Den er ti meter høy med en vindmåler på toppen, den nye værstasjon som tar tempen på Tverrforbindelsen i Breivika.
Erling Kjeldsens veg på E8 har en gjennomsnittlig døgntrafikk på over 11 000 kjøretøy. I 2025 kommer trafikken til å øke kraftig.
Vegen på østsida av Tromsøya er kjent som en flaskehals vinterstid. Med en u-sving i bunnen av den bratte bakken, er det ikke uvanlig at tunge kjøretøy får problemer når vintervær og føre er utfordrende. De som ikke er skodd med riktige dekk eller kjettinger, blir stående i bakken. Da blir det fort kø, kork og kaos i Tromsø-trafikken.
Mer presis brøyting og strøing
Vegvesenet har satt inn ekstra ressurser på å drifte vegstrekninga. Nå får entreprenøren som brøyter, høvler og strør digital hjelp.
– Den nye værstasjonen har vegkamera, vindsensor, nedbørssensor og føre- og friksjonssensor. Den måler i tillegg temperaturen i lufta og i vegbanen. Dette er verdifull sanntidsinformasjon til entreprenøren som skal drifte vegen vinterstid, sier seniorrådgiver Lisbeth Nilsen i Statens vegvesen. Hun jobber til daglig med værstasjoner og vegkameraer over hele Nord-Norge.
Værstasjonen i Breivika ble montert første helg i november, og er nå satt i drift etter en testperiode.
– Med utstyr og montering er en værstasjon ganske kostbar. Det løper også driftskostnader med å holde den operativ. Hvis data fra værstasjonen gjør vinterdriften av vegen enda mer presis, så vil det lønne seg for samfunnet, sier Odd Helge Lyngra, som er byggeleder på driftskontrakten på E8.
Din egen værstasjon i lomma
Statens vegvesen og fylkeskommunene har til sammen rundt 400 værstasjoner langs vegene i Norge.
Den nyeste av dem, er den eneste i Tromsø by. Hvis du vil være føre var når du skal ut å kjøre, eller bare er generelt værinteressert, har du nå din egen værstasjon i lomma. Appen Vegvesen trafikk deler data fra alle værstasjonene rundt i landet. Informasjon om temperatur, vind og nedbør oppdateres hvert tiende minutt, mens webkameraene oppdateres hvert minutt.