Hopp til innhold
Roser Mowi: – Forventer at de andre følger etter
Enlarged image

TETTE KASSER: I den nye sjømatterminalen på Gardermoen lanserte Mowi at de nå starter med å benytte tette kasser til laksetransporten. Det er Vartdal Plast i samarbeid med Mowi som har utviklet den nye kassen. Fra venstre: prosjektleder i Mowi, Marius Husabø Monsen, utviklingssjef i Mowi, Morten Hauge, markeds- og innkjøpssjef i Vartdal Plast, Mounir El'Mourabit, og daglig leder i Vartdal Plast, Jan Endre Vartdal. Foto: Elisabeth Nodland

Roser Mowi: – Forventer at de andre følger etter

Som førstemann ut går Mowi over på tette kasser, levert av Vartdal Plast, for å transportere laks. Dette vil eliminere utfordringen med avrenning fra lastebiler. Tematikken har lenge vært en kampsak for NLF, og nå forventes det at de andre lakseselskapene følger umiddelbart etter.  

Verdens største havbruksselskap, Mowi, og Vartdal Plast har utviklet en ny type fiskekasse for transport av laks fra fabrikker i Norge til kunder rundt om i verden. Den nye kassen er helt tett, noe som reduserer behovet for is i kassene og eliminerer utfordringen med såkalt avrenning under transport. 

– Smelting av is under transport har dessverre vært en utfordring for sjømatnæringen i en årrekke. Smeltevann renner ut av kassene og ut på veiene, og kan potensielt skape trafikkfarlige situasjoner. Vi er glade for at vi sammen med Vartdal Plast har klart å utvikle en helt tett kasse som vil løse dette og samtidig bevare kvaliteten på produktet, sier konserndirektør salg og marked i Mowi, Ola Brattvoll. 

Fornøyd 

NLF har i lang tid jobbet for å få laksetransporten over i tette kasser. På bransjestandarden som ble undertegnet av NLF og Sjømatbedriftene den 11. desember 2020, var målet helt klart å få på plass en bransjestandard der det var klare forventninger om at man skulle komme frem til innovative løsninger for å hindre avrenning. Lite har derimot skjedd, og NLF varslet i fjor innstramming og krevde bruk av tette kasser. 

– Etter at Nofima-rapporten om lakseavrenning (som NLF har vært en del av) ble publisert i mars 2023, ga den et klart svar på at hovedproblemet med fiskeavrenning er at fisken holder en for varm kjernetemperatur når den leveres fra slakteriene. Årsaken til dette er høy sjøvannstemperatur, for kort nedkjølingstid i slakteprosessen og for kort tid på lager før opplasting. Undersøkelsen viste også at kjernetemperaturen varierer veldig, og ligger ofte tre til fire grader for høyt i forhold til idealtemperatur som er 0,4-0,7 grader, forklarer fagsjef i NLF, Dag Nordvik. 

Forskningsbaserte beregninger i Nofima-rapporten viste at der kjernetemperaturen på fisken er tre grader ved opplasting, og lasterommet i traileren har tre grader, vil det renne av nær 200 liter sjøvann allerede den første timen. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

OMVISNING: Alle de fremmøtte fikk omvisning i den nye sjømatterminalen til Mowi på Gardermoen. Foto: Elisabeth Nodland
Enlarged image

– Vi har i lang tid sagt at den enkle måten å få kontroll med avrenning fra fisketransport er å benytte seg av tette kasser. Motargumentet har i lang tid vært at det er et spørsmål om pris, men sammenlignet med hva det vil koste å investere i bedre kjølingssystemer (RSW) som vil ha en kostnadsramme på 12-14 millioner, er det småpenger, mener Nordvik. 

Tidligere beregninger som NLF har utført, viser at ved en prisøkning på 14 øre per kilo fisk, vil det koste like under 1000 kroner ekstra per last for tette kasser  

– Når lasten har en verdi på to millioner kroner, regner jeg med at dette er innafor, mener Nordvik. 

Ny bransjestandard 

Tette kasser er allerede på markedet, men nå har Vartdal Plast, som er en av landets ledende produsenter av ferskfiskemballasje og andre produkter i EPS, kommet opp med en ny tett kasse. Selskapet, som har hovedkontor på Vartdal på Sunnmøre, er glad for samarbeidet med Mowi og håper at den nye kassen vil bli bransjestandard. 

– Vi har lenge arbeidet med en løsning for å løse problemet med avrenning, og er glade for at vi nå er klare for å lansere en helt tett kasse sammen med Mowi. Selv om vi har utviklet løsningen sammen, har vi ingen intensjon om å sitte på mønsteret alene. For å kunne gjøre tette EPS-kasser til bransjestandard for hele næringen, vil vi dele løsningen med andre kasseprodusenter. Vi utvikler bærekraftige løsninger for å sikre norsk laks til markedet, sier daglig leder i Vartdal Plast, Jan Endre Vartdal. 

Marginal prisforskjell 

Han forteller videre at de kjenner markedet godt, og at hovedmålet er at tette kasser ikke skal koste mer. 

– Her er det helt marginale forskjeller i pris mellom de tette kassene og det som er benyttet frem til i dag, bekrefter Vartal overfor Lastebil.no. 

Nå mener han at de kan bekrefte det de alltid har ment, nemlig at EPS-emballasjen (isopor) ikke har blitt brukt til sitt fulle potensial. 

– Ved å forbedre teknologien på kassene, samtidig som man får bedre kontroll på pakking og temperaturstyring, vil behovet for is reduseres. Det er denne tankegangen vi sammen med Mowi har utfordret, forteller Vartdal.

Nå er målet til Mowi å få så mye som mulig, så raskt som mulig, over i tette kasser. Utviklingssjef i Mowi, Morten Hauge, anslår at innen nyttår vil 70 prosent all lask som sendes fra dem bli sendt ut i tette kasser. 

Artikkelen fortsetter under bildet.

ETTERLENGTET: Laksegiganten Mowi vil på sikt frakte all laks i tette kasser. Foto: Mowi
Enlarged image

Statens Vegvesen veldig positiv 

Ifølge en pressemelding fra Mowi, er også Statens Vegvesen svært fornøyd med at det nå kommer en løsning på avrenningsutfordringen.  

– Dette er en god nyhet for alle som er opptatt av trafikksikkerhet. Vi i Statens Vegvesen har lenge etterlyst gode løsninger for å få slutt på avrenning fra fisketransporter. Blodig fiskevann fra vogntog griser til ferger og rasteplasser og kan føre til glatte veger og farlige situasjoner i trafikken. Det er veldig positivt at Mowi og Vartdal plast nå går foran for å få løst dette problemet, sier avdelingsdirektør for Utekontroll i Statens Vegvesen, Kjetil Mansåker Wigdel.