Dette skriver Bilnytt.no på sine nettsider. I stedet for å måtte etterleve De såkalte CAFE-målene årlig fra 2025, slås utslippskravene for 2025, 2026 og 2027 sammen til én periode. Dette gir bilprodusentene mer fleksibilitet til å unngå milliardbøter, samtidig som de fortsatt må nå de vedtatte målene.
Vedtaket anses som en «quick fix» for industrien og skal presenteres denne måneden. ACEA, den europeiske bilprodusentorganisasjonen, har tidligere anslått potensielle bøter til opptil 16 milliarder euro.
Von der Leyen understreket behovet for å balansere klimamålene med Europas konkurransekraft og arbeidsplasser. EU vil også legge til rette for innovasjon, spesielt innen selvkjøringsteknologi og batteriproduksjon, for å styrke den europeiske bilindustrien mot konkurranse fra billigere importerte elbilbatterier.
Nyheten har allerede påvirket aksjemarkedet, der spesielt tyske bilprodusenter har sett en oppgang, med Volkswagen blant de som har steget mest. En handlingsplan for videre tiltak legges frem for Europaparlamentet 5. mars.
Foreløpig vil dette gjelde for varebil, buss og personbil, men NLF forventer at dette også på sikt vil omfatte lastebil.