Regelverket skal bidra til å ivareta sjåførenes arbeidshverdag, sørge for god trafikksikkerhet og gi like konkurransevilkår.
Kontrollene resulterte i at 48 bedrifter ble anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsreglene. I tillegg ble 24 transportbedrifter anmeldt for ikke å ha levert inn lovpålagt dokumentasjon til foretakskontroll.
– Det kan være flere årsaker til at vi velger å anmelde. Dette kan være grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene og helt eller manglende internkontroll. Transportnæringen er en næring med sterk konkurranse. Vi vet blant annet at det forekommer sosial dumping. Derfor er det viktig at Statens vegvesen følger med, sier avdelingsdirektør for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Mansåker Wigdel, i en pressemelding.
3537 sjåfører kontrollert på kjøre- og hviletid
Statens vegvesen er opptatt av å gi god informasjon og veiledning til transportbedriftene. Ofte er det manglende rutiner og oversikt som skaper problemene.
– Transportbedriftene har ansvaret for å legge til rette for at sjåførene kan følge regelverket. Kjøre- og hviletidsreglene er like for alle førere av tunge kjøretøy i transportnæringen. Vi har disse reglene for å unngå at trøtte og uopplagte sjåfører kjører langs vegene våre, sier Wigdel.
Større treffsikkerhet på kontrollene
Statens vegvesen har i 2023 mer enn doblet andelen anmeldelser blant de kontrollerte bedriftene. Hele 20,6 prosent av de som ble kontrollert ble anmeldt.
– Vi prioriterer å kontrollere de bedriftene der vi mener det er størst risiko for brudd på regelverket. Den høye andelen anmeldelser viser at kontrollørene våre tar ut de rette transportbedriftene til kontroll. Kontrollørene bruker sin erfaring og kunnskap om bedriftene, kombinert med tips, til å plukke ut dem det er størst sannsynlighet for at vi finner regelbrudd hos, avslutter Wigdel.