NLF har flere ganger påpekt at man ikke på langt nær har nådd det tverrpolitiske målet om 80 døgnhvileplasser innen 2023. Selv om det har vært stor politisk enighet om flere plasser har det ikke ført til resultater, men nå kan det endelig se ut til at det er bevegelse i saken. 

SVV melder at flere døgnhvile- og rasteplasser med lademuligheter vil etableres, noe som vil gi transportnæringen mer forutsigbare forhold. 

– Det skal bli bedre for alle sjåfører, med døgnhvile på tilrettelagte plasser over natten og ved pauser. I tillegg skal vi sørge for lademuligheter for elektriske tunge kjøretøy, sier sjefingeniør Stein Brembu i Statens vegvesen, Transport og samfunn.  

Ny satsing for tunge elektriske kjøretøy  

Dette er et steg i å oppnå forutsigbare forhold for lading som regjeringen mener er avgjørende for å nå målet om utslippsfrie tungbiler. Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimagassutslipp og er omtalt som «tungbilpakken» i Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036

Plangrunnlaget er basert på dokumentet: Tungbilpakken, hvile- og rasteplasser for tunge kjøretøy langs riksvei (PDF) som beskriver dagens situasjon og behovet som skal dekkes for hele riksveinettet, med utgangspunkt i krav i EU-regulativ og nasjonale målsettinger. 

Statens vegvesen prioriterer døgnhvileplasser, riksveier som inngå i det europeiske hovedveinettet TEN-T (Trans-European Transport Network) og strekninger med mye tungtrafikk. Målet er at det skal være minst 80 døgnhvileplasser langs riksveinettet i 2030, forteller Stein Brembu. 

Mye skal bygges på kort tid 

– Det er mye som skal bygges på kort tid. Det er behov for 30 nye døgnhvileplasser i tillegg til de 50 vi har fra før. I tillegg er det behov for flere nye hovedrasteplasser og oppgradering av eksisterende hovedrasteplasser, sier seniorrågiver Jørn Simonsen i Statens vegvesen, Drift og vedlikehold. 

– Ladetilbud må etableres på arealer som er egnet for pause og hvile, siden det tar tid å lade. Vi anbefaler minst 4 ladepunkt på døgnhvileplassene med minst 100kW effekt. 

3,7 milliarder til tungbilpakken i NTP 

Regjeringen prioriterer totalt 3,7 milliarder kroner til en tungbilpakke innenfor Statens vegvesens ansvarsområde i Nasjonal transportplan 2025-2036. 

For perioden 2025-2030 er det foreslått 1,7 milliarder kroner til investeringer i døgnhvileplasser og rasteplasser med ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy. I tillegg er det foreslått 2,0 milliarder kroner til økte driftsutgifter i perioden 2025-2036.