I tråd med Statsbudsjettet har prosjektet kunngjort kontrakt for berg- og skredsikring av anleggsområdene på Vaksdal, Stanghelle og Helle. Konkurransen vil bli gjennomført som en åpen anbudskonkurranse med frist 10.02.25. 

Sikring av anleggsområdene 

Arbeidet omfatter rensk og sikring av fjellskjæringer og andre tiltak for å sikre de fremtidige anleggsområdene og redusere risikoen for skred under anleggsperioden. Det er beregnet at arbeidene vil ta omtrent ett år. 

– Kontrakten er avgjørende for sikkerheten i de fremtidige anleggsområdene der vi senere skal i gang med sprengning for nye tunneler til vei og bane, sier prosjektleder i Fellesprosjektet Kari Bremnes.  

Områdene der arbeidet skal utføres ligger over fremtidige tunneler for vei og bane på fire steder på Vaksdal, ett sted på Stanghelle og et område på Helle. Områdene ligger tett på dagens E16, og det vil tidvis være manuell dirigering og kortvarig stans i trafikken mens arbeidene pågår. Prosjektleder Bremnes sier at de vil planlegge arbeidene med hensyn til store utfartshelger, for eksempel i forbindelse med idrettsarrangementer. 

Avgjørelse om investering kommer trolig til våren 

Byggestart for selve prosjektet med nye tunneler for vei og bane, tverrslag og fjellhaller forutsetter vedtak i Stortinget om kostnadsramme og delvis bompengefinansiering. Regjeringen har signalisert at de vil legge fram en proposisjon for behandling i Stortinget til våren. 

Fakta om prosjektet 

Prosjektet er et fellesskap mellom Bane NOR og Statens vegvesen der vei og bane bygges ut samtidig, fra Arna utenfor Bergen, til Stanghelle i Vaksdal kommune. På grunn av den vestlandske topografien med bratte fjell og dype fjorder, skal traseen i all hovedsak legges i tunnel. 

Fellesprosjektet Arna-Stanghelle vil gi økt trafikksikkerhet, forutsigbar transport, økt kapasitet for gods på bane og redusert reisetid. 

Slik blir ny vei og bane: 

Totalt 80 kilometer med tunneler skal bygges i det som er landets største tunnelprosjekt gjennom tidene. 

  • Ny E16 blir bygget som firefelts vei fra Arna til Trengereid, og videre mot Stanghelle som tofelts vei. 
  • Jernbanen blir bygget som dobbeltsporet tunnel mellom Arna stasjon til ny stasjon på Vaksdal, og videre til ny stasjon på Stanghelle. 
  • Byggetiden er forventet å være omtrent 12 til 14 år. 
  • En viktig del av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle er anleggstunnelene og fjellhallene som, via sjakter, skal føre massene fra tunnelene til deponier på 300 meters dyp i Sørfjorden. Disse sjaktene vil bli plassert strategisk for å sikre effektiv transport av overskuddsmasse fra tunnelbyggingen. Sjaktene vil bidra til å redusere transportbehovet på offentlig vei, noe som vil redusere miljøpåvirkningen og trafikkbelastningen i området. Deponiene i Sørfjorden er nøye utredet og godkjent av Statsforvalteren for å sikre at massene blir håndtert på en trygg og mest mulig skånsom måte for omgivelsene.