– Dere fortjener en skikkelig stor applaus, sa Lindboe, før hun klippet snoren og satte den første lastebilen til lading.
En stolt dag for Transportformidlingen
Administrerende direktør i TF Oslo, Per-Jørgen Melnes, var stolt da han ledet ordføreren og de mange fremmøtte gjennom veien til den grønne satsingen. Han beskrev den spede starten i 2017 med bittesmå el-varebiler som klarte 7–8 mil på én lading om vinteren, og utviklingen frem til dagens moderne el-lastebiler som kjører mange mil uten problemer.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Arbeidet med den nye ladestasjonen har likevel ikke vært uten oppoverbakker og utfordringer, men nå er vi i mål, bekreftet Melnes.
Tilgangen på kraft er begrenset og er en av de største utfordringene med å etablere ladestasjoner. TF Oslo begynte planleggingen allerede i 2021.
– Vi var heldigvis tidlig ute, og det Elvia hadde tilgjengelig på det tidspunktet var 2 MW. Det er det vi har fått inn til ladeanlegget. Hadde vi startet opp nå, ville det ikke vært mulig, forklarer Melnes.
Spleiselag for fremtiden
Selv om det har vært både en lang og til tider krevende prosess, snakket Melnes varmt om Oslo kommune.
– Uten god økonomisk støtte fra kommunen hadde dette neppe latt seg gjøre, kunne TF-direktøren slå fast.
Han vektla også at det er Circle K som har stått for infrastrukturen, laderne og betalingssystemet.
– Anlegget er dermed resultatet av et spleiselag mellom oss tre aktører, forklarte Melnes.
Den nye ladestasjonen har 26 ladepunkter på 50 kW og 17 punkter på 22 kW, og kommer i tillegg til den eksisterende depotladingen for personbiler og varebiler.
– Dette er en del av vår strategi for å møte de kravene som kommer, sa Melnes. – Vi er helt avhengige av lading på egen tomt, både for å sikre tilgjengelighet og for bedre kostnadskontroll.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Satser på nullutslipp
Transportformidlingen har i dag 35 nullutslippsbiler i flåten, og flere vil komme for å nå Oslo kommunes klimamål. Melnes understreker at selskapet ruster seg for fremtiden.
– Mange av våre kunder opererer innenfor bygrensen, og vi har ikke noe valg. Men vi gjør ikke dette bare fordi vi må – vi gjør det fordi vi vil bidra til det grønne skiftet, avsluttet han.
Baner vei
Markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud, ønsket anlegget hjertelig velkommen. Han uttrykte glede over at Transportformidlingen Oslo, som NLF-medlem, baner vei i dette arbeidet. Olafsrud understreket samtidig at NLF er drivkildenøytral, men at el så langt er blant de mest foretrukne nullutslippsalternativene. Han advarte imidlertid både ordføreren og andre myndigheter.
– Vi mangler strøm, og ikke minst ladeinfrastruktur. Utbyggingen av både bedriftsladere og underveisladere må trappes kraftig opp. Her må staten og kommunene ta sitt ansvar, konkluderte Olafsrud.