Dette skriver lokalavisen  Finnmark Dagblad (bak betalingsmur)

I mars legges forslag om Nasjonal transportplan (NTP) frem og «kampen» om hvilke prosjekter som bør prioriteres er i full gang.  

– Taper penger og mister oppdrag 

Holmen uttrykker bekymring for medlemmene i NLF og deres daglige utfordringer med Rv 94. 

– Mange av våre medlemmer bruker denne strekningen hver dag. Vi er nødt til å få varene frem og tilbake. Næringslivet taper vanvittig mye penger hver eneste dag når vi står og venter i kolonne. Det er ikke holdbart, sier Holmen til Finnmark Dagblad. 

Han deler frustrasjonen blant medlemmene og påpeker konsekvensene.

– Vi mister oppdrag. Når varene ikke kommer ut kansellerer kundene oppdraget. Rv 94 har vært hovedprioritet i NLFs avdeling Finnmark i alle år, sier Holmen til nyhetsstedet. 

Han er samtidig bekymret for at nåværende regjering ikke vil ta med RV 94 med i kommende NTP. Nå frykter han konsekvensene av dette og at bedrifter vil flytte ut av regionen. 

Viktig veg 

Stortingsrepresentant Geir Adelsten Iversen (SP) fra Hasvik sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen. Han er også klar på at Rv 94 må tas med i NTP og ønsker seg mer vegutbygging i Finnmark. 

Tom Einar Karlsen (AP), som representerer Troms på Stortinget, bekrefter at utfordringene er kjent, men er mer taus.   

– Det er samferdselsminister Jon-Ivar Nygård som skal legge frem NTP. Han har som mål å legge den frem i midten av mars, altså før påske. Jeg vil ikke si noe om hva Arbeiderpartiet lander på før Jon-Ivar har lagt fram den nye planen, sier han til Finnmark Dagblad.