 2023-2.kv. 2024

5,8

5,7

5,8

5,8