– Stadig flere tunge, elektriske kjøretøy kjører på norske veier, men lademulighetene har vært altfor få. Det har vi i Oslobuss gjort noe med. Nå åpner vi vår nye ladepark for elektriske lastebiler, busser og andre store kjøretøy, sentralt plassert på Haugenstua i Oslo. Vi tror på å dele både kunnskap og teknologi, derfor er ladeparken åpen for alle som kjører tunge og lange kjøretøy, sier daglig leder i Oslobuss, Fredrik Eijerstam. 

Mens infrastrukturen for å lade elbiler blir stadig bedre, har lademulighetene for store kjøretøyer vært et sorgens kapittel. Selv i hovedstaden er det bare fire-fem ladestasjoner som tilbyr elbusser- og lastebiler lademuligheter. To av dem er dessuten åpne også for privatbiler, så dermed havner tunge yrkesbiler i kø sammen med alle andre som ønsker å lade. 

STOR LADESTASJON: Stasjonen har 16 ladepumper, som alle tilbyr hurtiglading med en kapasitet på enten 350 kW eller 400 kW. Foto: Sander Lier STOR LADESTASJON: Stasjonen har 16 ladepumper, som alle tilbyr hurtiglading med en kapasitet på enten 350 kW eller 400 kW. Foto: Sander Lier

Den største i sitt slag 

Oslobuss sin nye ladepark er den største i sitt slag i Oslo, og har hele 16 ladepumper – som alle tilbyr hurtiglading på enten 350 KW eller 400 KW.  

– Dette korter ned ladetiden betydelig. I tilknytning til ladeparken åpner vi også en hyggelig lounge med kaffemaskin, gode sitteplasser og selvfølgelig toaletter. Alt er med andre ord tilrettelagt for yrkessjåfører. Det er tross alt forskjell på de som har dette som jobb og de som kjører privatbil, sier Eijerstam i Oslobuss. 

 Onsdag 20. november var det offisiell åpning av den nye ladeparken, med Jan Erik Larssen som konferansier. Lederen for Klimaetaten i Oslo kommune, Heidi Sørensen, sto for den høytidelige åpningen. 

Avgjørende støtte fra Klimaetaten 

Ladeparken kunne ikke ha blitt realisert uten støtte fra Klimaetaten. 

Det opprinnelige budsjettet for ladeparken var på 16 millioner kroner, men økte priser i dyrtiden og beslutningen om å inkludere en stor og attraktiv lounge førte til at totalkostnaden endte på 21 millioner kroner. Klimaetaten har bidratt med et tilskudd på 12 millioner kroner. 

– Det er flott at støtteordningen fra Oslo kommune har bidratt til et bedre ladetilbud for buss- og lastebilsjåfører. Veitrafikk står for nesten halvparten av klimagassutslippene i Oslo. For å nå målet om å bli en utslippsfri by innen 2030, må også tungtransporten gå over til strøm eller biogass. Da trengs gode muligheter for lading, og vi er derfor veldig glade for at dette nye ladeanlegget nå er på plass, kommenterte Heidi Sørensen under åpningen. 

Sørensen påpekte også at med åpningen av Oslobuss sin ladepark, har kapasiteten for ladere til tunge kjøretøy i Oslo blitt doblet. Snorklippingen skilte seg imidlertid fra det tradisjonelle. 

– Jeg har klippet noen snorer i mitt liv, men aldri offisielt åpnet noe ved å klippe over en dieselslange med tang, sa hun spøkefullt. 

Med det var ladestasjonen offisielt åpnet. 

OVERGANG TIL STRØM: Lederen for Klimaetaten i Oslo kommune, Heidi Sørensen, sto for den  åpningen av den nye ladestasjonen som ble markert ved å klippe over en dieselslange. Foto: Sander Lier OVERGANG TIL STRØM: Lederen for Klimaetaten i Oslo kommune, Heidi Sørensen, sto for den åpningen av den nye ladestasjonen som ble markert ved å klippe over en dieselslange. Foto: Sander Lier

Tilrettelagt for yrkessjåfører 

Til stede var også Jørn Vidar Amundsen fra Vann- og avløpsetaten, som ligger langt fremme i elektrifisering og har rundt 100 el-kjøretøy i stallen, blant annet lastebiler og tippbiler. De får snart verdens første elektriske hjuldrevne gravemaskin fra Volvo. Oslobuss nye ladepark blir nå en del av deres beredskapslading. 

Om lag 50 gjester var samlet på Oslobuss hovedkontor på Haugenstua for å markere åpningen. Flere av gjestene trakk frem viktigheten av ladeloungen som en vesentlig faktor for å legge til rette for yrkessjåfører.